Mijn ds weigert regelmatig te starten. Dacht eerst dat dit de startmotor was maar de auto in versnelling “verschuiven” biedt niet altijd oplossing. Weigert soms ook na dat startmotor is gedraaid na het “verschuiven” Plotseling kan ie het ook zo weer doen. Is een defect- of slechtwerkend contactslot ook een mogelijke oorzaak?
Wat adviseren jullie?
Ligt aan het type maar sommige startrelais hebben een drukknopje waarmee je direct de startmotor kan laten draaien ander moet je het pluskabeltje van je startrelais losmaken en direct op de accu drukken. Zo kun je zien of de startmotor werkt.
Dank Jeroen. Ik ga het proberen.
Hopelijk nodeloos om te zeggen, maar PAS OP dat je vingers nergens tussenkomen!
De werking van veel startmotoren is als volgt:
Met het sleutelcontact bedien je een magneetspoel. Die spoel trekt een as met tandwielen tussen de feitelijke startmotor en je vliegwiel. Tevens drukt die as een zware schakelaar in die de startmotor laat draaien, maar alleen dan wanneer de as ook goed in het vliegwiel getrokken is.
Vaak loopt er vanaf de accu een direct kabel naar de inwendige schakelaar van de startmotor. DIE DRAAD VOERT CONTINUE SPANNING! De draad vanaf het contact is aanzienlijk dunner.
Pas op als je die zware draad los haalt van de startmotor. Geen vonken trekken tegen massa…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Hoor je wel een tik als je de sleutel omdraait?
Ik hoor geen tik.
koolborstels die wel/niet contact maken. Kan vuil zijn maar bijna altijd is het slijtage
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
j.witkop schreef:koolborstels die wel/niet contact maken. Kan vuil zijn maar bijna altijd is het slijtage
Als de koolborstels een probleem geven zou je juist wel een klik horen, de solenoide wordt immers nog wel bediend.
Koolborstelproblemen geven het verschijnsel dat je soms wel, soms niet kan starten, en dat je dan alleen een klik hoort. Er kan dan niet meer genoeg stroom lopen om de startmotor rond te draaien.
Als je helemaal niets meer hoort, zou het aan het contactslot kunnen liggen, maar ook aan vuil, of aan een probleem in de solenoide (onderbreking). Je zou eigenlijk op het moment dat hij niets doet bij starten de spanning op de contactslotaansluiting moeten meten. 0V -> probleem contactslot, 12V -> probleem startmotor.
Die klik hoeft niet. Niet zelden gaat de “min” van het solenoid via de koolborstels naar de massa
Ik zou eerst wat meer diagnose doen, want het kan nog van alles zijn:
- Houdt een draad met 12 volt direct op de contactslot aansluiting van de startmotor, of houdt de dunnen draad die van de startmotor zit en aan het relais zit direct aan de 12 volt: ( met de versnellingsbak in de vrij-stand !) Als je een luide tik hoort maar je startmotor draait helemaal niet dan is of de dikke draad naar de startmotor onderbroken (onwaarschijnlijk) of de startmotor is van binnen defect ( vaak de koolborstels).
Conclusie: Als de dikke draad goed is dan moet de startmotor eruit, daarna kan een specialist wel zien of het de solenoide zelf is of wat anders zoals de koolborstels.
Als de startmotor wel goed werkt zit het probleem in het elektrisch circuit. Dan stap 2:
- Houdt 12 volt op de uitgaande draad van het contactslot ( even in het schema kijken welke kleur die aansluiting heeft). Als het dan NIET werkt zit het meestal in de bedrading. Als het dan wel werkt krijgt je contactslot geen spanning, controleer door een extra 12 volt op de ingaande draad van het contactslot te houden en te starten), of is je startslot “defect”.
Wat je nog moet weten: Als je de solenoide bekrachtigd loopt er een vrij grote stroom ( een paar ampere) omdat die solenoide EN het rondsel in de starterkrans moet duwen EN de contactplaat moet aandrukken. Als die contactplaat niet met een “klap” aangedrukt wordt dan branden de contacten in door de grote startstroom en wordt er dus geen goed contact gemaakt, je startmotor draait dan niet rond.
Spanningsverlies door het circuit van het contactslot geeft als resultaat dat de solenoide soms wel en soms niet hard genoeg wordt aangetrokken. Je kunt dat tijdelijk ( gaat vaak nog meerdere jaren goed..) opheffen door een extra relais te plaatsen die het startslot ontlast.
Als je niet goed thuis bent in de elektrische installatie van een DS moet je misschien hulp vragen aan iemand in de buurt of die je kent die dat wel heeft.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Citroensmgz schreef:Ik zou eerst wat meer diagnose doen, want het kan nog van alles zijn:
Op zich klopt het verhaal wel, probleem is hier alleen dat het soms wel, soms niet optreedt. Het blijft toch een van de lastigste dingen om de vinger op te leggen, problemen met slechte contacten.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zullen we eerst eens aan de TS vragen wát voor DS hij heeft? Model, bouwjaar, motortype?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De dikke + kabel die van het relais vertrekt naar de startmotor, durft die kabel te los komen te zitten in de klem aan het relais.
Het het bij mij opgelost door de klem te verhitten met een gasbrander en er lood laten tussenlopen, probleem opgelost.
(bij mij)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Had hetzelfde probleem en kwam erachter dat er nog geen 10 volt liep richting startmotor via het contactslot. Dit veroorzaakte slechts een tik, geen rotatie van de motor.
Het was opgelost nadat ik een nieuwe draad getrokken had naar het contactslot.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.