tja, dat je gelijk de riem mee (moet) kan (wil) vervangen laat ik over aan de eigenaar van de tuut.
anders krijg je weer van die discussie’s , ja maar na 40,000 km kan die toch wel terug !!! enzo..
persoonlijk vind ik dat je alle reut moet vervangen,, riem lagers waterpomp enzo..
de pomp demonteren, pffff, neuh liever niet,, niet voor de afstelling, die kan je zo aftekenen.
maar wel voor die kolere waardeloos bereikbare imbus onderaan.
dus gewoon riem los poelie los keerring eruit nieuwe erin en hoepla spul dicht werken met eventueel nieuwe distri..
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:
maar wel voor die kolere waardeloos bereikbare imbus onderaan.
Uh, bedoel je de inbus die je los moet halen om de afstelling opnieuw te checken (Lucas only)? De pomp zelf zit met 4 moeren vast (13 mm 6kant) waarbij je voor de onderste moer een gebogen ringelsleutel nodig hebt. 3 moeren aan distributiezijde en nog een andere moer ter ondersteuning aan de verstuiverleidinguitgangzijde van de inspuitpomp.
Sja, ik heb zelf geen garage (althans, de box staat nu vol met 14 RE) en weinig tijd.
De spanrollen erbij vervangen kost helaas wel de nodige extra tijd, ondervond ik een paar jaar geleden met de turbodiesel (18 TD) omdat je rottig erbij kan. Die veerspanner kan ook lekker tegenwerken
Voor een beetje redelijke sleutelaar is het allemaal best te doen, maar je bent toch wel ff zoet (ik heb toen ook gelijk de kleppen gesteld). Zeker op straat tussen de regenbuien door
Zo, vandaag dus wat spulletjes gekocht voor het Bixje:
De korting is van de Citroën Club Nederland. Scheelt al met al toch zo’n € 40
Hier is het spulletje te zien: foto :photo
Het eerste wat ik morgen ga doen, is de slangen in stukjes snijden (uiteraard op maat ) en daarmee de aanvoerslang tussen dieselfilter en dieselpomp vervangen, alsmede de retourslangetjes van de verstuivers.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Onder voorbehoud dat ik zaterdag kan, komt Wouter bij mij over de vloer om het spulletje eronder te knopen.
Test
XBXG schreef:Zo, vandaag dus wat spulletjes gekocht voor het Bixje:
De korting is van de Citroën Club Nederland. Scheelt al met al toch zo’n € 40
Hier is het spulletje te zien: foto :photo
Het eerste wat ik morgen ga doen, is de slangen in stukjes snijden (uiteraard op maat ) en daarmee de aanvoerslang tussen dieselfilter en dieselpomp vervangen, alsmede de retourslangetjes van de verstuivers.
Mmm, 3.2 mm is dat niet toch weer die te dikke zooi met “wapening” aan de buitenkant? Of deugt dit spul wél? Er staat me bij dat 3 mm Mercedes slang de “winnende” soort was - maar checken kan ik dat helaas niet meer.
Eerst maar eens 1 stukje proberen op een verstuiverretour te duwen en kijk of dat een beetje lekker gaat, dan pas aansnijden.
En als het toch gelijksoortig spul is als wat er nu op zit, bespaar je dan de moeite van het monteren. Met een goede maand is dat weer zo lek als het nu is.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Mmm, 3.2 mm is dat niet toch weer die te dikke zooi met “wapening” aan de buitenkant? Of deugt dit spul wél? Er staat me bij dat 3 mm Mercedes slang de “winnende” soort was - maar checken kan ik dat helaas niet meer.
Eerst maar eens 1 stukje proberen op een verstuiverretour te duwen en kijk of dat een beetje lekker gaat, dan pas aansnijden.En als het toch gelijksoortig spul is als wat er nu op zit, bespaar je dan de moeite van het monteren. Met een goede maand is dat weer zo lek als het nu is.
Check de foto zou ik zeggen.
Ik heb getest of het paste, alvorens het te kopen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Past wel, Wouter net op MSN gesproken, heeft het vanmiddag gepast.
Wellicht het verschil tussen Lucas en Bosch verstuivers?
Test
Thijsvandebles schreef:Past wel, Wouter net op MSN gesproken, heeft het vanmiddag gepast.
Wellicht het verschil tussen Lucas en Bosch verstuivers?
Misschien. het waren Boschjes inderdaad.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Thijsvandebles schreef:Past wel, Wouter net op MSN gesproken, heeft het vanmiddag gepast.
Wellicht het verschil tussen Lucas en Bosch verstuivers?Misschien. het waren Boschjes inderdaad.
En Mercedes heeft ook Bosch verstuivers…...
Test
Zonet in een BX-documentatieboek de gehele geschiedenis van de BX in al zijn facetten gelezen. Is een Franstalig boekje uit eind 1986 en er stond een hele mooie foto in van de D9B-motor. Opvallend vind ik dat nergens, in zeer weinig andere documentatie eveneens, wordt gesproken over een Lucas-pomp. Enkel Roto-diesel en Bosch…
Klopt het dan dat Lucas pas werd gebruikt vanaf type 3?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Keezx schreef:
Rotodiesel=Lucas
= CAV
XBXG schreef:
Op dit geweldige plaatje zie je btw ook de buitenste krukaspoelie zitten, voor (o.a.) de dynamosnaar.
En nu we dat toch allemaal zo mooi zien, is er iemand die me in minder dan 2000 woorden kan uitleggen waarom dit ding met grof geweld (150Nm) aangehaald moet worden? Het ding bij mijn 19TGD zat echt zó belachelijk vast, dat wil je niet weten….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
En nu we dat toch allemaal zo mooi zien, is er iemand die me in minder dan 2000 woorden kan uitleggen waarom dit ding met grof geweld (150Nm) aangehaald moet worden? Het ding bij mijn 19TGD zat echt zó belachelijk vast, dat wil je niet weten….
Hooguit om het tandwiel voor de oliepomp genoeg vast te klemmen. Deze zit niet met een spie geborgd. Voor de rest weet ik het ook niet precies.
Ziehier voor een toepasselijk ploatie . Dit krijg je te zien als je het aandrijfwiel voor de distributieriem eraf haalt en de keerring eraf sloopt. Je ziet keurig de holte waar de spie in komt voor het distributieriemaandrijftandwiel.
mpostma schreef:Keezx schreef:
Rotodiesel=Lucas
= CAV
Wat is CAV?
En volgens mij is Roto toch echt een ander merk dan Lucas als ik het goed begrepen heb?
karel schreef:Op dit geweldige plaatje zie je btw ook de buitenste krukaspoelie zitten, voor (o.a.) de dynamosnaar.
Is dat die allerbovenste poelie…? ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Als ik het mij goed herinner is Rotodiesel of één van de voorgangers van, of een 1 op 1 kloon van Lucas.
Overigens: nieuwe delen voor Lucas moet je zoeken onder Delphi (jaja, die leverancier van het hier zo geliefde GM). Zij hebben namelijk Lucas overgenomen.