Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:Heren, dank! Mea culpa, dan ben ik voorheen niet correct geïnformeerd. @Waterman, ik begon nog niet aan je te twijfelen hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Deze gribus ook maar eens gedemonteerd en gereinigd:
Untitled by , on Flickr
Ondedelen stuurnaaf:
Untitled by , on Flickr
Lekker sturen begint met een prettig stuurwiel en daarna kom je al vrij gauw uit bij de stuurnaaf, deze lagerschaal is beschadigd en moet worden vervangen door een betere:
Untitled by , on Flickr
Van het schakelhuis de gewrichten schoongemaakt en met nieuw vet gemonteerd. Speling gereduceerd, maar wel zo dat het soepel loopt.
Untitled by , on Flickr
De oude motorsteunen ware hartstikke ingezakt:
[url=https://flic.kr/p/23Z4zgc]Untitled by , on Flickr
Door gereviseerde vervangen:
[url=https://flic.kr/p/Ek1VVp]Untitled by , on Flickr
Overzichtsplaatje:
Untitled by , on Flickr
Verder de onderdelen van de parkeerrem weer gemonteerd en alle te vernieuwen leidingen met een touwtje gemeten zodat ik deze nieuw kan laten maken.
Heel langzaam maar zeker begint het geheel weer aan gewicht te winnen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Geel gepassiveerd, zelf gedaan:
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
In een handomdraai? Hoe dan?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ja nu maak je ons heel benieuwd !!
Heb jij ook een installatie gemaakt zoals Othello ????
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Nee hoor. Simpeler. Ik ben nog niet helemaal tevreden, de volgende oplage wordt nog beter.
Ik ben eigenlijk niet zo’n geel-passiveer fetisjist. Ik vind het relatief veel gedoe. Je moet vooraf alles uit sorteren, ineens wegbrengen en dan nog eesn sorteren. Kan maar heb ik 6 jaar terug bij demontage niet voor gekozen. Ik heb toen alles geclusterd (dus boutjes en moeren samen met betreffende onderdelen in een sealbag) opgeruimd.
Wat ik doe is als volgt: wat goed en mooi is wordt hergebruikt. Wat minder mooi is vervangen. RVS voor wat in zwaar weer zit en niet pontificaal zichtbaar is. Vernieuwd door geel gepassiveerd waar beschikbaar qua bouten en visueel verantwoord. Dan houd je nog een categorie over aan beugeltjes e.d.. Die heb ik tot nu toe gestraald, in roestwerende primer gezet en afgelakt met professionele doorlasbare inoxprimer die ook als aflak heel duurzaam is. Ook heel geschikt voor leidingwerk.
Nu speelde ik al langer met de gedachte om een look-a-like te maken van geel passivering, maar hoe? Nu gevonden op internet na lang zoeken. IK zocht uiteindelijk op messinglak. Alleen Hornbach levert die. Online besteld. Mijn idee was: als ik de boel eerst in de inox heb staan en dan een waas van die messing eroverheen blaas, kom je precies op dat geel-blauw-glazige wat je zoekt. En dat blijkt. Spuit je te veel, dan wordt het te messing. Het onderdeel is dus al heelmaal goed afgelakt en die messing is puur optisch. Je krijgt het er met de nagel niet van af. En ik wed dat het veel beter tegen de elementen is bestand dan geel passiveren. als geel gepassiveerd een hele winter nat is van condens dan is het zo verweerd en een jaar later gaat het roesten. Deze onderdelen niet…
Sorry, patent al aangevaagd…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik heb hem nu aardig onder de knie:
Untitled by , on Flickr
Benodigdheden:
Untitled by , on Flickr
Iemand enig idee wat voor een kleur mijn voorraadvat heeft (gehad)? deze is niet standaard LHM-groen maar bruin-achtig, nee op wat vliegroest na geen roest:
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Latere auto’s hadden vaak blik-kleurige vaten, beetje verzinkt-achtig. Kennelijk is jouw blik een beetje gaan roesten.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik heb het vat 25 jaar geleden laten vertinnen, mn. omdat het naar mijn mening niet verzinkt was. Er was even discussie of de gesoldeerde naden het zouden houden, maar de “verzinkerij” durfde het wel aan. Dat houdt zich prima.
Knap gevonden van die messing kleur, is op de foto niet te onderscheiden van echt gepassiveerd.
Sommige onderdelen aan de DS zijn inderdaad zilver (noemen ze blauw) en andere zijn wel geel.
Het is, in het geval het wordt verzinkt, vooraf een hele toer om alles te sorteren voordat het naar de verzinkerij gaat en dan is dit een mooie oplossing.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Sja… t meeste is toch montagemateriaal wat zich niet laat spuiten. Ga je alle rubbertjes ook zwart spuiten?
Of ik rubbers ga spuiten? Grapjas. Zoals je hiervoor kunt lezen ben ik geen fetisjist. In het oog springend spul dat zich makkelijk laat stralen, straal ik schoon en zet ik in een roestwerende primer met daarna een passend kleurtje bij voorkeur zoals AC het heeft bedacht. Functionaliteit blijft voorop staan. Dus wat origineel en nog bruikbaar is ook al is het minder mooi, gaat er toch op. Ik ga niet lukraak van alles zitten vernieuwen. Dat geeft vaak allerlei problemen.
Vandaag langs Herman Jansen geweest om op maat gemaakte leidingen af te halen en meteen m’n draagarmstellen laten beoordelen. Ik heb de 2 originele achterin gelegd plus 2 die ik in een geslaagde aankoop van de 2 achterdraagarmen mee heb gekregen. De originele achterdraagarmen waren namelijk slecht (ingelopen en aangevreten lagervlakken). Bij beoordeling bleken de originele voorste ook niet geweldig en de 2 die ik heb gekocht wel. die gaan dus onder de stoomcleaner door en daarna in demontage.
Untitled by , on Flickr
Alleen nog in de juiste vorm buigen, alles gemerk, de oude als voorbeeldt:
Untitled by , on Flickr
Het remcommando is getest en deels gereviseerd, dat soort zaken laat ik graag aan vertrouwde en ervaren handen over!
Untitled by , on Flickr
En de oude en nieuwe leiding die op het remcommando komt. De oude was zwaar verroest. Jansen had gelukkig nog een NOS liggen! De leiding schijnt gekalibreerd te zijn, dus het slechte stuk eraf halen en met een koppelstukje monteren levert niks op…
Untitled by [url=https://www.flickr.com/photos/139347011@N05/]/url], on Flickr
En een nieuwe lagerschaaltje tbv stuur/ schakelhuis. De boel weer gemonteerd:
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Stuurnaaf weer schoon, nieuw vet erin en nieuwe lagerschaal erop:
Untitled by , on Flickr
Sommige dingen aan een DS zijn onlogisch… bijvoorbeeld dat deze 3 boutjes de drukplaat zonder borgringetjes vasthouden. Ik heb ze er zelf maar tussen gezet:
Untitled by , on Flickr
En weer klaar om ingebouwd te worden:
Untitled by , on Flickr
Het schakelmechanisme aan de stuurkolom is aldus opnieuw gesmeerd en goed afgesteld, dat bedient super soepel en uiterst nauwkeurig, zonder speling. De rest van de schakelketen volgt later. De gapende gaten in het schutbord worden gedicht:
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er horen echt daar geen ringetjes tussen. Boutjes met ringetjes kunnen sneller loskomen. Heb ik vaker gezien. Tip: alles is met een reden gedaan, ze leken gestoord daar, ze zijn het niet. Ik heb uiteindelijk toch ingezien dat juist bij het vastzetten de juiste orginele fabrieks volgorde van boutjes, moertjes, types ringetjes en wel of geen ringetjes het beste gevolgd kan blijven worden….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste