Een muis of rat is in mijn cx 25 pallas aut is bezig geweest achter het handschoenenkastje; daar bevindt zich de ontstekingscomputer. Deze heeft twee stekkers waarmee minimaal 12 kabeltjes worden verbonden. Die kabelboom gaat vervolgens door een gat in het schutbord en juist op die plaats is alles doorgevreten. Er zitten minstens vier gele draden, vier groene en vier of vijf grijze. Probleem is nu dat ik niet kan zien welke draden met dezelfde kleur moeten worden doorverbonden. Er zijn immers meerdere draden van gelijke kleur. Ik heb gehoord dat elk kabeltje voorzien zou moeten zijn van een nummer en om die te zoeken heb ik aan beide zijden de isolatietape van de kabelboom zo’n 30 cm verwijderd maar ik kan, hoe goed ik ook kijk, nergens een nummer op de kabeltjes vinden. Dit lijkt een catastrofe te worden, wie weet raad? Uiteraard slaat de motor niet aan. Je mag me ook rechtstreeks mailen: cx (at) antori.nl
Valt er niets te zien aan de manier waarop de draden gebogen waren of zijn, of aan de lengte? Oude draden houden meer hun eenmaal aangenomen vorm.
helaas valt er niets af te leiden uit de lengte of de vorm van de kabels, omdat ze keurig op dezelfde plek zijn doorgeknaagd.
catastrophe is wat sterk uitgedrukt. het feit dat er 3 kleuren zijn maakt het een stuk gemakkelijker.
Het is gewoon en kwestie van de draden stuk voor stuk doormeten, dwz waar ze onder de motorkap met welke sensor oid zijn verbonden en dan via het schema kijken waar ze aangesloten horen te zijn op de computer. Niet echt heel moeilijk, wel tijdrovend.
En ik zou niet starten om verdere schade te voorkomen, ook niet op contact zetten!
Ik weet niet of fritsiefrits wel een schema heeft, en zo ja, of hij het kan lezen. Zelf ben ik geen held op het gebied van schema’s/elektriciteit, maar ik zal vanmiddag kijken of ik wat kan vinden. Er zijn echter veel kundiger CX-liefhebbers dan ik actief op het forum, dus kom er maar in!
Heeft iemand ‘het schema’? Dat zou idd al een heel stuk helpen. mijn CX is een 2500 pallas type 1, maar wel een van de laatste. de AEI+ zit achter het handschoenenkastje.
ik denk dat ik een schema heb, ff zoeken
welk jaar?
en hoe zal ik het schema naar je toe doen komen?
injectie/carburateur
automaat/handbak
ze hebben allemaal een ander schema, ik heb ze
super super, dat scheelt al de helft van de nachtmerrie!
wat mij betreft graag naar mijn email: cx (at) antori.nl
bouwjaar?
injectie/carburateur?
automaat/handbak/
ze hebben allemaal een ander schema,
datum eerste toelating 18 april 1985 === een CX 2500 pallas is (dacht ik) altijd een injectie en het is een automaat.
Grappig, ik heb precies hetzelfde model
schema’s zijn onderweg
Ik ben benieuwd. Houd ons op de hoogte, fritsiefrits. (Wat een naam trouwens…)