Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Hallo , heeft er iemand ervaring met het reviseren van de HD pomp van de DS.
Ik heb een DS21 waarvan de pomp steeds een beetje lekt , niet dramatisch maar het wordt natuurlijk niet schoner onder de kap . Pomp functioneert verder nog goed. Nu heb ik nog een paar oude pompen liggen en dacht er een te reviseren en te wisselen. Pomp is gedemonteerd en de onderdelen zien er goed uit. klepjes niet ingeslagen, pomphuis OK. Lijkt me een goed begin.
De afdichtingen (2x 7 stuks) van de cilinders uit de oude pomp zien er anders uit als ik verwachte. Ze zijn rechthoekig en lijken meer volume/doorsnede te hebben dan de revisieset. De maten van de O-ringen uit de revisie set zijn wel hetzelfde als in het onderdelenboek gespecificeerd staat , maar hieruit valt niet op te maken of ze ronde doorsnede moeten hebben of plat zijn.
Wat zaten er origineel voor ringen in de pomp ? En wat zijn de ervaringen met gereviseerde pompen met de huidige revisie setjes? Ik heb het gevoel dat de afdichting met deze nieuwe O-ringen niet zo strak is als de oude situatie
groeten
Con Brantjes
zojuist een pomp gereviseerd, nieuw lager en afdichting op de as, de plunjerrubbers niet losgehad.
Pomp doet het weer prima en lekt niet meer.
Ik denk dat de ronde rubbers vanzelf hoekig worden
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt, meestal is het lager gaar en lekt de afdichting op de as. Of het lagerhuis is gescheurd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Bedankt voor de feedback.
Ïk heb nu toch alle afdichtingen dus ik zal het maar eens proberen. Over het vierkant worden denk ï wel dat dit deels waar is, maarde doorsnedes van de originele afdichtingen zijn flink groter dan de nieuwe o ringen. Dus ik vermoed dat orgineel ze wel vlak zijn geweest. ( net als de ringen van de bollen)
Enfin ik zal het resultaat melden.
De volgende pomp zou ik inderdaad ook alleen de hoofdas afdichting vernieuwen.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het kan lastig zijn om zonder schade het huis van de pomp te krijgen. Ooit uitgevonden dat dat heel simpel gaat met perslucht. Wel zorgen dat het ding tegen een dekentje of zo vliegt, want het gaat net een rotgang.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Pomp is weer geassembleerd en ingebouwd. Werkt perfect , geen lek meer. Wagen stond zelfs na een paar uur nog hoog, dus alles lijkt me goed dicht. Ik heb wel de O-ringen van de cilinders niet vervangen. Na het meten van de maten van de kamers blijkt dat de geleverde ronde ringen vrij liggen in de kamer. Kan dus niet goed dichten. Ik heb de oude laten zitten, geen slechte beslissing dus.
Daarna nog even de oude leuke pomp open gemaakt. En kleine toevoeging bij de tip van Jan, uitgang van de pomp afsluiten als je er para lucht op zet, mooie groene fontein anders.
Ik sta voor dezelfde klus. De pomp van mijn break in wording lekt maar functioneert verder goed.
Alleen het lager en afdichting vervangen is relatief eenvoudig en wellicht de moeite waard om te proberen.
Kun je mij aangeven waar je het lager en afdichting hebt gehaald?
Rinus
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Lager heb ik niet vervangen , is denk ik niet makkelijk verkrijgbaar , geen standaard maat. Ik had een revisie set gekocht bij Tom van der Heijden , maar ik denk dat de setjes overal hetzelfde zijn , en ik vond het veel geld voor standaard O-ringen. Voor de tweede pomp heb ik gewoon NBR ringen gekocht. kun je gewoon in iedere techniek shop kopen. Ik heb ze op internet besteld bij technirub. Voor de bronzen ring :21,3 x 3,6 ,voor buiten op de as 12,1 x 2,7 en voor het huis 90 x 3. Je hoeft alleen de buiten huls eraf te halen en de as met een poelietrekker uit het huis te drukken , dus de boutjes kunnen blijven zitten. Oppassen dat de zuigertjes, staafjes en kogel niet vallen. Dan het lager eruit tikken de keering vervangen en lager terug monteren ( een centreer doorn is wel handig om de nieuwe keering gecentreerd te houden tov van het gat waar hij in moet. ) Ik heb de as terug geperst in de bankschroef.
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
@cbrantjes
Ik wil de aanpak die je schetst ook graag toepassen. Voor NBR rubbers zijn er 2 hardheden: Shore 70 en Shore 90. Welke heb jij gebruikt?
En is het langere tijd dicht gebleven?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Ik zou het eerlijk gezegd niet meer weten welke hardheid ik heb gebruikt. De pomp is overigens nog steeds lekvrij.
Zonder markering is NBR meestal Shore 80, maar als je alleen 70 en 90 kunt krijgen, dan zou ik de iets hardere nemen: 90.
Kijk in het onderdelenboek voor de originele maten, dan zit je echt goed. Als je te groot neemt krijg je het metaal niet aangesloten zonder veel kracht te gebruiken en te klein dicht niet af. De “draad” doorsnede ie belangrijk op de tiende millimeter dan de binnendoorsnede, dat “rekt” wel een beetje mee, zeg tot 1 mm op 30 mm.
Als je het echt goed wilt doen: Neem FPM ( Viton) ringen, die gaan nog langer mee, want ze kunnen beter tegen hitte. Alleen voor een draaiende afdichting heeft NBR kleine voordelen.
To err is human, not to err is divine.