+1 Ook ik heb deze ervaring.
Bizar! terwijl ik dit schrijf dondert er een boutje uit mijn bureaustoel waarvan het moertje is losgelopen….ZONDER borgring gemonteerd. Designstoel…...
Dat doe ik ook, maar ik deel niet je mening dat de fabrikant altijd alles met de juiste en goed doordachte reden heeft gedaan. Vandaar ook dat terugroepacties nog altijd aan de orde van de dag zijn. Ik deel je mening voor zover het gaat om de latere ID/DS types omdat er in 20 jaar tijd heel veel productverbeteringen zijn doorgevoerd. Een DS van de eerste bouwjaren MOET je modificeren om er mee te willen rijden of je moet hem in het museum zetten.
Maar nog even: ik heb ze met borg (veer)ringen vastgezet. Verklaar mij hoe dat sneller losloopt dan deze boutjes… als je mij overtuigt haal ik ze er even makkelijk weer tussenuit, kan er nu nog goed bij!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:Een DS van de eerste bouwjaren MOET je modificeren om er mee te willen rijden of je moet hem in het museum zetten.
Ook daar ben ik het niet zomaar mee eens. Ik heb veel van die door liefhebbers gerestaureerde en gemodificeerde eerste typen gezien en zelden was zo’n modificatie een echte verbetering. Er zijn voor de eerste modellen maar een paar zaken die door modernisering of het gebruik van betere onderdelen een échte verbetering brengen.
Wat het gebruik van boutjes en moertjes betreft een zelfde verhaal. Ik zie auto’s met RVS schroefwerk terwijl dat er écht niet op hoort en écht geen verbetering brengt (rvs bouten en moeren tegen stalen onderdelen… , verkeerde sleutel maten (13mm hoort écht niet op een ds thuis!) enz enz…)
Borgringen op plaatsen waar ze niet horen: 1) ze kunnen breken. 2) ze zorgen er voor dat de boutkop hoger komt te liggen (of de moer) 3) ze zijn in veel toepassingen volstrekt overbodig!
Kijk, een ieder doet het zoals het hem of haar uitkomt. Dat is prima. Doch, opnieuw het wiel gaan uitvinden en zaken verbeteren die eigenlijk geen verbetering behoeven werken naar mijn idee alleen maar waardeverlagend en voegen niets toe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In algemene zin ben ik het met je eens en acht ik jouw kennis en ervaring hoger dan de mijne. Klakkeloos updaten en vervangen door ander materiaal moet geen usance zijn bij het restaureren van een in de grond goed uitgedacht en doorontwikkeld concept. Edoch, kijkend naar de omstandigheden van het geval kan een kleine aanpassing mijns inziens geen kwaad, of zelfs goed doen.
In het hierboven onderhavige geval ben ik nog niet overtuigd van de verkeerde keuze om (kwalitatief bewezen) gewone stalen veerringen te monteren.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ach, wat zijn verkeerde keuzes. Of het kwaad kan? Mwa… dat zal wel (niet) loslopen
Maar: Die ringen horen er niet onder én ze voegen niets toe want ik heb in 25 die boutjes nog nooit los zien lopen
Verder: goed bezig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank, en alle commentaar evengoed welkom! Ik leer graag (een leven lang…)!
Vanmiddag alle portierrubers afgekit. Was nog zo’n klusje dat ook nog moest, niet het leukste maar wel nuttig. En zo zijn er vele… we kachelen rustig voort. En met het afronden van het kitwerk kan ik de holle ruimtes binnenkort gaan vol blaffen met MS Vet.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Deze onderplaat die onder de HR an de achterzijde komt is duidelijk eerder al eens vernieuwd, een mooi staaltje nijverheid met RVS:
Untitled by , on Flickr
En intussen stralen we lekker verder, zoals deze accusteun die hier net uit de ontvetter komt:
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De linker voetenbak is bijna weer in oude glorie hersteld, de pedalerij zit er weer in, alleen remcommando staat nog los want die kan pas vast als de leidingen er aan de andere zijde op zitten en de bedrading erop is aangesloten.
Maar nu zat ik nog met deze in de epoxyprimer meegeblazen luchtslang. Geen porem natuurlijk…
Untitled by , on Flickr
Een tijdje geleden bedacht ik tussen de bedrijven door een oplossing:
Untitled by , on Flickr
Kostte 5 euri, deze prachtige kindermaillot. Ik ben erg tevreden met het resultaat :
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
netjes opgelost die luchtslang
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De Pallas-methode, in essentie. Daarin werden ook stoffen of kunstleren hoesjes om die buizen geschoven.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Klopt!
Nu nog een paar nieuwe pedaalrubbers, voor het mooie. Uiteraard non-Pallas Derk!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Intussen zo’n beetje de hele leidingpuzzel klaar liggen voor montage. Samen met Herman Jansen de beste voordraagarmstellen uitgezocht en daarvan 1 onderste draagarm vervangen. Nu de boel schoonmaken, stralen en monteren met nieuwe keerringen.
Intussen ligt mijn plaatwerk echter al 3 maanden bij de straalboer. Dus net even gebeld met de stand van zaken. Kreeg ik een lang klaagzang over hoe idioot druk het is en hij er voorlopig niet aan toekomt en dat er gene straalboer meer in NL is die tijd heeft voor dit soort klussen want ze moeten vrachtwagens stralen en daar rijden er ineens heel veel van rond etc. als ik een goede straalboer kon vinden die er u tijd voor heeft dan is ie of veel te duur of baggerslecht. Daar moest ik het mee doen. Met de groeten.
DUS: wie o wie heeft een oplossing voor mijn plaatwerk? (ik verlang hoe langer hoe meer terug naar de Klant is Koning periode 2009-2016….!)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Dank voor deze tip. Is voor mij wel 5 uur rijden vv. Kost 10u dan voor brengen en halen. Dussuh, als het ietsie centraler in het land kan… (maar daar draait de economie over z’n kookpunt heen en is iedereen dus nogal gestresst merk ik)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Probeer deze eens, halverwege: https://www.midcoat.nl, Soest
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop