Hallo!
Sinds maart 2017 de eigenaar van een C2 VTR 1.4 met bouwjaar 2006. Nu, twee weken voor de APK, ontstaat het een na het andere ‘euvel’. 1,5 week geleden viel het mij op dat er een klotsend geluid vanuit het dashboard leek te komen. Alsof er een bak voor de helft gevuld met water heen en weer wordt geslingerd. Volgens mij is dit vnl het geval bij optrekken/hoger in toeren? Dacht eerst dat er regen ergens onder de motorkap was blijven liggen maar dit zou op den duur wel verdampt worden/zichtbaar moeten zijn.
Begin vd week na een rit van 50 min. rood licht en de melding motor te heet, stoppen! Bij het laten uitrollen tot een volgende pechstrook verdween dit weer en dus besloten rustig door te rijden (bijna thuis). Bij thuiskomst bleek het koelvloeistofreservoir helemaal leeg! Bijgevuld om vervolgens de boel in de gaten te houden. Geen plas onder de auto, geen kvs kunnen vinden onder de motorkap. De avond tijdens een korte rit dezelfde melding en bij thuiskomst wederom KVS zo goed als leeg. Weer bijgevuld (het moet toch ergens uitkomen als het zakt terwijl die stil staat), en bij een testrit na goed warmrijden de snelweg op, na de 100 begon hij te schokken. Gevoel alsof de banden steeds kort op slot schieten of iets dergelijks.
KVS blijft verdwijnen, het klotsend geluid blijft aanhouden maar geen witte rookwolken uit de uitlaat, geen rook vanonder de motorkap, geen water onder de auto zichtbaar, kachel wordt prima warm/geen natte matjes of bekleding of iets dergelijks.
Ik moet vandaag nog één ritje maken van zo’n 60 km om bij m’n garage te komen vandaar de vraag of iemand dit herkend of denkt te weten wat hier loos is/wat ik zelf mogelijk kan doen om evt schade te beperken? Of is elke km die ik nu nog maak in deze toestand vreselijk dom?
Alle tips, suggesties, ideeen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!
Als je water hoort klotsen voor het dashboard denk ik altijd aan de bak onder de paravan ( waar de lucht de kachel ingaat, als die afvoeren dicht zitten blijft er water in staan). Dat wat wil dan nog wel eens ergens komen waar het niet hoort en electrische storingen veroorzaken…
Ik denk dat je motor te heet wordt en dan vloeistof afblaast. Als je nog 60 km moet, iedere 10-20 km stoppen en vloeistof bijvullen, zeker NIET doorrijden tot het stop-lampje aangaat. Als je de dop losdraait uitkijken dat je geen hete koelvloeistof over je heen krijgt…. Schokken? Ik hoop niet dat je motor door de oververhitting aan het vastlopen was…. Maar als dat gebeurt is dan is de schade er al, dus kun je dan net zo goed voorzichtig naar de garage rijden.
Oorzaak: Ventilators die niet werken, thermostaat kapot , koelslang dicht etc. Daar komt je garage wel uit denk ik zo. Dat je zelfs niks ziet lekken is normaal, dat afblazen gebeurt pas als de motor te heet wordt…Koelwater dat te heet is verdampt vrij snel.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
KVS-verlies door lekke kachelradiateur?
Wat het klotsen betreft, heeft de C2 airco?
Zo ja, is de condensafvoer bij de verdamper nog wel open?
Paravaanbak kan eigenlijk niet verstoppen, de afvoergaten zijn daar te groot voor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Het klotsend geluid vanuit het dashboard is een gevolg van een te laag koelvloeistof peil. Door de kachelradiateur stroomt dan niet meer alleen koelvloeistof, maar ook lucht waardoor dit geluid ontstaat.
Dankjulliewel voor de reacties! Heb met 2 tussenstops de auto bij de garage af kunnen leveren diezelfde dag. Lekke koppakking.. hij staat nog bij de garage door de drukte daar, hoop hem maandag op te kunnen halen. Tenzij de kop ‘kapot’/beschadigd of iets dergelijks is.. afwachten dus.
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lucht in het koelsysteem zal bij opwarmen uitzetten waardoor de koelvloeistof er via de dop uit geperst wordt. Dit kan ook een oorzaak zijn van verlies zonder heel duidelijke lekkage. Een lekke koppakking is daar zeker debet aan en komt bij deze blokjes vaker voor. Gelukkig is het geen heel ingrijpende operatie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!