Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Vanmiddag eindelijk een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar gemonteerd in mijn DS23 IE (H).
Wat opvalt is dat de poelies in lijn liggen, maar dat afstand tussen de poelies en de nok voor de riemspanner ongeveer 10-15mm groter is dan bij de originele dynamo. De nieuwe dynamo is een Letrika en de oude is een Ducelier.
Ik kan de dynamo vastzetten aan de riemspanner met een langere bout en er een paar moeren tussen de nok en de riemspanner, maar ik vraag mij af of dit bij alle dynamo’s met ingebouwde spanningsregelaar zo is? Ik kan er op het forum niets over vinden.
Mijn oorspronkelijke Ducelier heeft een afstand van 58 mm van voorzijde poelie tot achterzijde nok (daar waar de nok tegen het U-profiel / riemspanner aan zit)
Bij mijn vrij recente Letrika is dit een 68 mm.
Met monteren is me dat niet eens zo opgevallen, is een vrij flexibel onderdeel om af te stellen.
Hier en daar een ringetje of het U-profiel omdraaien.
Holle kant zit bij mij naar achteren (vlakke kant dus naar voren).
Heel klein beetje buigen lijkt mij ook niet zo’n probleem.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”