Hallo
Een vervelend probleempje : ik krijg de motorkap van mijn Prestige 1976 niet meer los. Bij het bedienen van de hendel in het interieur hoor ik wel wat “mechanisch geluid”, maar niet de verwachte “klik” ter hoogte van de de vergrendeling, maar de kap blijft muurvast zitten. Het is dus niet zo dat de beddieningskabel gebroken is of zo. Heeft iemand een verklaring of een tip om dit euvel te kunnen oplossen ?
Mvg
Stefan Willems
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Oei, dat is een lastige… kan zijn dat je kabel is gebroken, als je geluk hebt direct bij dd hevel (zodat je er misschien nog met een tang aan kunt trekken). Zo niet, dan zou ik de keienvanger onder de motor demonteren en dan van onderaf, achter de radiator langs, direct het slot proberen te openen. Daarvoor is het wel makkelijk als je voor ogen hebt hoe het slot in elkaar steekt en wat je kunt/moet doen om het te openen. Heb je een foto van hoe het slot eruit ziet? Ik kan anders eventueel morgen avond wat foto’s maken.
Succes ermee!
Gr Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Wat je ook kan proberen is (als je met 2 bent) om de ene persoon te laten trekken aan de hendel terwijl de andere persoon wat aan de voorkant van de motorkap heft.
Soms is het gewoon het mechanisme dat de motorkap dat de motorkap klein beetje opheft dat vastzit en gesmeerd moet worden.
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Herkenbaar probleem; ook ooit de kap moeten openen door de keienvanger te demonteren om zo bij de vergrendeling te komen. Even pielen, maar goed te doen.
Bij mij waren een of twee metalen clipjes losgeschoten waarmee de (buiten)kabel bevestigd zit aan het (zij)front. Of: bij het uitlepelen van de motor losgeschoten en niet teruggezet. Gevolg: als je binnen aan de hendel trok bewoog de buitenkabel vrolijk mee in een soort van slangenkronkel en was de weerstand voor de binnenkabel dus foetsie.
Misschien dat dat bij jou ook aan de hand is. In mijn geval was het dus keienvanger demonteren, pielen en kap openen, clips terugplaatsen, ontgrendeling proberen met kap open (en met de schrievendraaier weer ontgrendelen) en klaar.
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Beste Allen,
Bedankt voor de tips. Er zal idd niets anders opzitten dan de keienvanger te demonteren en alzo de motorkap te openen. Het problem nu, is dat ik me absoluut niet kan voorstellen hoe de vergrendeling eruit ziet/werkt..dus waar ik aan moet “pielen”. Een beetje filosofische gedachte : je staat daar gewoon niet bij stil hoe dat ding eruit ziet als het goed werkt, als die auto je hobby is, zou je het eigenlijk wel moeten weten…Maar goed, ik zal het waarschijnlijk vanaf nu nooit meer vergeten….Dus als iemand me een foto kan sturen van de vergrendeling….en misschien enkele zinnen uitleg over hoe de ontgrendeling werkt. Ik heb dus een Prestige uit 1976…hartelijk dank!
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Lees ook dit even: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210059/#1423428
als dit voor jou werkt is het wel makkelijker dan de keienvanger demonteren en alles van onderuit doen…
gr Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kunt ook door de gril ,tegen het lipje aan drukken,waar de kabel aan zit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bedankt Frank voor de foto op je flickr account! Dit helpt me echt vooruit! Gisterenavond zat ik in mijn ijskoude garage met lampjes door de grille naar het ontgrendelingsmechanisme te turen. De ellende is dat door die grille je schaduwen krijgt en je niet goed meer weet wat je ziet! Ik denk dat het nu wel zal lukken met de foto, nu begrijp ik tenminste hoe het werkt!
Vele groeten
Stefan Willems
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Zo, dankzij de foto van Frank is dit gelukt. Nu nog even kijken wat de oorzaak is ! Topic kan gesloten worden.
Hartelijk dank aan allen!
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Ook ik krijg de motorkap niet open, maar het probleem is duidelijk: de kabel is uit het hendeltje geschoten dat onderaan de A-stijl zit. Nu kan ik daar niet goed genoeg bij om het te repareren en heb getracht de afwerking onder het stuur te verwijderen. Ook het stuur is er al af (moest volgens DORO). Alleen na de schroeven te hebben losgedraaid zit er wel beweging in de stalen afdekking, maar ik krijg het nog steeds niet los. Heeft iemand een tip voor me (zie ik een schroef over het hoofd of zo?).
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Volgens mij zitten er ook moertjes onder de motorkap, niet handig als je de motorkap niet open krijgt
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Serie 1 of 2…
Serie 1 heeft ook nog twee boutjes in het motor ruim.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De struuk met de schroevendraaier is bij mij altijd gelukt .
even friemelen om naast het dekseltje te raken , een stevige duw tegen het hendeltje en je motorkap is los .
Inderdaad er zitten een paar moertjes in het motorcompartiment !
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dank, ik ga op zoek naar die moertjes. Motorkap is open na een soort gynaecologische ingreep tussen de metalen afdekking en de zijkant van de auto door. Het lukte net de kabel weer aan te sluiten met veel gepriegel.