vraagje kan ik ipv 185 55 15 ook banden met de maat 185 60 15 onder mijn xsara zetten of kom ik dan in de problemen met mijn wielkasten wie o wie weet het antwoord
Meet het op, ze zijn maar 1cm hoger.
Kans is 99% dat het past.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Nou, met wat belading is een break daar best gevoelig in: bij iedere verkeersdrempel zou het zomaar aan kunnen lopen.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
185/55R15 is geen maat die op de Xsara geleverd is, 195/55R15 wel.
Om je toch een zinnig antwoord te geven, 185/60R15 gaat prima, mits de torsieveer inderdaad niet teveel ingezakt is. Houd er wel rekening mee dat je tellerafwijking naar boven minder wordt, en bij late Xsara’s is deze al nihil.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ik heb er nu 195 65 15 onder liggen en we zaten met een bak volwassenen in en toen liep ik meteen op me wielkast vandaar deze vraag en ik heb nu een setje op het oog met 185 60 15 vandaar de vraag
Als je af en toe met een bak volwassenen rijdt, +-350kg zonder bagage e.d. gewoon het origineel monteren dat is op alles berekend en ben je veilig.
Die 195’s zijn 13 cm hoog en dus bijna 3cm hoger dan ori en nog een cm breder.
Die 185/60’s zouden misschien wel gaan dat is zo minimaal, waarom niet gewoon ori bestellen of heb je deze al liggen?
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Tsja. Ik weet toevallig dat 185/60R15 past, omdat ik ooit zelf een winterset in die maat heb samengesteld voor m’n Xsara Berline. Wel met een hogere (en dus zeker niet lagere) laadindex. Scheelde zomaar 45 euro per band en in de winter is een centimetertje minder breed zelfs te prefereren.
Toch zou ik aanbevelen de originele maat te voeren, al kán een afwijkende dus wel.
De vraag is echter of je voor het prijsverschil van zeg één tank benzine moet gaan lopen klooien, maar dat moet ieder voor zich bepalen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
195/65/R15 lijkt me erg hoog, dat is aardig wat meer dan 195/55/R15. Dat je daar met belading problemen mee heb is dan te begrijpen.
Goed de maat zal wellicht passen. Maar zeker als je al regelmatig met belading rijdt, wil je dan wel op een smallere band rijden dan origineel?
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Je weet toch dat je naar de laadindex moet kijken. Die heeft niets met de breedte te maken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Naar mijn idee heeft grip met remmen of een uitwijk actie meer te maken met contactoppervlak op de weg dan met de laadindex. Zeker met extra gewicht in de auto is het dan fijn om veel rubber op de weg te hebben.
Neemt niet weg dat de laadindex moet kloppen voor het voertuig, anders loop je andere risico’s. Maar bij het gewicht van een Xsara hoef je je daar in de praktijk niet al teveel zorgen om te maken vermoed ik.