Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 11-07-2012
- XM V6 24V Exclusive Automaat
- BX 1.9 break TRS
- XM 2.0 ltr Ambiance automaat
- XM 2.0 carbu
- XM 2.0 inj. automaat
- Traction Avant familiale
Ik wil alle bollen van mijn GS Break vervangen voor nieuwe. De voorraad- en veerbollen voor waren met een kwartiertje gewisseld. Hoe moet het achter ??
Kan iemand mij dit stap voor stap uitleggen ?
Bedankt vast
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Je kunt dit ‘t beste met twee personen doen. Eerst maak je het systeem drukloos, daarna houdt de éne met een grote tang o.i.d. de veercilinder vast, de andere lost de bol. Om de bol daarna tussen het subframe vandaan te krijgen moet je de cilinder los maken en de veerpoot zo diep mogelijk in de kas duwen. Met wat gecontroleerd freubelen kun je daarna genoeg ruimte maken zonder de leidingen van de cilinder te hoeven verwijderen, tenzij die rot zijn natuurlijk ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als de tweede man ontbreekt….... het systeem op druk houden met de wagen in de hoogste stand. De veercylinder zet zichzelf dan vast. Met een zware hamer en een stompe beitel de veerbol een slagje los tikken. Daarna verder gaan zoals midfriesland het heeft beschreven.
Ik heb het inderdaad ook een keer alleen gedaan.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 11-07-2012
- XM V6 24V Exclusive Automaat
- BX 1.9 break TRS
- XM 2.0 ltr Ambiance automaat
- XM 2.0 carbu
- XM 2.0 inj. automaat
- Traction Avant familiale
Dank, als de temperatuur weer iets prettiger is ga ik het zo proberen.
Ik dacht dat ik er meer over in mn topic toen schreef maar dat valt tegen
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215053
Gezien het krikje op de foto waarmee ik de draagarm omhoog druk(de wagen zelf staat op bokjes) zal de cilinder met bol en al loskomen dacht ik, dat zit samen alleen maar geklemd tussen draagarm en carrosserie, hendel in de laagstand meen ik.
Er is een topic hier ergens over dit onderwerp dat het beter beschrijft. Maar na met technisch inzicht het geheel te bestuderen gaat het ook wel dagen hoe het precies zit.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dat klopt wat je zegt, Wim. Het demonteren van de leiding is vaak het grootste probleem. Vaak zitten de nippels dermate vast, dat je de nippel ronddraait of de leiding spontaan breekt. Als je de bol los kan tikken terwijl alles nog op z’n plek zit, heb je het minste werk.
dirkvdmei schreef:Als de tweede man ontbreekt….... het systeem op druk houden met de wagen in de hoogste stand. De veercylinder zet zichzelf dan vast. Met een zware hamer en een stompe beitel de veerbol een slagje los tikken. Daarna verder gaan zoals midfriesland het heeft beschreven.
Dus wel drukloos maken als je de bol daadwerkelijk losdraait… just in case
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Jazeker, anders krijg je een LHM fontein, en kun je de veercylinder niet verplaatsen.
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 11-07-2012
- XM V6 24V Exclusive Automaat
- BX 1.9 break TRS
- XM 2.0 ltr Ambiance automaat
- XM 2.0 carbu
- XM 2.0 inj. automaat
- Traction Avant familiale
Bedankt ieder die heeft gereageerd. Met behulp van een grote waterpomptang, mijn zoon, een beitel een flinke hamer en een paar rake klappen kwamen ze los.
Heb geen leidingen o.i.d. hoeven loshalen. Woensdag ben ik vrij en ga ik weer verder.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Da’s mooi!!! Bij mijn GSA zat één kant zo vast, dat ik de veercylinder in z’n geheel heb moeten demonteren.
Daarbij is toen uiteraard de leiding gesneuveld. Is al met al een behoorlijke klus geworden.
Is het allemaal een beetje gelukt???
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb nog 1 echte GS achterbol liggen. Altijd zonde gevonden om weg te gooien. Wie kan ik daar blij mee maken?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>