Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-2010
- C6 (2005-2012) exclusive 3.0 benzine
Hallo,
Ben na 17 jaar XM te hebben gereden (en daarvoor CX) sinds september 2017 eigenaar van een c6 exclusive benzine.
Recent heb ik een probleem gehad met twee bobines, bij de benzineversie heb ik inmiddels begrepen een frequenter (om de 30000km?) terugkerend probleem.
De kapotte bobines waren echter in mijn geval in 2016 vervangen en hadden er nog geen 10000 km opzitten (getuige facturen vorige eigenaar).
Van Gert de Jong Aalsmeer waar ik de auto in onderhoud heb, vernam ik dat het probleem kan worden veroorzaakt door slechte benzine, budget 95 (zoals Tinq), waar veel (10 %) ethanol in zit. Men adviseerde mij premium 98 of zelfs 102 benzine te tanken om het probleem te voorkomen.
Ben erg benieuwd of iemand hier een mening over heeft of hiermee ervaring heeft, bij voorbaat dank voor een reactie.
groet Luyke
citroen cx pallas ie (bj 1982) 1988
citroen xm ambiance (bj 1989)2001
citroen xm exclusive (bj 1999) 2007
citroen c6 exclusive benzine (bj 2006) 2017-heden
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mijn mening: slechte benzine bestaat niet. Bij sommige ketens verkopen ze E10 waar inderdaad tot 10% bio-ethanol bijgemengd wordt. Dit staat dan ook op de tankzuil en het tankpistool vermeld. Alle overige 95 bevat tot maximaal 5% bio-ethanol. De 98’s en 102-octanen hebben over het algemeen geen ethanol bijgemengd.
Een C6 uit 2006 moet prima op E10 kunnen lopen. In Frankrijk en België is E10 al de norm, daar kun je geen Euro 95 met minder ethanol tanken, dus moet je dan al naar 98.
Verder vind ik het een beetje vergezocht om een verband te vinden tussen de gatankte benzine en het stuk gaan van een bobine (iets dat overigens een nooit door PSA opgelost probleem van deze motor is). Maar daar heb ik verder geen ervaringen mee.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
2d schreef:Verder vind ik het een beetje vergezocht om een verband te vinden tussen de gatankte benzine en het stuk gaan van een bobine (iets dat overigens een nooit door PSA opgelost probleem van deze motor is). Maar daar heb ik verder geen ervaringen mee.
In theorie kan ik me best voorstellen dat dit er iets mee te maken heeft, de doorslagspanning van de bougie wordt immers niet alleen bepaald door de puntafstand maar evengoed door het medium (benzinemengsel) wat ertussen zit. Als dan net de bobine niet helemaal goed gedimensineerd is kan dat net het tikje zijn wat de bobine voortijdig stuk laat gaan. In hoeverre dat in de praktijk speelt is een ander verhaal natuurlijk, daar ken ik verder geen verhalen van.
Slechte benzine vind ik altijd iets uit de jaren 70 (of ouder), of uit landen waar ze je tank colafles voor colafles vullen met benzine en vooraf de benzine nog even filteren door een handgewoven zeef.
Een moderne auto loopt niet anders van 95 van de Tinq, V-power of BP Ultimate 98. Dat is mijn ervaring.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bobines gaan niet stuk door inferieure benzine, bobines gaan stuk omdat ze van inferieur materiaal gemaakt worden en garagisten bij het vervangen van die dingen vaak kiezen voor vervangende bobines van een inferieur merk met een grote marge. Goedkoop is duurkoop in dit geval.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste