Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klopt er toch iets van het gerucht dat de BiRotor een GS is met een CX front. Fijn dat niet alles om specifieke onderdelen vraagt.
Ik moet de bakolie van de C-matic bak bijvullen.
Voorgeschreven is Total Fluid-T, maar dat is echt nergens te krijgen.
Wie weet welke ATF ik als alternatief kan gebruiken. Want alle specs van ATF duizelt mij.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is, naar mijn beste weten, geen alternatief voorhanden voor Fluide-T. Het is hier en daar nog wel te krijgen, volgens mij o.a. bij Chevronics.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank Waterman. Chevronics heeft het inderdaad nog!!
Via de Fb groep Citroën GS&GSA; de tip gekregen dat CX basis in Duitsland de olie met de zelfde specs na laat maken.
Dus het gaat lukken!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Magazijn van de Gs-GSA vereniging heeft Fluide T in voorraad!!!
Geweldig!!
Dat wordt een ritje naar het magazijn as zaterdag.
Voortaan toch eerst gewoon aan het magazijn van deze geweldige club denken!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dank voor de complimenten Egbert.
Gelukkig kon ik de rotor van een Ro80 lenen om deze te vergelijken met die van de Birotor. Ook nog contact met een Ro80 specialist in Zwitserland gehad die nog wat metingen gedaan heeft.
Conclusie:
1) De apex seals van Ro80 en Birotor zijn gelijk.
2) De side seals van Ro80 ( KKM 612) en Birotor zijn essentieel verschillend.
Van de Birotor zijn het 2 lagen, maar belangrijker de totale dikte is groter ( 1,24 mm) dan van Ro80 ( 0,99 mm). Daarom is de groef te breed om daar Ro80 seals in te plaatsen. Dit zijn nou juist de seals die vaak gebroken zijn. ( Bij mijn donor blok zijn ze gelukkig in tact)
Mogelijk zijn die van het NSU KKM 871 blok wel gelijk aan Birotor ( volgens de Zwitserse Ro80 expert), maar dat blok is enorm zeldzaam, dus daar hebben wij niet veel aan.
3) De ronde “olie schraap veer” ( onderste foto) is van van Ro80 en Birotor gelijk. Dat is mooi, want die was bij mijn donor blok beschadigd. Dus daar heb ik nu een oplossing voor.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Merkwaardig, die verschillen. Of heeft dat te maken met de langere productietijd en doorontwikkeling van de Ro80?
GS1970 schreef:
Ben benieuwd of je het werkplaatshandboek nog tegen een fatsoenlijke prijs kunt bemachtigen. Zou het zelf ook nog wel eens willen hebben, is het enige boek wat in mijn birotordocumentatie nog ontbreekt (ik bied niet mee hoor).
Gelukt
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
break23m schreef:Merkwaardig, die verschillen. Of heeft dat te maken met de langere productietijd en doorontwikkeling van de Ro80?
In een RO80 zit een KKM612, ( KKM, KreisKolbenMotor ) , dat is altijd zo gebleven. Er was wel een opvolger gepland, de KKM622, maar die is nooit in de RO80 terecht gekomen. ( Van de KKM612 zijn wel minstens 2 uitvoeringen, met 4 bougies tot 1969 en met 2 bougies daarna). Bij die KKM622 werd onder andere de koelwaterstroom in de motor anders geleid, meer axiaal als “rondom”.
In de GS zit een doorontwikkeling van de KKM622, de KKM624, die heeft kleine wijzigingen om hem dwars te kunnen monteren, maar ook bredere afdichtingen als de 612 en de 622.
Zowel de 612, de 622 en de 624 hebben intern dezelfde ‘afmetingen”, dat geld ook voor de 3 schijf KKM619. Er is toen ook nog ge-experimenteerd met een iets grotere motor , meestal de EA887 genoemd, op dezelfde basis met iets bredere trochoiden/zuigers.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Egbert, lopen die afdichtingsringen tegen elkaar? Of elk tegen een vlakke wand?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Overbodige vraag, ik zag nu de gedemonteerde motor.
Alle afdichtingen “spiraliseren” tegen de zijwanden.
Ik neem aan dat die wanden van gietijzer of alu zijn?
Dan zouden geharde stalen ringen mij verbazen, omdat je dan kennelijk vindt dat de wand moet slijten in plaats van de afdichtingsring.
Daarmee kom ik toch weer terug op de veronderstelling dat het gietijzeren ringen zijn.
En die zijn goed te maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Egbert schreef:GS1970 schreef:
Ben benieuwd of je het werkplaatshandboek nog tegen een fatsoenlijke prijs kunt bemachtigen. Zou het zelf ook nog wel eens willen hebben, is het enige boek wat in mijn birotordocumentatie nog ontbreekt (ik bied niet mee hoor).
Gelukt
Het was niet gratis, maar gefeliciteerd Egbert. Ben benieuwd wie dan die andere bieder was.
Vanaf 4min20 de werking (inspuiten/ontsteking/afvoeren gassen) van de wankelmotor
https://www.youtube.com/watch?v=pCteBhr4dGY
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.