Hallo allemaal
Vraag
Onze picasso laad niet op als ik hem start
Ook geen aanjager enz..
Maar als ik een dot gas geef is het weer goed
Alleen doet de ruiten sproeier ook niet meer
Wie kan me een antwoord geven
Heb je gemeten of hij niet laadt? spanning moet ongeveer 14V zijn
Welke Picasso is het? Xsara?
Staat er op het paneeltje een waarschuwing van te lage accuspanning?
Ruitensproeier kan toeval zijn, misschien pompje stukgevroren?
Nee heb ik nog niet gemeten xara picasso
2000/2001
Sproeier heb ik ook het idee
Maar als ik hem start hij gaat gewoon aan acculampje brand
Tankmeter enz doet het ook niet aanjager achteruit verwarming ook niet paneel ook niet
Alles doet het weer na een dot gas te geven
Dynamo versleten? Slechte contacten? Slippende v-snaar? Meten is weten. Boven de 1200 toeren moet je 14,4 volt meten














Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn Xantia. Bij mij was de dynamo aan revisie toe, dat kostte me toen €90 of zo (zelf gedemonteerd en gemonteerd). Een nieuwe kan ook, maar is ietsje prijziger . En als je zelf handig bent kun je ook zelf even de koolborstels en eventueel sleepring vervangen, maar daar heb ik me niet aan gewaagd. Het acculampje brandde bij mij trouwens nooit (behalve als de motor ook niet draaide dan
).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
V snaar is het zoizo niet zal morgen even meten maar het is begonnen met de strenge vorst
Ik vind het alleen raar eerst al met mijn benz meter nu dit wat is het volgende geef mij maar een iets andere auto die niet computer gestuurd is dan is het leuk om te sleutelen
Maar ik zal morgen even meten kom er op terug
Recent wel iets soortgelijks meegemaakt met Xsara Picasso van 2000
Waarschuwing op dashboard: laadspanning te laag en een bijbehorend piepje.
Gewoon tijdens het rijden, volkomen willekeurig.
Ventilatie viel weg, clignoteur deed raar. Verlichting bleef volop branden, spanning 14 V, accu 3 jr oud.
Bleek versleten dynamo te zijn.
Verklaring was dat de computer de minder belangrijke zaken uitschakelt bij een laadstroomprobleem.
Bij jou zou de temperatuur zeker een rol kunnen spelen.
Een koude accu heeft een lagere spanning en komt wat moeilijker op gang met laden.
De kans bestaat dat je accu wat minder wordt en dat je dynamo ook niet meer 100% werkt.
De originele accu’s gaan erg lang mee, onze was 12 jaar oud toen ie het begaf.
Accu zit overigens onder de bestuurdersstoel.
Even (laten) checken.
En dynamoriem natuurlijk.
Misschien verdwijnt het probleem nu het weer warmer wordt, maar het is goed om te weten of je accu nog in goede conditie is…