Dag beste liefhebbers,
Ik heb laatst een C3 Pluriel 1.4i gekocht waar ik direct olie wilde peilen bij thuiskomst. Maar nu bleek het onderste deel van de peilstok verdwenen.
Ik gelijk een nieuwe besteld bij de dealer en wat bleek, de olie was ver boven peil !
Direct alle olie er uit dus, gelijk filter vervangen.
Nu staat er in mijn onderhoudsboekje dat er 3.2 liter in moet, ik 3 liter er ingedaan om verder te vullen na peilen,... wat blijkt; weer ver boven peil,,.. tot op het metaal van de peilstok.
Volgens de dealer is deze peilstok correct via chassisnummer, maar ik zit nu wel met het probleem dat ik mijn olie niet kan peilen.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt, en weet iemand wat ik nu moet doen ?
Alvast hartelijk dank !!
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zit de peilstokbuis nog wel op de juiste hoogte?
Als deze te ver het carter insteekt, peil je altijd een te hoog peil. Dus ook met de juiste hoeveelheid olie en een nieuwe peilstok.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor het meedenken !
Daar had ik nog niet aan gedacht, kan dat los komen dan ?
Ik zal morgen eens kijken of er beweging in zit.
Zal niet eenvoudig zijn om dat dan op te lossen denk ik
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De peilstokbuis zit met 1 boutje tegen het blok gemonteerd, zit die er nog in?
Een andere mogelijkheid is dat de buis aan de bovenzijde is ingekort.
Plaats eens een foto.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Peilstokbuis loopt in bochten, aan de bovenkant zie ik geen gekke dingen.
Ik ga binnenkort de bevestiging van het boutje controleren en foto’s maken.
C3 Pluriel 2003
Een vreemd verhaal, mannen!
- hoe kan het onderste deel van de peilstok zomaar afbreken of anderszins verdwijnen?
- waarom zou iemand een stuk van de peilstokbuis afzagen?
Als je deze elementen combineert, zou er bij een vorige eigenaar een ongelukje kunnen zijn gebeurd met de peilstok, en in plaats van een nieuwe te halen, heeft hij de buis ingekort om de peilstok er nog even diep in te kunnen krijgen. Begrijpelijk dat een nieuwe peilstok er dan te diep ingaat.
Wat ook nog kan is dat de nieuwe peilstok toch niet de juiste was. (Ik zie dat er drie types C3 Pluriel 1.4 zijn: de HDi 70, de 1.4i 75 TU3A en de 1.4i 75 TU3JP.)
Als de peilstokbuis aan de bovenkant niet meer met dat boutje vast zou zitten, zou dat voor de lengte geen verschil maken; zolang de buis onderaan nog goed zit, blijft de peilstok hetzelfde niveau aangeven.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is geen HDI, de Pluriel werd in NL niet met dit blok geleverd.
De sporadische exemplaren die hier rond rijden komen uit het buitenland.
Beide TU3-blokken hebben dezelfde peilstok.
Daarnaast is op basis van VIN besteld, dat kan eigenlijk niet fout.
Naar mijn idee kan het maar één oorzaak hebben, er is met de peilstokbuis gerotzooid.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dus, olie aftappen, filter er af.
Nieuw filter er op.
Nieuwe olie er in, precies de goede hoeveelheid.
Starten, beetje warm draaien.
Even 5 minuten wachten.
Peilstok er uit halen.
Afvegen.
Opnieuw in doen.
Peilen, wat je nu ziet is dus max.peil.
Even met een vijl een streepje maken op dat peil.
2cm lager nog een streepje, dat is ongeveer min.peil.
Klaar. Simpeler weet ik het niet.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Stap 1 t/m 4 zijn al gedaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het is achteraf heel jammer dat ik die oude peilstok gelijk weggegooid heb, ik had hem achteraf wel even willen onderzoeken
De methode van Wim V8 is achteraf een goede optie, maar ik ga als ik tijd heb eerst de Peilstokbuis eens goed onderzoeken.
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als ik het mij goed herinner is het onderste stukje van de peilstok in plastiek ,
dat is bij mij ook al een keer afgebroken !
En zo heilig op het chasisnummer en organummer vertrouwen doe ik al lang niet meer .
Mijn eerste XM was een type 2 met een mechanische pomp , altijd mis bij onderdelen bestellen .
Goed kijken wel type motor je hebt , de juiste hoeveelheid olie ingooien en aftekenen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen