2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Tikkend geluid koude motor
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2018 12:10 PM
  [ # 16 ]
G.M schreef:

Maar het zal toch niet zo zijn dat deze teveel koelt oid..

Daarvoor zit er juist een thermostaat in het koelsysteem.
Volgens service.citroen.com hoort in een 16TGI een 89 gr C-thermostaat in het geval van een handgeschakelde bak.
De 82 gr C-versie is voor de uitvoering met automaat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 14 maart 2018 12:55 PM
  [ # 17 ]

Dan vermoed ik dat ze mij de verkeerde gegeven hebben. Ik had er haast mee en citroen zelf was dicht dus heb het toen bij brezan gehaald. De jongen achter de toonbank raakte al in paniek toen hij mijn kenteken intypte! Heb zojuist de koelvin even losgekoppeld en ben een stukje rustig gaan rijden hier in de buurt (goed de tempratuur in de gaten gehouden) en toen ik terugkwam was er een stuk minder sludge te vinden! Ik ga dus even de juiste thermostaat bestellen bij Citroen!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2018 12:58 PM
  [ # 18 ]

Koelvin nooit loskoppelen!

Heeft ook helemaal geen nut om de motor warmer te krijgen, wordt namelijk pas ingeschakeld bij een temperatuur boven de waarde, waarop de thermostaat al helemaal open staat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 14 maart 2018 01:18 PM
  [ # 19 ]

Oh.. ja ik las elders op dit forum dat iemand zijn radiator afdekte tegen rijwind om alles wat warmer te laten worden! Dus ik dacht bij langzaam rijden is er al amper rijwind(stad) Maar bedankt voor de tip!

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 14 maart 2018 03:23 PM
  [ # 20 ]

Heb zojuist een besteld met openingstempratuur 89 hopelijk geeft dit iets verschil! Ik weet dat sludge een groot probleem is bij deze motoren, maar als na een rit van 80 km met 130 kmpu de hele peilstok etc volzitten nadat alles gereinigd is klopt er iets niet denk ik! Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2018 04:10 PM
  [ # 21 ]

Verlies je geen koelwater?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 14 maart 2018 04:13 PM
  [ # 22 ]

Nee geen koppakking dat is al gechecked

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 maart 2018 04:47 PM
  [ # 23 ]

Ik denk dat Jan de vraag stelt omdat sludge (volgens mij) een mengsel is van water/koelvloeistof, olie en uitlaatgassen. Als alles eerst goed schoongemaakt is en je toch heel snel sludge krijgt, komt er dus ergens water/vloeistof vandaan. Correct me if I’m wrong.

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 14 maart 2018 05:01 PM
  [ # 24 ]

Ja dat snap ik. Echter verlies ik geen koelwater. Mijn monteur zei dat de TU blokken er zoieso last van hebben met koud en vochtig weer, en als je een lang stuk zou rijden op hogere toeren het minder zou moeten worden en dat is dus niet het geval. En het is duidelijk erger geworden nadat ik de thermostaat heb vervangen. Ook komt er veel waterdamp uit de uitlaat.. maar als ik kijk bij iemand die bij mij verderop woont met dezelfde motor in zijn BX zie ik dat ook bij hem. Ik ga de thermostaat vervangen en over 1,5 naar duitsland.. dan zal ik eens kijken wat er gebeurd als ik hem echt goed warm rij (140/150 kmpu)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2018 09:39 PM
  [ # 25 ]

Je hebt geen TU, maar een XU.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 14 maart 2018 11:20 PM
  [ # 26 ]

Ik weet niet of 80 m wel genoeg is om een aanzienlijke hoeveelheid slugde te laten verdwijnen.
Evenmin vraag ik me af of een 89 graden thermostaat verschil gaat uitmaken.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook