Dank voor de tips ik ga het (bij beter weer) uitzoeken.
Vandaag kreeg ik van een collega een stroboscooplamp, tenminste, dat zei hij. Het blijkt een compleet ding te zijn om zowel toerental, spanning en contacthoek te kunnen controleren. En uiteraard de stroboscoopfunctie. Geweldig!
Vandaag even een langer ritje gemaakt. Hij houd nog steeds in bij lage toerentallen, dus optrekken vanaf stilstand vraagt wat meer spelen met de koppeling. Verder, op het hobbelen na, niets aan te merken.
Ik vond bij opruimen van de kofferbak een set (oude) bougiekabels, wellicht deze even ter test inbouwen en zien of het probleem oplost.
Te arm of rijk mengsel, kan dat ook veroorzaken dat hij inhoud? *google* ja dus. Zou te arm kunnen betekenen. Ik zal binnenkort de carb er nog eens afhalen en controleren op sporen van valse lucht via de inlaatpakking.
Nog eens een stukje getuft, nu met snelweg. Het probleem lijkt wel minder te worden, al is het bij het wegrijden na ca 2 uur stilstand wel heel erg, met veel toeren het parkeervak uit anders valt hij gewoon uit.
Mooie deuk in rechter voorscherm, vlak naast de koplamp. Blijkbaar valt de auto niet op als hij geparkeerd staat en mag je er gewoon hard tegenaan rijden….
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Balen!!! Voorscherm reddeloos verloren nu?
Voor het inhouden: loopt de GSA met een tikje choke zonder inhouden?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Hij staat al een tijdje stil omdat het mij te koud is om eraan te werken. Ik ben er wel mee van Rotterdam naar Flevoland mee getuft een paar weken geleden, binnendoor terug. Ging op zich goed hij rijd lekker. Het probleem van schudden lijkt toch bij 1 cilinder vandaan te komen. Ik moet de bougiekabels nog controleren zoals eerder is uitgelegd, dan kom ik misschien wat verder. Het is wel veel minder geworden met betere afstelling van de carb, en gewoon veel rijden.
Met dit weer en mijn rijstijl (90-100) heb ik de wintergrille (inschuif versie) dichtgetaped, motor lijkt er beter mee te draaien.
Wat betreft het scherm, het deukje (ca 15x15cm) zit direct naast de koplamp op de hoek van de auto, maar ik zag een knikje precies boven het wiel en bij de deur sluit hij ook niet goed aan.
Ik weet niet of ik er direct een ander scherm op ga zetten ivm kleurverschil, wellicht mep ik de deuk er binnenkort eens uit.
Die verschijnselen van inhouden heb ik ook eens gehad. Na lang zoeken zat er een vuiltjes in de kanaaltjes van de stationair sproeier. Ik heb toen een blindplug verwijderd
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stationairsproeier kwam bij mij ook op als eerste verdachte…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
dirkvdmei schreef:Kijk in donker even onder de motorkap. Zie je bij de kabels ergens vonkjes overspringen, dan zijn je kabels slecht. Zo niet, dan niet. Zijn de kabels wel goed bevestigd???
Dirk is door voor de koelkast. Na enkele maanden weinig tijd gehad te hebben (maar wel enkele keren genoten van de auto) ben ik vandaag begonnen met het raammechaniek rechts. Dit was ergens in de zomer kapotgegaan en het raam was al een tijdje provisorisch geblokkeerd. Welnu, samen met Pa dit weer hersteld. Fijn klusje… Als je eenmaal doorhebt dat je de hele ruit eruit moet halen voordat je de geleidestang daaraan monteert, is het snel gebeurd. Daarvoor waren we vrij lang bezig met puzzelen hoe we dat glas toch konden bevestigen.
Na een geslaagde operatie de motorkap eens opengedaan, en een voor een bougiekabels gaan trekken (multimeter natuurlijk niet bij me). Na het starten viel op dat er minimaal één kabel slecht meedeed, want bij lostrekken was er vrijwel geen verschil waarneembaar.
Een wissel met een evenlange andere kabel uit het grijze magazijn haalde niet veel uit. Daarna verder gepuzzeld, op 2 cilinders klinkt hij redelijk als een eend trouwens, zelfde wiebeltje heeft hij stationair.
Enfin, na een 3e kabel geplaatst te hebben uit het magazijn (lees: bak troep wat over was) bleek dat die ene bougie toch weer beter mee begon te doen.
Morgen een setje nieuwe kabels halen bij de Graaf. Het verschil was duidelijk aanwezig op de terugweg naar huis, inhouden op laag toerental weg, en de motor loopt veel rustiger.
Mag ik nogmaals eenieder danken voor de steun en toeverlaat.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Heeft de Graaf ze nog????
Valeo’s ja, voor nog geen 40€ per set. Er staat een eendenblok op de balie, en een vitrinekast voor Citroen spul…
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Da’s netjes.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik zou de elektrode-afstand van de bougies ook nog even controleren. Dat kan heel veel verschil maken bij een GSA blok. Mijn ervaring leert dat de afstand beter iets te groot dan te klein kan zijn ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dat heb ik gedaan toen ze erin gingen