Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Eindelijk eens een paar uur in een Jaguar XF mogen rijden. En uiteraard zat ik telkens na te denken over wat mij opviel ten opzichte van de C6.
Als ik mocht kiezen werd het een C6.
Belangrijkste verschillen:
+Hedendaags touch-screen met van alles. Vergeleken met het antieke RT3/4 systeem erg plezierig.
-Krappe beenruimte achterin.
-Rijcomfort. Op de snelweg gaat het nog, maar je kan de straatstenen tellen.
-Ik vond het zicht rondom op een of andere manier beperkt overkomen. Dikke stijlen.
-Ik miste het HUD. Ook al omdat op de snelheidsmeter nauwelijks valt in te schatten of je 52 of 57 km/u rijdt (of zo)
Motorisch vergelijkbaar, misschien iets stiller dan de 2.7 HDi
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Over appels en peren gesproken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 Hdi Exclusive
Appels en peren OK, maar wat kan je vergelijken:
-Bovenkant van de markt,
-Niet Duits,
-Zelfde motor,
Als je de C6 ergens mee wil vergelijken heb je toch niet veel keuze.
De XJ zit al sinds jaar en dag in het segment waar de C6 voor bedacht is. De XF laat zich eerder vergelijken met de DS5.
Appels met peren dus.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Mwa, de XJ zit in het F-segment (concurrend met bv de 7-serie, A8, S-klasse of de Phaeton) en de XF in het E-segment (concurrerend met bv de s80, 5-serie, E-klasse, 9-5, Vel Satis…). De c6 zat ook in het E-segment. De XF is dan ook min of meer even duur als de c6 was. De DS5 zit daar weer onder, D-segment dus (op het platform van een C-segmenter zelfs, maar da’s een ander verhaal). Ik ben het wel eens met Koenra. Je zou de c6 verder eventueel nog kunnen vergelijken met de Vel Satis of 607 of zo…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wim zegt het dus het is zo.
Wat mij ook nog opviel was het windgeruis. Ik vond de C6 echt een stuk stiller.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Wat zegt Wim? Dat de C6 nooit is bedoeld om te concurreren met de 7-serie? Of de S-klasse?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wimb schreef:Over appels en peren gesproken.
Dit zegt wim
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
De XF concurreert met o.a. de 5-serie. De C6 met de 7-serie. Andere markten, appels met peren dus.
Wil je de C6 vergelijken met een niet-Duitser dan zou ik een 350/358 nemen. Zijn ook nog eens tijdgenoten.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ikke niet begrijp.
Ik rij in een XF. Overeenkomstige prijs, overeenkomstige motor. Ik vind daar wat van.
Mag dat ook al niet?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja dat mag wel Jan, alleen kom je op forums wel eens een andere mening tegen. Relax.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gevoelsmatig zou ik een C6 ook eerder vergelijken met een E of 5-serie. Een S-klasse of 7-serie is echt van heel andere orde dan een C6. De XJ is altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest in mijn ogen. Qua luxe en motorisatie wel een concurrent voor S en 7, maar vooral qua binnenruimte echt een maatje kleiner.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik begrijp wel waarom de C6 destijds met de S vergeleken werd, omdat er qua rijcomfort en stilte weinig was dat dezelfde beleving kon bieden. Wellicht dat een Lexus in de buurt kwam.
Qua segment neig ik dus ook eerder naar E, maar dan wel met een uitzonderingspositie omdat het E-segment destijds veel ‘dynamischer’, ‘sportiever’ en ‘zakelijker’ was dan nu.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die segmentenindeling vind ik raar omdat het vooral op prijs is gebaseerd. Jaguar profileert zich als sportief automerk. Daarom kun je in de XF een geblazen V6 krijgen die ruim het dubbele kost van het instapmodel. De C6 daarentegen is een auto waarin je in alle rust met maximaal comfort kilometers maakt. Qua uitrustingsniveau heel compleet en weinig verschil in motorisaties en minder grote prijsverschillen.
Hele andere uitgangspunten dus en dat maakt het wat mij betreft moeilijk om die twee auto’s met elkaar te vergelijken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De C6 zat dan wel in het E-segment qua prijs maar had de interne grootte en luxe van de Duitse F-segment autos.
De jaguars halen die klasse niet want die zijn vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt waar alleen maar de prijs belangrijk is, echte luxe staat op het 2e plan.
Nou, qua model een mooie auto hoor, die C6, en in bepaalde kleuren ook echt een voorname verschijning.
Totdat je instapt… Want dan wordt meteen duidelijk dat het interieur van de C6 de sluitpost op de begroting was. Man,man,man, hoe kun je in je topmodel nou zo’n afgrijselijk krakerig plastic bedieningspaneel met honderdduizend kleine knopjes plaatsen? En dan dat goedkoop aandoende digitale dashboard! Ik bedoel, een Twingo heeft het ook… Zo jammer dat ze dat niet beter opgepakt hebben bij Citroën. Het interieur -en dan met name het goedkoop aandoende, simpele dashboard- doet naar mijn idee enorm afbreuk aan de algemene kwaliteitsbeleving, hoe goed de auto verder wellicht ook is.
Overigens, m.b.t. de discussie hierboven: de C6 was naar mijn idee nooit een serieuze concurrent voor BMW 5/7-series en de grotere Benzen. Laatstgenoemden zitten gewoon nèt even wat beter inelkaar.