Hallo,
Zojuist zag ik iets raars in het dashboard. Het peil van de benzinemeter staat over het maximum en zakt ook niet tot ruststand wanneer het contact is onderbroken. Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?
Waar kan dit aan liggen/ hoe kan ik dit fixen?
2017-12-22_12-33-35 by Egbert de Jong, on Flickr
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Mijn eerste gedachte zou zijn, meter kapot, volgens mij werkt zo’n meter met een veertje die hem terug drukt als het contact er af is. Afhankelijk van de hoeveelheid spanning gaat hij verder omhoog, het is een analoge voltmeter. Veertje gebroken of ergens losgeschoten denk ik. Of er is ergens een draadbreuk en hij krijgt de volle 12 Volt, ook als het contact uit is.
Klap op dashboard?
Een klap op het dashboard zonder sleutel in het contact werkte.
De wijzer viel naar “0”
Omdat de Xantia vol getankt was kon ik gisteren nog niet zien of de meter nu weer het juiste peil aan gaf.
Na 300 km. rijden zakte het peil mooi mee op niveau. Bij contact af zakte de meter ook weer naar “0”
Wat me nu opvalt is dat de meter bij het draaien van de startmotor op-en-neer wiebelt…was dit altijd al zo? Ik heb ook het idee dat voorheen de meter “gedempt” naar beneden ging.
Zou het toch een elektrische oorzaak hebben?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
De demping van de meter zit in het meter mechanisme zelf. Waarschijnlijk is je meter ontzet geweest en heeft de klap op het dashboard hem weer teruggezet maar niet helemaal zoals het moet. Google maar eens op galvanometer en demping, dan snap je misschien een beetje hoe je meter werkt.
De tankmeter en temp. meter werken achter een spanningsstabilisator. Bijvoorbeeld op 9 Volt zodat schommelingen van de boordspanning geen invloed heeft op de meters. Mogelijk is die spanningsstabilisator gesneuveld. Als dat zo is moet ook de temp.meter te hoog aanwijzen en ook meeschommelen.
Die spanningsstabilisator zit meestal in het dashboardpaneel.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
een update:
ik heb het gevoel dat de brandstofmeter wel het juiste niveau aangeef.
de meters van de koelvloeistof en de motorolie vertonen geen afwijkend gedrag.
is het dus niet de spanningsstabilisator?
zou het dan het veertje zijn van de naald in de brandstofmeter?
n.b. dit gaat me qua electronica boven mijn pet, alle hulp in welkom!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik denk een mechanisch probleem, geen elektrisch, inderdaad iets met een veertje maar alleen demontage kan het uitwijzen.
Misschien iemand anders op het forum ervaring met dit soort problemen?
Of probeer eens van de sloop een andere tankvlotter, wie weet.
Gr. Wim.