Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
goedemorgen, ik ben sinds oktober vorig jaar de gelukkige eigenaar van een gs club uit 1973. De auto is door de vorige eigenaar geïmporteerd uit Frankrijk. Het betreft een zeer “hard” exemplaar met 86 duizend kilometer.
Voordat de gs op kenteken is gezet is hij grondig nagelopen door een kennis. Nieuwe bollen, distributie, brandstof pomp, vullen bekleding, filters, veerbollen, banden, te veel om op te noemen…. De auto was gelukkig net op tijd klaar om te participeren aan de DPR rally.
Echter zijn er twee “plekjes” op de binnenschermen in de kofferbak. Kan iemand mij vertellen of daar reparatiedelen voor zijn. En zo ja waar deze verkrijgbaar zijn? Tevens vroeg ik mij af wat er nodig is om een “lange” 5-bak te plaatsen welke ik reeds heb aangeschaft.
groet giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
5 bak plaatsen gaat niet zonder slag of stoot. Die past nl. niet, die is qua lengte te lang. Kan alleen als je een stuk uit het schutboard tussen versnellingsbak en interieur zaagt en later weer dichtlast. Een hoop werk dus en het tast de originaliteit van de auto aan. Ik neem aan dat je dat ook belangrijk vindt.
De roestplekken in de zijwanden van de kofferbak ontstaan omdat er ter plekke meerdere plaatdelen bij elkaar komen en (onbeschermd) over elkaar heen zijn gelast. Je kan het beste het slechte deel eruit knippen of zagen en een nieuw stuk maken uit 1.5 of 2.o mm. dik plaat. Dan heb je weer stevigheid. Let wel op, het aangetaste deel is vaak (veel) groter dan in eerste instantie zichtbaar is. E.e.a. dient wel goed en nauwkeurig te gebeuren, hier in de buurt zit nl. een bevestigingspunt van het achterste subframe.
Wel mooi dat je deze vroege GS op de weg houdt. We zijn hier gek op foto’s.
Is de auto te bewonderen op Citromobile???
Jaren gereden in een ‘73-er 1220 club break. Op LPG. Een witte met rood interieur.
Leuke wagens.
5bak zou ik zelf niet doen, heel veel werk.
En wat betreft geluid bij hoger toerental, dat heb je met 5bak ook.
Deze wagens zijn toch erg gehorig in het interieur.
Doe eens foto’s
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Is een vierbak uit een Axel (dus met langere eindreductie) geen mogelijkheid?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
hier wat plaatjes:
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
tsjakka
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
huppa
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Wat een bijzonder mooie auto!!!!!
Wees er zuinig op, dan kun je er veel plezier aan beleven.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
giel schreef:
Echter zijn er twee “plekjes” op de binnenschermen in de kofferbak. Kan iemand mij vertellen of daar reparatiedelen voor zijn. En zo ja waar deze verkrijgbaar zijn? Tevens vroeg ik mij af wat er nodig is om een “lange” 5-bak te plaatsen welke ik reeds heb aangeschaft.
groet giel
Gefeliciteerd Giel, fraaie auto!
Wat betreft de 5-bak, ik zou het niet doen, om de hierboven genoemde redenen. Het verschil is ook helemaal niet zo groot als je zou denken. Wat je evt. wel kunt doen is een lange 4-bak monteren, d.w.z een 4-bak afkomstig uit een 1130 of 1300 GS/GSA.
Om je een idee te geven: een 1220 bak loopt 24 km/u bij 1000 toeren, een lange 4-bak 26 bij 1000, een korte 5-bak 28 km bij 1000 en een lange 5-bak 30 bij 1000 toeren. Een lange 5-bak gekoppeld aan een 1220 motor lijkt me ook geen goede combinatie omdat het koppel van de motor daarvoor niet voldoende is. Een 1220 motor loopt verder ook een stuk rustiger dan een 1300, dus een 1300 met 5-bak zou ik ook niet aanraden.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Erg nette wagen!
En ik kan bevestigen dat een 4-bak niet per sé oncomfortabel hoeft te zijn. Ik heb een GSA Special gehad met 1129 motor en een 4-bak en dat reed prachtig. Ik ben er eens met 150 mee over de afsluitdijk gereden. Een GSA met 5-bak en 1299 klinkt anders maar is volgens mij niet heel veel minder luidruchtig. Met isolatie is volgens mij in verhouding veel meer winst te behalen, want een club of pallas is, met slechts een fractie meer geluidsisolatie, al merkbaar rustiger dan een special ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
het gaat mij niet om het geluid, maar de snelheid.
Ik vind dat de auto te veel toeren maakt op de snelweg. Ik had verwacht dat de kruissnelheid iets hoger lag dan een eend.
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Hoi Giel, een hele mooi GS heb je! Een 4 bak is gewoon even wennen maar prima mee te rijden, toeren maken is met een GS geen probleem daar houden ze van. Ik heb jaren een GSA 1300 met 5 bak gehad en nu een klein half jaar een GS 1222 met 4 bak, denk zelfs dat de 1222 met 4 bak iets feller is dan mijn GSA. Kruissnelheid van 130 km is echt geen probleem en dan nog heb je (wat) power over. Met een eend zelden 120 km weten te halen, laat staan dan nog vermogen over te hebben.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
giel schreef:het gaat mij niet om het geluid, maar de snelheid.
Ik vind dat de auto te veel toeren maakt op de snelweg.
Je kunt met een GS gewoon plankgas kruisen. Ik heb een tijd een 1220 club gehad, op lpg, en reed daar gewoon standaard 140-150 mee op de snelweg. Top lag rond de 160 en zelfs dat kon je rustig een uur volhouden. En ja, dat is een teringherrie. Daar had ik oordopjes voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
met een vijfbak draait hij toch minder toeren of is dat verwaarloosbaar?
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het scheelt aanmerkelijk maar alleen als je er dus een “lange” 5-bak in gaat zetten. Maar ja, je moet wel bereid zijn om een mooie GS voor de helft te gaan verbouwen. De zaag moet er in, de pook/schakelstangen moeten worden verbouwd.. Het is niet zo van “ik leg er wel ff een vijbak in”..
Daarbij scheelt het qua geluid pas écht als je de hele cabine goed isoleert.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
dat wil ik dus. Hard en minder toeren.
Ik heb deze gs speciaal gekocht voor het rally rijden omdat ze zo goedkoop zijn. Mijn ds heeft er aardig onder geleden en is toe aan wat tlc.
Als de motor er uit is kan ik direct het schutbord isoleren oid.
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel