vandaag tussen het verder opmaken van de woody door nog even aan de trax bezig geweest.
Ik kan al mooi schakelen ( haast modern gevoel van schakelen) heb benzine enz. nagenog klaar om eens op te starten.
MAAR vandaag heb ik ontdekt hoewel mijn koppelingspedaal mooi vlot indrukt de auto niet ontkoppeld. de kabel en de assen bewegen maar de versnellingen blijven grijpen ( heb de koppeling ingeduwd in versnelling gezet en eens verduwd)
dit komt wss door het lange stilstaan. met minis weet ik dat een eindje rijden met de voet op de ambriage en wat optrekken en lossen dit euvel vaak verholpen is (of deze nacht of 2 met ingedrukte ambriage laten staan helpt ook vaak)
Zou dit helpen met de trax?
Is er wat anders dat ik kan doen? ( heb kabel eens aangespannen maar effect blijft het zelfde)
is er een explosie tekening van hoe deze werkt? Ik merk op dat deze vooraan in de motor gaat maar vliegwiel helemaal achteraan aan de motor zit. is een 11d motor ( ds blok)
zoals steeds alvast bedankt om mij te helpen bij deze volgende stap. MVG
EDIT moderator: topictitel aangepast.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de embrayage blijft plakken kun je proberen in de versnelling te starten met de rem ingedrukt. Of in de versnelling zetten en de motor met de slinger draaien terwijl de auto tegengehouden wordt. Wat je achterop de motor ziet is de torsiedemper. Het vliegwiel zit tussen motor en bak, onder de waterpomp.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Als de embrayage blijft plakken kun je proberen in de versnelling te starten met de rem ingedrukt. Of in de versnelling zetten en de motor met de slinger draaien terwijl de auto tegengehouden wordt. Wat je achterop de motor ziet is de torsiedemper. Het vliegwiel zit tussen motor en bak, onder de waterpomp.
hoy ok. gaan we eens proberen.
staat ook al stil van 84. de cilinders zijn gelukkig nog goed (met camera gekeken)
zou dringend eens een vraagbaak of restauratie handleiding moeten hebben van een 11d motor blok.
een mini doe ik carrosserie ophanging motor enz met de ogen toe maar deze traction is mijn eerste dus… is nog wat tasten in het duister.
heb ondertussen wel al een perfo motor (van 53) draaiend gekregen van een vriend die na mij ook 1 gekocht heeft ( de jalousie… hahhaha)
wat je met de mini deed kun je ook hier doen
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Oude koppelingsplaten blijven wel eens ‘plakken’ na lang stilgestaan te hebben.
Bij mijn eend gebeurt dit als hij in de winter een paar maanden stilstaat, dan start ik dan een paar keer in de tweede versnelling.
Dan is hij los.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
jantje1948 schreef:Als de embrayage blijft plakken kun je proberen in de versnelling te starten met de rem ingedrukt. Of in de versnelling zetten en de motor met de slinger draaien terwijl de auto tegengehouden wordt.
Ben je niet bang dat je op die manier de bak sloopt?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Nee.
Zo vast zit hij ook weer niet.
de mijne blijkbaar wel. krijg die ni los. trek de trax gewoon op een blok van 15 cm hoog. even gedacht om de bouloneur erop te zetten ma durf niet goed als ik lees hoe zwak de versnellingsbak is.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ramses Lava schreef:....de bouloneur…
De watte?????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
slagmoersleutel, tja het is een Franse auto…..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Ja dees. Westvlaming eh. Idd een dop op maar maken en met een slagmoersleutel wat laten ratelen.
Maar alles dat ik lees over de versnellingsbak maakt me er wat bang voor. + vrees na al die jaren stilstaan…
waterman schreef:Ramses Lava schreef:....de bouloneur…
De watte?????
@Ramses Lava: Forumregel 9 vraagt van je om correct Nederlands te schrijven. Probeer hier in ieder geval Nederlandse woorden te gebruiken. Dat maakt je berichten begrijpelijker.
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:waterman schreef:Ramses Lava schreef:....de bouloneur…
De watte?????
@Ramses Lava: Forumregel 9 vraagt van je om correct Nederlands te schrijven. Probeer hier in ieder geval Nederlandse woorden te gebruiken. Dat maakt je berichten begrijpelijker.
Ja kijk. Boulongneur of baladeus is hier zo ingeburgerd…
Maar niet hier op het forum.
Wim,
Disciplus Simplex
Volgens mij is het minst belastend voor de niet al te sterke traction bak om met ingetrapt koppelingspedaal te gaan rijden en eventueel wat snelheidswisselingen toe te passen.
De plaat komt vanzelf los. Mijn DSsen hebben veelvuldig last van plakkende
platen en het lukt altijd en gemakkelijk.
Het is handig om de motor eerst op te warmen.
Dan koppeling intappen, eerste versnelling en starten, rijden et voilà.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alle trucs die hier boven beschreven werden brengen een risico voor de versnellingsbak van de traction met zich mee. Ik weet niet wat je liever hebt hoor: een nieuwe koppelingsset of een nieuwe bak??
Kortom: even de bak uitbouwen, koppeling opknappen of vervangen en klaar. Of het risico nemen en de dure versnellingsbak slopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste