Motorrevisie of niet? Id19p 1966
christian3843
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 27 maart 2018 10:29 PM

Hallo mannen!

Even een vraagje ik heb de motor van de id19p buiten de auto liggen, en ik wil eigenlijk de kop laten reviseren alleen waar? Wie heeft hier ervaring mee het betreft een langeslag motor.
En het onderblok hoe moet ik dat meten of dat goed is?

Of is er iemand hier die het zelf gedaan heeft?

Gr Chris

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 27 maart 2018 10:40 PM
  [ # 1 ]

IK heb zojuist een langeslag motor uitelkaar gehad omdat deze 15 jaar niet had gelopen, de staat onbekend was en de motor behoorlijk rookte.
Na alles nagemeten te hebben heb ik alleen nieuwe zuigerveren en klepssteelrubbers geplaatst en de kleppen ingeslepen.
Verder waren de toleranties nog binnen de fabrieksspecificaties.
Deze motoren staan bekend om hun duurzaamheid.
Waarom zou jij de kop willen reviseren?

Profiel  
 
christian3843
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 27 maart 2018 10:58 PM
  [ # 2 ]

Ja waarom reviseren? Euh ben bang dat als straks alles netjes terug zit de boel weer uit elkaar moet omdat er misschien iets niet klopt.?!?!

Ik kan een aardig stukje sleutelen zelf alleen heb ik dit nog nooit gedaan. Ik wil sowieso een nieuwe koppakking ertussen uit voorzorg.

Profiel  
 
christian3843
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 27 maart 2018 11:07 PM
  [ # 3 ]

Kleppen slijpen heb ik nog heel niet aan gedacht dat moet zeker gebeuren nu het er toch uit ligt!

Zuigerveren controles d.m.v. wasbenzine op de zuigers gieten en als de was benzine blijft staan zijn de zuigerveren goed toch?

Maar hoe meet ik de speling van de krukaslagers enz?

Alvast bedankt

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 maart 2018 09:09 AM
  [ # 4 ]

Als je je kop hebt laten vlakken, liggen je kleppen er nog niet uit. Dat is zo weer een dagje extra werk. En zo gaat het met alles. je kan altijd een stapje verder gaan. De axiale speling van je krukas kan je alleen afstellen als de boel helemaal uit elkaar op je werkbank ligt. UIteindelijk kom je daar stapje voor stapje op uit want bij een oud blok zal je overall slijtagesporen aantreffen.

Mijn advies is dus ook of het blok met minimale verbeteringen terugzetten of goed reviseren. Bij minimale verbeteringen denk ik vooral aan het vervangen van de klepseals. Wanneer je voor een volledige revisie gaat en alles zelf doet wordt het lastig om onder de €2000 te blijven. Je kan ook een volledig gereviseerd blok kopen, dat kost wat meer dan €4000. In dat licht is terugstoppen totdat het blok ermee stopt vaak een goede optie want de kans is groot dat het blok nog 100000km meegaat.

Een bedrijf met veel ervaring met lange slag ID blokken is Motorenfabriek De Sutter. Ze hebben meestal wel een gereviseerd blok op de plank liggen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 maart 2018 10:06 PM
  [ # 5 ]

Ik heb mijn kop net bij
http://www.grossouw.net/  in Amstelveen laten reviseren.
Goed werk voor een heel schappelijke prijs.
Let op dat je de kop ook laat afpersen, want volgens Grossouw zijn 20% van de DS koppen gescheurd die hij afperst.
Mooie meevaller: hij levert ook mooi geslepen en opnieuw geharde nokkenassen en stoterbussen. Tot nu toe ging ik er vanuit dat een goede nokkenas een schaarste artikel is geworden, maar daar is dus een oplossing voor.
Over stoterbussen wordt veel geschreven: opnieuw harden zou niet nodig zijn , omdat ze door en door gehard zouden zijn. Grossouw heeft daar een andere mening over. Hij slijpt ze ook een beetje bol ipv vlak, zodat ze weer goed gaan roteren.
Voor 636 Euro had ik: afgeperste, gevlakte en gereviseerde kop, met aangepaste klepseals die niet los schieten; geslepen en geharde nokkenas; 8 geslepen en geharde stoterbussen.

Edit: ik lees nu pas dat je over een langeslag motor vraagt. Mijn ervaring hierboven is korte slag

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 29 maart 2018 12:28 AM
  [ # 6 ]

goed onderhouden langeslag motoren kennen die problemen in mindere mate.
Als de kop goed is hoeft je die toch niet te reviseren?
Je kunt de kleppen openen en het contactvlak bekijken en beoordelen of het nodg is ze opnieuw in te slijpen. Nieuwe rubberseals is misschien het enige dat nodig is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 maart 2018 10:43 AM
  [ # 7 ]

Ik giet altijd benzine in de in(uit)laat poort. Als ie doorsijpelt moet je slijpen. anders niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 29 maart 2018 03:45 PM
  [ # 8 ]

Grossouw slijpt ze idd bol. Geen idee waarom. Origineel zijn ze vlak

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 maart 2018 04:09 PM
  [ # 9 ]
Egbert schreef:

Voor 636 Euro had ik: afgeperste, gevlakte en gereviseerde kop, met aangepaste klepseals die niet los schieten; geslepen en geharde nokkenas; 8 geslepen en geharde stoterbussen.

Reele kans dat je dit tegen komt wanneer je kritisch naar je bussen kijkt:

En dit wanneer je de lagers van je krukas inspecteert:

Dan komt er dus nog een setje zuigers en bussen bij, daarbij opgeteld een setje overmaatse lagerschalen en afdraaien van de lagers van je krukas. Allemaal dure grapjes. Zonder specifieke reden zou ik er niet zomaar aan beginnen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 29 maart 2018 10:42 PM
  [ # 10 ]

De klep moet wel voldoende raakvlak hebben met de kop, met een te smal randje (kan dan wel dicht zijn) zal de klep niet genoeg koelen op de kop, de uitlaatklep kan dan sneller verbranden. Zal denk ik niet snel gebeuren maar als je de kop er toch af hebt is het snel gecontroleerd.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 29 maart 2018 11:04 PM
  [ # 11 ]

Daarom stelde ik voor de kleppen te inspecteren.
Bij mijn langeslag motor was er bij somige kleppen een smal en onregelmatig raakvlak. Daarbij was de koppakking ook al redelijk ver verteerd, maar lekte nog net niet.
Zonder de bussen en zuigers te vervangen maar wel met nieuwe zuigerveren, kleprubbers, pakkingen en vele andere kleine dingen was ik toch ettelijke honderden euros kwijt. maar ik weet nu dat de motor in orde is. Dan moet ik ook nog melden dat ik veel sludge heb verwijderd uit de carterpan maar ook uit diverse kanalen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook