Hallo,
Iemand ervaring met automatische versnellingsbak eat6 ....
Na heel de nacht stil te staan in garage ( enkel bij koud weer ) ,doet de automaat er langer over om op te schakelen .
Meestal van 3 naar 4de versnelling inplaats van 2000 toeren schakelt hij maar over na 3000 toeren ,Na +- 2 kilometer schakelt hij zoals het moet .
Lijkt er op dat hij eerst moet opwarmen ofzo…..
Normaal ?
Alvast bedankt voor de reactie’s
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Klinkt als de verkeerde olie in de versnellingsbak, oké dit zal wel affabriek nog zijn, maar daar kunnen ook fouten in zitten, meschien was je model wel voor Afrika bedoeld,
.....veel wijzer ben ik er niet opgeworden bij uw reactie ,
Maar toch bedankt .
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Als de olie koud is, is ie dikker dan warm, als de olie dik is kleeft ie eigenlijk een beetje meer, waar door alles trager gaat, je kan dan even aan je dealer vragen of ie een andere olie heeft voor dit probleem, er komt dan een olie in met een andere viscositeit , de olie is dan veel dunner (vloeibaarder) als ie koud is, waar door de bak dus makelijkerschakeld,
Het kan zelfs zo zijn dat er een terugroep aktie van geweest is, omdat er meerdere met dit probleem te kampen hadden, dan is het dus nog gratis ook, dit is natuurlijk ook zo als er nog garantie op de auto zit, immers is dit niet normaal,
Een EAT6 is een complexe versnellingsbak, die compleet software gestuurd is. Het is dan ook normaal dat de bak bij koude temperaturen een ander schakelschema heeft dan als hij warm is, dat is gedaan om en de motor en de versnellingsbak sneller op temperatuur te krijgen. Zo’n EAT6 is gericht op weinig verbruik en uitstoot maar bij erg lage temperaturen is dat contraproductief. Het hoort dus zo.
Over de olie in de EAT6: De EAT6 is een Aisin bak en die zijn super gevoelig voor de juiste olie om goed te werken. De olie met Citroen label is vaak erg duur maar je kunt die ook vaak krijgen met een Toyota label of van de fabrikant die het maakt oor Citroen en Toyota. ( Als je het niet wist, Aisin, vroeger Aisin Warner is een bedrijf uit de Toyota groep). Ga niet experimenteren met de olie. In een EAT6 moet een andere olie als in de oudere AT6 bakken. Hoewel deze versnellingsbakken voor het “leven” gevuld zijn is dat leven tussen de 200.000 en 300.000 km maximaal. Als je een caravan trekt wordt de olie zwaar belast dus haal je de 200.000 km niet. Om de olie te vervangen moet je de bak spoelen, want anders krijg je er niet alles uit, daar zijn bedrijven in gespecialiseerd. Afhankelijk van hoeveel kilometers je DS4 al gereden heeft zou je hem kunnen laten spoelen, zeg maar bij 150.000. Als je bak erg “schokt” bij het schakelen is je olie verouderd, dan ben je eigenlijk al te laat met olie vervangen.
Veel plezier met je DS4.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz,
Bedankt voor de duidelijke info !