Foto (met keurige schotjes) en eerste reparatie.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat ziet er nog best goed uit, nu kan je de boel daar mooi behandelen.
Succes met de roestauratie.
Bedankt!
Inmiddels nog wat roest verwijderd en vervangingsdeel gemaakt.
Mijn plan is eigenlijk om zo de hele onderzijde van deze kokerplaat te repareren.
Op zich is deze (behalve bij de kriksteun) redelijk goed maar door een eerdere reparatie helemaal gaar gelast.
Iets verderop zit ook een gat bij de kriksteun…
Naast het gat ziet ‘t er allemaal nog best goed uit.
Wat zal ik doen; gat repareren of plaat in z’n geheel vervangen?
Net als de bodemplaat onder de schotjes (goed dat je die er in zijn geheel uit hebt gehaald) zou ik ook hier ook op zijn minst heel ruim uitzagen of de gehele longeronplaat vernieuwen. Ik was voor mijn break voor die longeron nog geen 100 euri kwijt, daar kun je zelf niet voor gaan klooien, een plaat van 1,5 mm dikte. Allemaal te koop bij Thijs Jansen of CitroClassique. Wees niet te zuinig, lapjesdeken wordt minder stevig en minder fraai en ook nog eens meer roestgevoelig. En oja, hierboven op de foto: achter de longeronplaat zit/ zat een driehoekige versterkingsplaat tbv de kriksteun.Suc7
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dirhoekige plaat voor kriksteun:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bedankt voor de tips & meedenken!
Die driehoekige plaat zit er nu nog voor de helft op…
Waarschijnlijk ook de oorzaak van doorroesten.
Hoe krijg je de kriksteun door dat gat?
Of moet die ook los?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Die kriksteun is een beetje een bizarre constructie: de pen zit van buiten door de trapeziumvormige plaat gestoken. Het ietwat tapse eind van de pen valt dan in een gat aan de binnenkant van de longeron. De pen is alleen aan de buitenkant (dus aan de trapeziumplaat) gelast. Als de plaat en buitenwand van de longeron waar die op zit flink verrot zijn komt het geheel naar buiten zetten als je de auto op de kriksteun laat leunen, met flinke extra schade tot gevolg.
Ik heb bij de roestauratie van mijn break heel eigenwijs wat extra ribben aan de binnenkant v.d. longeron gezet rondom het gat, en uiteindelijk de pen aan de binnenkant ook gehecht, onder het motto “dubbel genaaid houdt beter”.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ik ben ook met de longeron bezig, bij mij vervang ik de buitenkant. Ik moet de pen ook nog verwijderen, het lijkt alsof de pen in een bus geschoven is die weer aan de binnenkant van de longeron vast zit. En dan aan de buitenkant vast gelast zit. Zie foto.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Pen zit los, kan je er nu zo uit trekken. Reparatiewerk van Sassen mist de bovenkant, dus die kan je beter zelf maken.
Hoi Alexander,
Ik zie de foto niet (ben wel erg benieuwd).
Ligt dat aan de instellingen op mijn computer?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zag hem vanochtend wel, maar nu niet meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik snap er niks van, PhotoBucket werkt niet goed meer bij mij. Ik probeer het later nog eens.
Ah, duidelijk!
Oh, je hebt de buitenste rand ook helemaal verwijderd.
Ben benieuwd of je de pen los krijgt.
Was het veel werk om de buitenkant van de longeron te verwijderen?
Puntlassen losboren via de bovenzijde?
Ik ga dat waarschijnlijk ook doen, de buitenste rand wil ik laten zitten.
Mijn ervaring is eender met die van NLTecoko hierboven. Ook ik heb hem eigenwijs aan de binnenzijde vast genaaid. Die driehoekige oplaat heb ik uiteraard gewoon zelf gemaakt uit een dik stuk plaat van 1 of 1,5 mm. En die heb ik met heeeeeel veel proplassen tegen de 1,5 mm longeronplaat gelast EN nadat ie beiderzijds in de doorlasbare inoxprimer is gezet en vervolgens heb ik tot overmaat van ijver de rand van die driehoek helemaal doorgelast om de porte d’entree voor H2O te minimaliseren.
Wacht, ik heb er nog een plaatje van. Verhaal hierboven maal 2 want een break…
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection