Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Deze week stond er een mooie donkere vlek onder mijn DS. Dat was dus een plasje LHM. Na bijvullen van de LHM bleek dit een halve liter te zijn.
De plek waar het vandaan kwam, leek onder mijn ontkoppelingscilinder te zijn, dus dat was ook eerste verdachte.
Alleen, een half jaar geleden had ik hetzelfde verschijnsel en heb toen de ontkoppelingscylinder vervangen. Was toen overtuigd dat dit het euvel veroorzaakte maar twijfel nu.
De hele boel schoongemaakt en is goed gekeken waar het probleem nou zit. De ontkoppelingscilinder leek het toch niet, daar kwam wel wat druppels uit, maar geen halve liter.
Ik heb de het systeem toen een tijdje onder druk gehad, drukloos gehad, mee gaan rijden en weer onder druk en zonder druk laten staan.
In de test geen lekkage meer gezien, vreemd.
Wat zou het kunnen zijn? De lekkage leek zich dus aan de bestuurderskant voor te doen. HD pomp, centrifugaalregelaar zijn droog. Ik zie geen lekkage aan de leidingen. Remklauw rechts is droog. Ik dacht even aan de versnellingsbak, maar kan daar ook geen overdreven nattigheid vinden.
Vraag is nu wat de oorzaak kan zijn van ongeveer een halve liter LHM wat zich eenmalig voordoet en mogelijk heeft dit zich ook een half jaar geleden voorgedaan. Mysterieus….
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Hoewel niet in de buurt waar je de plas had, maar dat kan bedrieglijk zijn:
Een gescheurde lekzak geeft plots flinke lekkage omdat die dan leeg loopt en daarna alleen nog druppels.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Zeker het onderzoeken waard Egbert. Dacht ook al aan zoiets, maar omdat de lekzak niet op de plek zit waar ik de lekkage heb, heb ik daar verder niet meer naar gekeken.
Het kan dus heel goed dat dat toch de oorzaak is.
Zal het onderzoeken.
Wel vreemd dat het lekken dan zich dan ineens voordoet en dan niet meer.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zat zelf te denken aan een klein scheurtje in een stuurhuishoes die alleen in een scherpe bocht ope komt… Dus als je in de uiterste stand parkeert..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Stuurhuis had ik gecontroleerd en was helemaal droog.
Kan ook eens kijken wat er gebeurt als ik deze in de uiterste stand zet.
Zeker nog het controleren waard.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Na de winterstalling de snoek uit het vet gehaald en een lekkage opgelost bij de hoogteregelaar wartel.
Met pasen heerlijk toer gemaakt, helaas was er toch weer ook lekkage rechts voor.
Gisteren de snoek weggezet, en jawel weer een flinke plas rechtsonder.Meer dan voorgaande keren.
Bekeken waar het vandaan komt en nu is het zeker. De ontkoppelingscylinder lekt lekker uit het lekslangetje.
Vorig jaar de ontkoppelingscylinder al voor hetzelfde euvel vervangen door een citrotech exemplaar voor het zelfde euvel.
Kortom ik begrijp niet waarom het nu weer gebeurt. Er kan toch niet zoveel mis zijn met dat ding?
Iemand ervaring ermee waarom dit herhaalt? Stel toch niet zoveel voor. Kan het iets met de montage zijn?
Wat ik nu kan bedenken is dat de rubber afsluitring intern niet goed is.
Graag tips voordat ik de boel weer uit elkaar haal (niet zo’n makkelijk klusje…)
Zal ook eens navraag doen bij de leverancier.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ff bellen met Citropech.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik heb ondertussen contact gehad met citrotech. Zij zorgen voor een oplossing.
Wat ik vooral vreemd vind is dat het weer gebeurt. De eerste keer lekkage twijfelde ik, maar wist uiteindelijk zeker dat het de ontkoppelingscylinder is.
Nu ik het weer heb, twijfelde ik weer over de oorzaak.
Was alleen nu uiteindelijk wel duidelijk want ik zag druppels LHM uit het lekslangetje komen.
Begrijp niet zo goed hoe het weer kan gebeuren, ding stelt toch niet zoveel voor.
Ik ben dus vooral op zoek naar de oorzaak. Zit er misschien in de montage iets niet goed?
Zal in iedergeval kijken of ik met citrotech een oplossing kan vinden. Ik hoop dat het dan goed komt als ik de oorzaak weet.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is een stalen zuigertje in een gietijzer cylindertje. Kan altijd gaan lekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ben ik weer met weer hetzelfde euvel uit het topic.
Paar maanden geleden een andere ontkoppelingscylinder gehad van citrotech (hulde!). Monteren was weer een fijn klusje, maar hij zit er op. Volgens citrotech zat er toch een krasje op de cylinder van het vorige exemplaar waardoor het toch weer lekte.
Nou goed, boel zat in elkaar en het was en bleef lekker droog, tot vorige week toen ik weer een beetje lhm zag. Geen aandacht aan besteed, maar deze week was een beetje weer een beetje boel geworden.
Gezocht naar de oorzaak en jawel, precies onder het lekslangetje van het ding lag de lhm (op de dwarsbalk).
Ik begin een beetje radeloos te worden. Alles had ik goed schoongemaakt en gemonteerd en nu dit weer.
Hoe los ik dit nu op?
Kan wel weer een andere er op zetten, maar dan weet ik nog steeds niet de oorzaak.
Kan natuurlijk ook zijn dat het ergens anders vandaan komt, maar dat kan ik niet vinden. Het komt toch echt uit dat lekslangetje.
Wat zie ik over het hoofd?
Heb ik het wel goed gemonteerd (niet ingewikkeld, wel lastig)
Wat kan de oorzaak zijn?
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen, want ik ben bang dat als ik het weer vervang ik na een paar maanden weer kan beginnen…..
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966