Vandaag de accu door laten meten:
46% startvermogen
Ampère meter tussen de + gehad…lekt dus ongeveer 1 Ampère stroom
En dat met de zekering eruit van de permanente stroomverbruikers!
Heeft iemand een suggestie voor me waar en hoe ik moet zoeken?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
1A is veuls te veul. Eén voor één de zekeringen er uittrekken, tot je de boosdoener hebt gevonden.
Alle interieurlampjes zijn uit?
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Kan het zijn dat de accu “zelf” intern beschadigd is doordat hij zichzelf leeg getrokken is? Waardoor hij ontlaad?
Goede vraag.
Ik heb de accu bij een specialist door laten meten,
Hij constateerde tussen de + pool met zijn multimeter 1A lekstroom.
Kan dit dan door een defecte accu veroorzaakt worden?
Ik dacht ook nog aan de contactdoos van de trekhaak, zou dit ook een verdachte kunnen zijn?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Ja, het schakelaartje dat de achteruitrijlamp uitschakelt bij een gemonteerde stekker, is berucht.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Vanochtend dmv de Amperemeter tussen de plus de lekstrooom gemeten.
Terwijl we de zekeringen aan het nalopen waren viel me op de er de constante klik in de motorruimte te horen was…
Op gehoor de locatie ongeveer gezocht, toen ik deze stekker er af haalde daalde de Ampere meter van 1,8 naar 0,16!!!
Het lijkt erop dat deze sensor de veroorzaker is.
Nu de vraag wat deze normaal doet en wat het onderdeelnummer is om een nieuw te bestellen.
De sensor zit op een lhm bol die rechts-onder de radiateur zit, dus niet de bol op het midden van het motorblok.
Wie weet raad?
notice cx prestige by Egbert de Jong, on Flickr
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Dat is de regelklep van de middenbol” van de hydractief, die zorgt ervoor dat het systeem tussen hard en zacht kan schakelen. Die wordt geschakeld door de veercomputer. Normaliter schakelt die klep nooit als je contact uit staat, en kijk uit, hij wordt geschakeld met PWM ( pulse breedte modulatie), d.w.z. een relatief hoge stroom om hem aan te schakelen en daarna een lagere houdstroom”, dus niet direct met 12 volt testen en zo.
Een van de eigenaardigheden is het hydractief systeem is dat als je een deur opent , zelfs met contact uit, dat de H+ dan de middenbollen op “hard” zet o.a. om inzak-effecten te voorkomen.
Ik denk dus dat een van je deurschakelaars “open” blijft aangeven, want als je Hydractief computer defect is verwacht je dat de vermogenstransistoren niets meer doorlaten.
Je hebt 2 deurschakelaars per deur: Een voor de binnenverlichting die zit “vooraan” in de stijl” en een andere aan de “achterkant” van de deur voor de H+, dacht ik. Zoek het schema er maar eens bij.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zie: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227056/#1875491
Merkwaardig genoeg heeft de XM er veel meer last van dan de Xantia. Maar het probleem is hetzelfde.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Die ellende heb ik inderdaad ook gehad met de XM, mijn noodoplossing was de accupool lostrekken bij parkeren totdat de storing opgelost is (wat bij mij niet gelukt is). Conclusies zijn terecht alleen vind ik het vreemd dat de stroom ze ver terugvalt, volgens mij worden beide bollen gelijk aangestuurd of gaat dat via 1 draad die eerst naar de voorste bol gaat? Zodat bij het lostrekken van die draad bol 2 ook geen spanning krijgt?
Ik ben er ook achter gekomen dat zoemer het blijft doen wanneer je de verlichting aan hebt tijdens het rijden.
Nu las ik in de voorgaande posts dat de deurschakelaars de veercomputer ook aanstuurt bij “deur open” door de bollen op “hard” te zetten zodat de auto niet inzakt. Nu bleef het contact op de klep van de veerbol klikken bij deur open terwijl we de lekstroom aan het opsporen waren bij de accu.
Bij Renard een gebruikte deursschakelaar gekregen die ik morgen ga monteren. Ik zie dat de deurschakelaar twee aansluiting heeft en maar op een is aangesloten, klopt dit? Verder heb ik geen tweede deurschakelaar gevonden in de deurpost, enkel die tussen de deurscharingen zit..
Daarna kijken of in ieder geval de zoemer uit is bij verlichting aan/deur dicht en gaat zoemen bij verlichting aan/ deur open…Daarna kijken of de “nieuwe” deurschakelaar ook een relatie heeft met de lekstroom en blijven klikken van de hydractive veerbolklep.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Even hier op googelen “Hydractive 2 suspension system “en de eerste PDF pakken die hij vindt. Heb je weer leesvoer…...
Staat de werking van HA2 uitgebreid omschreven.
Het andere contact waar over gesproken wordt zit in slot, in het deurpaneel ergens als ik het goed heb.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Citroensmgz schreef:
Een van de eigenaardigheden is het hydractief systeem is dat als je een deur opent , zelfs met contact uit, dat de H+ dan de middenbollen op “hard” zet o.a. om inzak-effecten te voorkomen.
Je bedoeld natuurlijk dat de vering op zacht gezet wordt, de middenbol wordt bijgeschakeld namelijk bij het openen van een deur.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Toit plat, als je me je mailadres geeft in een pb dan zal ik je een Duitse en een Engelse beschrijving sturen, in het Duitse zit ook een elektrisch schema van HA