Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Dag,
Een gebarsten spruitstuk, dat werkt niet voor de apk en is niet prettig voor de inzittenden. Inmiddels een paar moeren los gekregen. Twee vragen: lukt het om de katalysator te demonteren met het spruitstuk nog aan het blok of moet het spruitstuk met katalysator en al er uit? Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste optie. En de moer helemaal links, aan de kant van dynamo, zit behoorlijk ingebouwd (beide hitteschilden zijn er al af natuurlijk), kan ik het spruitstuk demonteren zonder dat de houder waaraan dynamo en zo vast zit verwijderd moet worden?
Vraag drie: radiator en zo heb ik laten zitten of is dat te optimistich?
Veel dank alvast,
Gerhard
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
De katalysator kan los van het spruitstuk, de dynamo, stuurbekrachtigingspomp en eventuele aircopomp moet los zodat de dynamosteun losgehaald kan worden. De airco pomp en stuurpomp kan je “opzij” leggen de leidingen hoeven in principe niet los.
Er zit 1 verdomde spruitstukmoer achter die steun dus het moet allemaal los helaas.
De radiator kan blijven zitten, wel oppassen met beschadigen, je kan er eventueel een stuk karton voor plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Dank, ik was er al bang voor. Onlangs twee koolborstels vervangen in de dynamo van een Evasion, daarvoor moest ook alles los, om de dynamo er uit te manouvreren. Waarschijnlijk vervangt niemand zo’n spruitstuk bij een 17 jaar oude, 260000km gelopen Xsara… Wat is wijsheid?
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Dat ligt eraan hoe goed de rest nog is lijkt me.
Het is wat sleutelwerk maar geen moeilijk sleutelwerk.
Als je weet hoe alles zit en je rammelt wat door, een kleine anderhalf uur, mits er niks tegenzit of afbreekt natuurlijk.
spuitbus chemische sleutel of reactor gebruiken op kruipolie, dan mag het nog jaren vast zitten, roest breekt wel.
https://www.winparts.be/filters-vloeistoffen/kruipolie-smeermiddelen/c741/rustyco-reactor-300ml/p548836.html
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb het ook zelf gedaan bij een break 2003 PH2, voornamelijk zoeken wat wel en niet los moet.
als je een klein beetje kan sleutelen gewoon los- en vastdraai werk.
je Kat met 2 dop verlengers en een ratel van onderaf los maken.
vlak voordat de Kat naar je middendemper gaat zit 1 inbus of torx moer als doe los is valt je kat één stuk naar beneden zodat de draadeinden van je spruitsuk los komen, pas dan kan je spruitstuk van je motor draadeinden af.
een airco pomp kon gewoon vast blijven zitten, die had ik zelf voor niets los geprutst.
voor motor code TU5JP4 zijn de spruitsukken gebruikt bij de volgende modellen
van PSA: 206 307 C2 C3 C4. Ik meen tot ongeveer 2009 de zelfde spruitstukken
spruitstuk is als nieuw model te vinden onder code: 0341G2
Dat je spruitstuk is gescheurd komt omdat het gewoon een ontwerp fout is, na ongeveer 2004 is het model aangepast met een versterking ribben aan elk van de onderzijden, zie google voor de plaatjes.
koop dus nooit op de sloop een variant zonder die ribbels, ze gaan echt allemaal scheuren!
ik heb op de sloop bij 4 auto’s de zelfde soort scheuren gezien allemaal bij de rib loze uitvoering.
Als je een boordcomputer hebt die het brandstof verbruik weergeeft kijk maar, als je 50km/h in de 5e versnelling rijd moet je verbruik na een paar seconden naar de 5.7l/100 of lager gaan, doet die dat niet dan krijgt je lambdasonde dus valse lucht en loopt je motor slecht en denkt je computer dat er brandstof bij moet omdat er te veel zuurstof is.
spruitstuk bij de sloop: ~ 40,—
metal seal naar motor ~ 12,—
pakking naar je kat ~ 8,—
aan onderdelen een koopje
eigen arbeid kost niets
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Super bedankt, klinkt als zeer zinnige informatie. Er zit een grote scheur (nou ja, groot, duidelijk zichtbaar bedoel ik) in de rechtertak, dus bestuurderskant en ook een scheurtje waar een sonde in de spruitstuk geschroefd zit (dat is toch niet de lambda-sonde? Die zit na de kat). Er is toch overdruk in het spruitstuk, hoe kan hij dan valse lucht aanzuigen? Ik kan me dat voorstellen bij de inlaat, maar misschien zie ik iets over het hoofd. In ieder geval rijdt de auto behoorlijk beroerd. Na het starten (koude motor) varieert het toerental elke paar seconden (oscillatie) en moet je relatief veel gas geven, dat zal wel een defecte koelwatersensor zijn of zo, had ik bij de Evasion ook, senser vervangen voor een tientje en als een zonnetje.
jouw beschrijving van beide haar scheurtjes zijn typisch, de scheur in het midden bij de sonde zie je het vaakst. Bij een oude uitvoering spruitstuk (zonder scheur) kun je al zien dat daar het vloeibare staal bij elkaar komt en dus niet lekker in elkaar over gevloeid is en de potentiële scheur zat er vanaf dag 1 al in. De scheur aan de bestuurders zijde geeft zelfs de indruk dat de boel bijna afbreekt.
Mijn auto kwam gewoon de gasmetingen tijdens de APK door maar reed vaak ook beroerd.
Voornamelijk het benzine verbruik viel op ik reed zeker 80km minder op een volle tank.
En je hebt dus 2 lambda-sondes, 1e boven in bij het knooppunt van het uitlaatspruitstuk en de 2e achter de kat om te meten of die zijn werk wel goed doet.
mocht je een 2e handse spruitstuk kopen met sonde kijk even goed dat ze het stekkertje niet kapot gemaakt hebben, de sondes zitten over het algemeen erg vast en om schroeven zou kunnen mislukken.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Mooie foto’s, zeer illustratief. Ik heb nog niet gekeken naar hoe de dynamo en zo los moet. Bij de Evasion moest ik het rechterwiel los maken en het kunststof spatscherm om vanaf de wielkast bouten los te draaien. Ik hoop dat het hier makkelijker gaat.
Wat betreft gasmeting: de APK gaf 10% te veel CO en het motormanagementlampje brandde voortdurend. (Overigens brandt ook het airbaglampje, maar dat zal wel iets anders zijn. De auto was van mijn vader, maar daarna heeft mijn zwager er 10 jaar in gereden en nu heb ik hem zelf pas net, vandaar dat ik nog niet alle gebreken gezien heb of weet van hoe en wat.
Ik vemoed dat het benzineverbruik ook beroerd is, heb inderdaad zo’n verbruikmeter, maar die kan ik nu even niet controleren omdat ik al met demontage begonnen ben.
Dank weer voor de tips.
Volgende is geschreven voor peugeot maar is identiek voor Xsara TU5JP4:
plaatjes kon ik er niet tussen zetten dus los erbij…
B1JG0GK1 - 206 MOTOR TU5JP4
UITBOUWEN - INBOUWEN UITLAATSPRUITSTUK
1 - UITBOUWEN
Zet de wagen op een hefbrug .
Maak de accukabel los .
verwijder de riem voor de aandrijving van de accessoires .
Maak de stekkers van de lambdasondes (1) - (2) los .
Verwijder het hitteschild van het uitlaatspruitstuk .
Verwijder :
de bevestigingsbouten (3) - (4) van de stuurbekrachtigingspomp
de stuurbekrachtigingspomp (zonder het circuit te openen) en leg hem opzij
Verwijder :
het hitteschild (5) van de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp
de geleiderol (6) van de aandrijfriem van de accessoires
Maak de stekkers (7) van de dynamo los .
Verwijder :
de bevestigingsbouten van de dynamo (8)
de bouten (9)
de steun (10) van de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp
Verwijder :
de moeren (11)
de bout (12)
de bevestiging van de uitlaat (13)
de katalysator
Verwijder de oliepeilstaaf (14) .
Verwijder :
de bovenste geleidebuis van de oliepeilstaaf (15)
de moeren van het uitlaatspruitstuk
het uitlaatspruitstuk
2 - INBOUWEN
Ga (verder) te werk in omgekeerde volgorde van uitbouwen .
Vervang altijd :
de afdichting (16) van de geleidebuis van de oliepeilstaaf
de pakking van het uitlaatspruitstuk (17)
Aantrekkoppels :
bevestigingsmoeren van het uitlaatspruitstuk : 2.0 daN.m
bevestigingsmoeren (11) van katalysator/uitlaatspruitstuk : 1.5 daN.m
bevestigingsbouten (9) van de steun van de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp : 3.0 daN.m
bevestigingsbouten (8) van de dynamo : 4.0 daN.m
bevestigingsbouten (3) van stuurbekrachtigingspomp : 2.5 daN.m
bout(en) (4) : 2.2 daN.m
bout van de geleiderol (6) : 3.5 daN.m
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Vandaag met mooi weer het spruitstuk gedemonteerd, vanochtend een dop 11 met lange schacht gekocht, de rest wat betreft gereedschap had ik. Een paar tapeinden vanuit het blok zijn meegekomen, een draad is niet mooi meer, dis zal ik opsnijden. Ook het draad van de lambda bovenop (met groene steker) is behoorlijk beroerd, of dat nog wat wordt…, maar ik kan daar naderhand eenvoudig bij. Achter de kat onder in het blok zit een sensor, ik weet niet waarvoor, is het verstandig die preventief te vervangen? De motor loop niet erg lekker, ik vermoed foute berichtgeving naar de computer en daarom ongelukkig mengsel, maar er zijn natuurlijk meer sensoren. En nu de boel aan de passagierskant open ligt is het misschien verstandig de dist riem te vervangen. Ik moet eens kijken of ik kan achterhalen wanneer dat gebeurd is, voor het laatst. Ik wil niet et veel investeren want ik weet niet hoe de technische staat van het blok is, hij lekt geen olie, maar de koppakking?
De peilstok heb ik verdraaid, niet verwijderd, ik krijg hem niet goed uit de volgende buis, zodat ik ook de afdichting niet kan vervangen, een hard geworden rubber ring. In de beschrijving staat “vervangen”, wat nu?
En de pakking tussen spruitstuk en blok ook vervangen en wat met de pakking tussen kat en spruitstuk? Eerst lospeuteren van de kat en dan een nieuwe?
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Ik ben het spruitstuk aan het inbouwen en heb zojuist de oude pakking tussen blok en spruitstuk verwijderd en wil de nieuw plaatsen en nu zie ik dat de oude pakking dubbel uitgevoerd is. Wat nu, moet ik ook een dubbele pakking plaatsen? De oude pakking bestaat uit twee lagen die aan elkaar bevestigd zijn, een soort van geponst.
Wat nu?
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Uiteindelijk de nieuwe enkele pakking gemonteerd en het monteren van de rest liep redelijk voorspoedig. Van belang is het dat je beseft in welke richting je de spanrol voor de multiriem duwt om te ontspannen. Je hebt daarvoor een vierkant nodig die je vlak naast de spanrol in een vierkante uitsparing duwt en dan denk je misschien dat het voldoende is die tegen de klok te bewegen, maar die kracht moet je dus wel naar beneden uitoefenen, dus de arm van de sleutel onder de ophanging van de motor naar achteren en dan naar beneden duwen.
In ieder geval rijdt de auto weer en nu met een heel spruitstuk.
Dank voor de tips.