C-matic
https://link.marktplaats.nl/m1265674907
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Injectiemotor met C matic ???
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
interessante combi.
Wel een nette auto voor dat bedrag. Ja, dat dak is niet mooi, bumper achter een knikje, maar het interieur is niet gek.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
C-matic met 2400 Injection Electronique kan zeker, had mijn 1978’r ook. Als de elektronica goed werkt ideaal: keurig iets sneller stationair draaien bij koude start, dat scheen volgens Dibert bij de carb-uitvoering nog wel eens voor problemen te zorgen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
hoezo probleem gewoon de choke uittrekken
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Weet ik niet meer precies Shalom. Iets met verstikken i.c.m. koppelomvormer van C-matic, maar wat precies….....
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
vtske schreef:Injectiemotor met C matic ???
Ja ik verwar me soms met de introductie, maanden en jaren van Frankrijk met België en of Nederland.
Voor zover ik weet bij ons, een Cx Pallas 2200 ‘76 en 2400’77/‘78 C matic Carbu geleverd.
Wat ik wel nog weet bij de 2400 de hele C matic bak vervangen geweest vanwege problemen. (echt een probleem auto geweest)
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Rogier 1975 schreef:keurig iets sneller stationair draaien bij koude start, dat scheen volgens Dibert bij de carb-uitvoering nog wel eens voor problemen te zorgen?
Shalom74 schreef:hoezo probleem gewoon de choke uittrekken
De carburateurs voor de C-matic auto’s hebben een (vacuüm bediende?) step-up valve, waardoor het toerental bij stationair loop iets verhoogt kan worden. Volgens mij werd deze klep ook gebruikt voor vroege airco-auto’s, is dat correct?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Had mijn 2400ie wel om inderdaad extra lucht toe te laten bij stationair draaien. Voor een carb versie weet ik dat niet.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Nielsje schreef:Rogier 1975 schreef:keurig iets sneller stationair draaien bij koude start, dat scheen volgens Dibert bij de carb-uitvoering nog wel eens voor problemen te zorgen?
Shalom74 schreef:hoezo probleem gewoon de choke uittrekken
De carburateurs voor de C-matic auto’s hebben een (vacuüm bediende?) step-up valve, waardoor het toerental bij stationair loop iets verhoogt kan worden. Volgens mij werd deze klep ook gebruikt voor vroege airco-auto’s, is dat correct?
klopt zit ook zo’n membraan klepje op carburateur van mijn cx22trs met airco zodat als de 2 fans inkomen en de aircopomp inkomt dat het stationair-toerental weer terug naar 900 toeren .p/min gaat . Kun je ook zelf stellen naar hoger of lager toerental met stelschroef bovenop het membraan. dit ter info..
mvg, joost
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Nielsje schreef:Rogier 1975 schreef:keurig iets sneller stationair draaien bij koude start, dat scheen volgens Dibert bij de carb-uitvoering nog wel eens voor problemen te zorgen?
Shalom74 schreef:hoezo probleem gewoon de choke uittrekken
De carburateurs voor de C-matic auto’s hebben een (vacuüm bediende?) step-up valve, waardoor het toerental bij stationair loop iets verhoogt kan worden. Volgens mij werd deze klep ook gebruikt voor vroege airco-auto’s, is dat correct?
Misschien stom van mij maar zou juist denken dat het net andersom is bij een c-matic, zodra deze in de versnelling wordt gezet moet het stationair toerental omhoog omdat je de motor wordt belast, zodra deze niet in de versnelling staat kan het stationair toerental omlaag. In mijn CX c-matic was deze vacuüm bediening een ramp om goed te krijgen.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
mbender schreef:Nielsje schreef:Rogier 1975 schreef:keurig iets sneller stationair draaien bij koude start, dat scheen volgens Dibert bij de carb-uitvoering nog wel eens voor problemen te zorgen?
Shalom74 schreef:hoezo probleem gewoon de choke uittrekken
De carburateurs voor de C-matic auto’s hebben een (vacuüm bediende?) step-up valve, waardoor het toerental bij stationair loop iets verhoogt kan worden. Volgens mij werd deze klep ook gebruikt voor vroege airco-auto’s, is dat correct?
Misschien stom van mij maar zou juist denken dat het net andersom is bij een c-matic, zodra deze in de versnelling wordt gezet moet het stationair toerental omhoog omdat je de motor wordt belast, zodra deze niet in de versnelling staat kan het stationair toerental omlaag. In mijn CX c-matic was deze vacuüm bediening een ramp om goed te krijgen.
een cx is een ramp hahaha grapje,,
Dit is een mooie, helemaal mijn smaak.
En CX’en als deze, smalspoorversies die nog veel chroom hebben en de elegantie van het eerste model, die in een goede staat te koop worden aangeboden worden schaars, dat heb ik de laatste jaren gezien bij het volgen van aanbiedingen.
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
zeker een mooie cx!!!
B.elgi.X schreef:Dit is een mooie, helemaal mijn smaak.
En CX’en als deze, smalspoorversies die nog veel chroom hebben en de elegantie van het eerste model, die in een goede staat te koop worden aangeboden worden schaars, dat heb ik de laatste jaren gezien bij het volgen van aanbiedingen.
Heel mooi inderdaad… jammer dat hij niet blauw is, dan was misschien wel de perfecte cx voor mij