Nieuw speelgoed! Ik heb besloten eerst maar eens de eenvoudige, door Henk50 gedane suggestie op te volgen: een weerstand in serie met het ledlampje schakelen, opdat er minder spanning op het lampje komt te staan. Aangezien dat spul bijna niets kost, heb ik, uit hebberigheid en/of experimenteerzucht, van elke weerstand op de foto vijf exemplaren gekocht. Leuk voor later!
Vanmiddag met drie weerstanden getest, met het volgende resultaat, bij een accuspanning van 14,3V, een boordspanning van 12,5V en een ledlampje van 15mA:
1. weerstand 220 Ohm (2W): 9,95V
2. 180 Ohm (5W): 10,31V
3. 160 Ohm (3W): 10,48V
Ik ga denk ik voor de eerstgenoemde weerstand van 220 Ohm. Wat ik echter niet snap is het volgende. Om de weerstand van het ledlampje zelf te bepalen, moet ik volgens mij het voltage delen door het ampèrage en dan de extra weerstand eraf trekken:
9,95 : 0,015 = 663,33 Ohm
Vervolgens: 663,33 - 220 = 443,33 Ohm voor het lampje alleen.
In geval 2 en 3 zou ik dan toch eigenlijk op dezelfde weerstand voor het lampje moeten komen? Maar nee: met een toegevoegde weerstand van 180 Ohm kom ik op 507,33 Ohm voor het lampje zelf en bij een extra weerstand van 160 op 538,66 Ohm. Heeft het wattage daarmee te maken, of komen de verschillen doordat ik de diverse contacten met mijn vingers moest beethouden, als gevolg waarvan de gemeten voltages wellicht niet kloppen?
Overigens ga ik bij de montage een geheel nieuw lampje van hetzelfde type gebruiken, dat nog geen opdonders of te veel spanning heeft gehad, zodat het eindelijk eens de beloofde 60.000 branduren kan waarmaken!
Ik reken eerst even anders:
Ik weet niet of je die 9.95 bij 14.4 of 12.5 meet, ik reken even met 12.5V:
Over de weerstand staat dan de spanning: 12.5-9.95=2.55V. Dan loopt er een stroom (U=I*R) 2.55/220= 11.5mA. Die loopt dus ook door de LED.
Dat klopt wel aardig, je plaatst er een weerstand bij in serie, dus de stroom zakt van 15 naar 11.5mA.
220 ohm lijkt me een prima keuze. Het zou lager mogen, maar als je tevreden bent over de hoeveelheid licht zou ik 220 nemen.
Wil je de weerstand van LED+ingebouwde weerstand berekenen dan is dat 9.95/11.5=865 ohm. Daar heb je niet zoveel aan, want over een LED staat een vaste spanning (zo werkt dat ding). Stel nou dat de LED 3V is, dan is de serieweerstand (9.95-3)/11.5=604 ohm. Als het een versie is met een weerstand, er kan ook elektronica inzitten.
Je denkfout zit in de redenering dat de stroom altijd 15mA blijft, dat is dus niet zo. Door via de extra weerstand de stroom te laten zakken, beperk je het vermogen dat door de LED kan worden opgenomen (P=U*I => P=3x11.5).
Jij verwacht nog 60000 uur met deze auto te rijden?;-)
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik sluit me bij Henk aan, aan deze uitleg hoeft niets toegevoegd te worden wat mij betreft, helemaal compleet.
@ Henk50:
Dank voor je correctie! Inderdaad heb ik die 15mA als vast aangenomen, en dan kloppen mijn berekeningen natuurlijk niet. (Dat krijg je als een semi-bejaarde alfa met behulp van Wikipedia bètazaken probeert te begrijpen. Maar: ik leer graag.)
Wat ik ook nog niet snap, is die wattage-aanduiding bij de diverse weerstanden, die trouwens alleen maar bij de specificaties staat en niet op de weerstanden zelf. Wordt met W(att) hier dan het opgenomen of geleverde vermogen (voltampère) bedoeld? Het valt me wel op dat meer Watt meteen een grotere en dikkere weerstand betekent.
Morgen maar eens mijn 220-weerstand aanbrengen. Overigens hoop ik dat de andere adviseurs in deze kwestie niet beledigd zijn dat ik aan hun raadgevingen op dit moment geen gehoor geef, maar ik moet nu eenmaal kiezen.
Het vermogen dat door de weerstand opgenomen moet worden is P=U*I dus 2.55*11.5= 29mW oftewel 0.03W. Weerstanden zijn er in 1/8W, 1/2W en andere waarden. Hoe meer vermogen ze op moeten nemen, hoe groter ze iha worden, want er loopt meer stroom doorheen, er is dus meer koeling nodig of ander weerstand-materiaal. Die 1/8W is dus 0.125W als maximum toelaatbaar vermogen. Het vermogen wat jij er in verstookt is veel lager, 1/8W was voldoende geweest, maar meer mag. Het is net als met een tuinslang, 16mm is voldoende, maar 25mm mag ook.
Het staat idd niet op de kleine weerstanden, maar op de grotere (>5W) vaak wel. Bij de kleine weerstanden zie je het aan de afmetingen.
In de auto is het soms beter om zwaardere weerstanden te gebruiken, maar alleen voor de stevigheid, ivm afbreken van draadjes door trillingen enz.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Een BIC balpen (Franse uitvinding!) is niet van het sterkste plastic, maar zo wordt de weerstand toch afdoende beschermd. Als je Loctite Super Glue-3 gel gebruikt om de uiteinden te fixeren, moet je er rekening mee houden dat deze secondenlijm úúúrenlijm wordt als je de draadeinden in een dun buisje wilt fixeren. Achteraf zou een korter stukje balpen het wegwerken makkelijker hebben gemaakt, maar dan moet ik wel wat fijner leren solderen (foto’s rechts en midden).
Toen alles weer op z’n plek zat, vond ik het lampje (15mA) ondanks het verlaagde voltage toch erg fel. Volgens de specificaties levert het een lichtsterkte van 2960 millicandela (mcd). Aangezien alle andere aangeschafte lampjes 60 mcd zijn, was ik ervan uitgegaan dat het om een typfout ging. Niet dus. Nu willen we alleen maar een signaallampje en geen bouwlamp, dus heb ik de boel weer losgehaald en een lampje 20mA, 60 mcd aangesloten. Het voltage is dan met de gemonteerde weerstand van 220 ohm ongeveer 9,03 volt. De lichtopbrengst is beschaafd (foto links).
Nu maar afwachten hoe lang het lampje meegaat. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
Goed bezig! Je had de draadjes van de weerstand heel kort kunnen afknippen (0.5cm).
Over 50000 branduren hoor ik graag of ie het nog doet:-)
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Dat lampje heeft in theorie, en waarschijnlijk ook in werkelijkheid, meer branduren dan ik nog heb: een jaar heeft 8736 uren, dus als de airco dag en nacht zou aanstaan, zou het 50.000 : 8736 = 5,7 jaar moeten meegaan. Dan ben ik zelf 70. Echter, autorijden met de airco aan doe ik hooguit een paar honderd uur per jaar, laten we het héél héél ruim op 1000 uur stellen. Dan gaat het lampje dus vijftig jaar mee, en aangezien genetisch is bepaald dat de Rougefuriootjes niet zo heel erg oud worden, zal het mij ruimschoots overleven!
Voor niet-schrikkeljaren had ik hierboven beter kunnen uitgaan van 365 dagen van 24 uur = 8760 uur dan van 52 weken van 168 uur = 8736 uur. Overigens lijkt het me dat de levensduur van ledlampjes eerder op berekeningen en schattingen berust dan op empirie, want die dingen bestaan volgens mij nog niet zo lang.
(Aangezien ik de door mij gestarte topics graag zo zuiver mogelijk houd, s.v.p. niet reageren op dit off-topic geouwehoer.)
Tip voor wie ook een BX met airco heeft: wegens onvoldoende koeling en veel te veel in- en uitschakelen van de pomp vandaag naar een echte aircospecialist gereden (Aircontrol in Uden). Wat bleek: er zat te weinig koudemiddel in. Niet weggelekt, maar een half jaar geleden onvoldoende gevuld, met 600 of 650 gram R134a. Echter, de installatie zou, als het om R12 (Freon) zou gaan, een kilo koudemiddel moeten hebben; voor R134a moet je daar 10 à 12 procent vanaf trekken. Nu zit er daarom 880 gram in. De komende tijd een beetje in de gaten houden en over veertien dagen nog even laten controleren.
Het lampje houdt zich tot nu toe prima, dus het ziet ernaar uit dat de extra weerstand van 220 ohm, waardoor het voltage niet boven de 9 uitkomt, voldoende is geweest. Als de zaak nog een keer uit elkaar zou moeten, monteer ik misschien zelfs een iets zwaardere weerstand, want zeker bij avond zou de lichtopbrengst nog wel ietsje minder mogen zijn.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Kun je een oud aircosysteem zomaar met r134a vullen dan, of hebben ze/heb je er iets aan gedaan?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Een aantal jaren geleden is er (bij een aircospecialist) een nieuwe compressor op gegaan, dus de nippels daarvan zijn in ieder geval aangepast aan R134a. Andere verbindingen, zoals die naar en van de condensor volgens mij niet, maar dat is (kennelijk) geen bezwaar. Overigens zijn hierover op allerlei (auto)fora in het verleden ellenlange discussies geweest, die ik hier niet wil herhalen. Zolang alles werkt en er geen lekkage optreedt ga ik er maar van uit dat verdere ingrepen niet nodig zijn.