1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ratelend dak
Twannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-02-2006

Gepost: 10 juli 2016 11:10 PM

Dag allemaal, ik heb het forum er al op nagelezen en ik vrees het ergste. Maar voor de zekerheid nog even jullie bevestiging: mijn achterraam/klep gaat niet meer open. Het dak gaat nog maar open tot standje 1 (20 cm?). Als ik het dak sluit hoor ik een hard ratelend geluid van achteren. Resetten van het dak, wat ik in een andere post heb gelezen, durf ik niet echt aan vanwege die enorme ratel op het moment dat ik de knop indruk. Moeten interslides en kabels worden vervangen?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 juli 2016 01:03 PM
  [ # 1 ]

Als er geen interslide defect is, hoeven deze niet vervangen te worden.
Zijn namelijk alleen als complete set verkrijgbaar.

Wat wel vervangen moet worden zijn beide trek/duw-kabels inclusief het bijbehorende tandwieltje.
Onderdeelnrs.: kabels 8401Z0 ( 81,17 Euro) en tandwiel 8484C4 ( 35,31 Euro).

Is wel een klus voor iemand met enige ervaring hiermee dan wel een Pluriel-specialist.
Na vervanging moet het dak opnieuw geinitialiseerd worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Twannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-02-2006

Gepost: 15 juli 2016 12:12 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie Rene. Het dak is ook niet meer goed, er zitten gaatjes in. Dat moet ook worden vervangen. Ik denk dat ik voor een grote vervangingsklus ga. Ik ga ermee aan de slag!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 juli 2016 12:19 AM
  [ # 3 ]

Zelf of laat je het doen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Twannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-02-2006

Gepost: 15 juli 2016 11:27 AM
  [ # 4 ]

ik zou het graag samen met iemand willen doen, maar ik begrijp dat het een specialistisch werk is, dus ik weet niet hoe lastig is om iemand te vinden die me daarin kan assisteren. Als ik niemand vind dan ga ik een specialist zoeken die het voor me kan doen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 juli 2016 11:39 AM
  [ # 5 ]
Twannie schreef:

Als ik niemand vind dan ga ik een specialist zoeken die het voor me kan doen.

Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 25 februari 2018 03:36 PM
  [ # 6 ]
René Jongejan schreef:

Zelf of laat je het doen?

Hallo René,

Ik zie op het forum dat jij al veel ervaring hebt opgedaan met de C3 pluriel.

Ik zit met het zelfde probleem. Ik heb de kabels en tandwiel in mijn bezit. Ik wil deze zelf gaan vervangen. Alleen heb ik een vraag over de inkeer procedure. Wanneer ik nu het dak sluit, ratelt het tandwiel over de kabels heen wanneer het dak dicht is. (Immers het dak kan niet verder dicht, de motor draait dan door met tandwiel over de kabels heen). Wat als ik de kabels heb vervangen, dan is er toch nog geen oplossing dat de motor laat stoppen bij een gesloten dak?

Zijn er sensoren die aangeven richting de motor dat het dak gesloten is. Of gaat dit op weerstand op de motor.?(bij dak dit wordt weerstand op de motor opgebouwd)

Mvgr
Roel ter meer

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 februari 2018 03:59 PM
  [ # 7 ]

Alvorens de kabels en het tandwiel te vervangen, controleer eerst de bevestigingspunten van de dakmotor.
Die moeten echt alle 3 heel zijn.

Bij het inleren van het dak, met nieuwe kabels en tandwiel, moet de knop even vastgehouden worden bij geheel gesloten dak.
De sensor zit in de dakmotor, de besturing ziet nu een bekrachtigde maar niet draaiende motor.
En slaat deze positie op als “dicht dak”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 25 februari 2018 04:09 PM
  [ # 8 ]

Als ik het goed begrijp wordt de beginstand dus ingeleerd door de blokkering van de motor bij dak dicht. Hierbij moet de bevestiging heel zijn en de tandwielen en kabels niet versleten. Anders krijg je het ratelende geluid. Correct?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 februari 2018 04:09 PM
  [ # 9 ]

Helemaal!

Nog een tip, zorg voor een zo soepel mogelijk bewegend dak. Dus het glijden van de interslides in de geleiderails op de dakbogen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 11 april 2018 05:45 PM
  [ # 10 ]

Hallo René, het gaat straks in de mei vakantie gebeuren. Ik heb een tweedehands dak met raam gekocht. Heb nieuwe kabels en tandwiel. Omdat het dak op de vouw enkele gaten zaten. Ga ik meteen het dak vervangen. Heb je voor mij een tip hoe ik het dak open krijg? Is er een manuele Override? Of gewoon de motor met tandwiel los halen en het dak open drukken tot over het raam?.
Mvgr Roel

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 april 2018 07:52 PM
  [ # 11 ]

Roel

Er is een handmatige mogelijkheid.
In de kunststof afdekking aan de binnenzijde van de achterruit zit een dopje.
Als je die er uit haalt, kan je door dat gat met een hele brede schroevendraaier handmatig de dakmotor tornen.
Echter, dit gaat redelijk zwaar.

Makkelijker is het om de genoemde afdekking te demonteren, de dakmotor los te halen en daarna het tandwiel tussen beide kabels vandaan te halen.
Dan kan je met de hand het dak verschuiven, tot het helemaal op de achterruit ligt.

Ken je dit ook al?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2015869/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 07 mei 2018 01:04 PM
  [ # 12 ]

Hallo René, ik ben nu met het dak bezig.. nu blijkt dat het laatste stukje van de laatste geleider is afgebroken.
Voor het geleiden is deze niet relevant.het is het gedeelte dat in het onderstuk van het raam eindigt. Is dit een probleem?
Of is dat voor het functioneren niet erg

Mvgr roel

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 mei 2018 01:07 PM
  [ # 13 ]

Post eens een foto van de betreffende geleider.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 07 mei 2018 01:44 PM
  [ # 14 ]

Krijg de foto niet gepost

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 mei 2018 01:57 PM
  [ # 15 ]

Ik wel! Wink

Deze interslide is niet te gebruiken, die nok is van wezenlijk belang voor een goede werking van het dak.
En helaas ook niet los nieuw te koop, alleen als set.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook