[quote}Het is nog erger: remklauw, remschijf, handremklauw en het complete ashuis moeten uit de bak.
Inderdaad, ik was wat kort door de bocht; met tripodehuis verwijdereen bedoelde ik dat je , om daat te komen, erst alles ëve"moet verwijderen voordat je bij het probleem bent. allemaal niet erg moeilijk, gewoon veel werk. Spatscherm en eventuel de koeltunnel verwijderen maakt t ook wat gemakkelijker. Versnellingsbak ondersteunen om de renklauw te kunnen verwijderen, en tenslotte de remmen ontuchten.
T wordt mooi weer, dus als je buiten sleutelt is t best wel lekker
Heren, dank. Het WPB is niet heel duidelijk over de procedure bij vervangen keerring. Maar inderdaad, het ashuis moet vd bak af. En ja, uiteraard even de schermen, luchttunnel, onderbeplating, aandrijfassen (is er bij mij al af ivm reinigen remschijven en opsporen bron lekkage). Dus op zich heb ik de klauwen er dan vrij snel af. Dan nog het ashuis. Vanaf daar wordt het echt nieuw voor mij. En dan nog de afweging: dan beide kanten maar ineens doen, ook al lekt links niet…? En dan meteen de slingering schijven weer uitlijnen etc.
Al met al kost het een dag excl materiaal verzamelen dunkt me. Die moet ik eerst zien vrij te maken. Gaat af van Idylle. Moet hier ook nog een lekkende plee vervangen, tegels zetten etc. Waarom lekt altijd alles in het leven? Tussendoor nog een verplichte vakantie en oja, ik heb een drukke baan…zo lekken tijd en geld weg…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is een oplossing… heet “ds specialist”... bellen, afspraak maken, auto brengen, auto laten maken, geld geven, klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik raad je aan niet te gaan pielen met het vervangen van de keerring. Dat is een labyrinthkeerring/lager. Ouderwets! Citrotech vervangt het door een modern lager en keerring. Je oude lekkende difstuk omruilen voor een gereviseerde. Kan ook bij het clubmagazijn. Ik heb het vorig jaar gedaan bij mijn super5. Overigens alleen de lekkende zijde rechts voor vervangen.
Rinus
IDealist schreef:Heren, dank. Het WPB is niet heel duidelijk over de procedure bij vervangen keerring. Maar inderdaad, het ashuis moet vd bak af. En ja, uiteraard even de schermen, luchttunnel, onderbeplating, aandrijfassen (is er bij mij al af ivm reinigen remschijven en opsporen bron lekkage). Dus op zich heb ik de klauwen er dan vrij snel af. Dan nog het ashuis. Vanaf daar wordt het echt nieuw voor mij. En dan nog de afweging: dan beide kanten maar ineens doen, ook al lekt links niet…? En dan meteen de slingering schijven weer uitlijnen etc.
Al met al kost het een dag excl materiaal verzamelen dunkt me. Die moet ik eerst zien vrij te maken. Gaat af van Idylle. Moet hier ook nog een lekkende plee vervangen, tegels zetten etc. Waarom lekt altijd alles in het leven? Tussendoor nog een verplichte vakantie en oja, ik heb een drukke baan…zo lekken tijd en geld weg…
Goed bezig buurman! ondertussen is die van moi goedgekeurd door de CT en kan ik weer 2 jaar sturen!
succes met alle lekkage’s
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
waterman schreef:Er is een oplossing… heet “ds specialist”... bellen, afspraak maken, auto brengen, auto laten maken, geld geven, klaar.
Nou….ik heb vorig jaar geheel en al vrijwillig m’n oude goedbetaalde baan verruild voor een veel leukere, leerzamere maar aanzienlijk minder betaalde baan (welzijnssector, dussuh…hoezo recessie voorbij en hoogconjunctuur? Waar dan?). Dus ik kan mij niet ongelimiteerd garagebezoekjes permitteren. Los van dat mij dat weinig voldoening geeft.
En oja, die stuurbuis was echt nog nooit gespoten en grijs. Is niet het originele opgechuimde stuurwiel van een ‘74 er, maar die vind ik werkelijk niet om aan te zien en geeft vervelende zweethanden. Het stuur dat er in zat, heeft een zwarte kern en is met zwart leer gestikt. Niet iets wat er later overheen is gebricoleerd maar ‘period correct’. Dat ligt echt fijn in de handen en vind ik mooi in het geheel passen, mede gezien het niet-originele zwart leren interieur dat ik erin heb.
@Buurman! Mooi dat je de CT door bent! Alors, en route! C’est le printemps!
@Rinus, dank voor de tip, ik heb bij Citrotech gekeken. Kost 225,=. Hoeveel tijd was jij ermee kwijt?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik heb de klus in een dag gedaan. Weliswaar de rechterzijde die dus makkelijker bereikbaar is dan links en inclusief het afstellen van de remschijjf met de klok.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:
En oja, die stuurbuis was echt nog nooit gespoten en grijs. Is niet het originele opgechuimde stuurwiel van een ‘74 er
Dan klopt het dus ook dat ie niet zwart was
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Yep! klopt!
Vandaag draagarmbehuizing bij Jansen in Bennekom opgehaald vanuit mijn werk. Beide voorste onderste lagerschalen zijn uitgeperst en vervangen door nieuwe. Twee NOS rollagers erbij en keerringen ook voor de dieper gelegen bovenste lagers. Nu kan ik de boel gaan monteren, daarna laten uitlijnen bij Jansen en daarna definitief vastzetten.
Vakwerk daar in Bennekom… morgen foto’s laatste vorderingen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:
Nou….ik heb vorig jaar geheel en al vrijwillig m’n oude goedbetaalde baan verruild voor een veel leukere, leerzamere maar aanzienlijk minder betaalde baan (welzijnssector, dussuh…hoezo recessie voorbij en hoogconjunctuur? Waar dan?). Dus ik kan mij niet ongelimiteerd garagebezoekjes permitteren…
Ik snap je helemaal hoor. Hoe denk je dat wij hier 4 van die hokken rijdend houden heeeeel veeeeeel zelf beunen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En dat geeft uiteindelijk dan toch ook veeeeeel meer voldoening!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
IDealist schreef:daarna laten uitlijnen bij Jansen en daarna definitief vastzetten.
Bedoel je het caster?
Met de draagarmen kun je inderdaad het caster afstellen, daar zijn speciale mallen voor. Als je de lagers vervangt zou deze stand kunnen veranderen en dit geeft raar stuurgedrag als je over een drempel oid rijdt.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Maar dan moet het onderste buitenste lager er weer uit om er een andere vulring tussen te zetten toch?
Bij revisie worden de draagarmen afgedraaid op die plek waar het vaste binnendeel van het lager zit, daarna kan er een compleet nieuw kegellager in gezet worden, maar dan komt de draagarm nooit op exact dezelfde plek te zitten. Door vulringen te plaatsen worden de draagarmen in de juiste (caster) stand afgesteld. Bij bijv. Citrotech hebben ze daar een mal voor, maar er zijn meer die dat hebben/kunnen.
Ik weet niet of dit afstellen nodig is als je alleen de lager-buitenringen vervangt.