1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
opeens geen versnellingen meer Citroen DS 21 i.e.
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 16 april 2018 07:12 AM

Dag allemaal,

Vorige week mij verheugd op het dagje/ritje Rotterdam van afgelopen zondag…...Helaas kreeg ik de DS niet van zijn plek want geen enkele versnelling pakte. Balen dus

De dag ervoor nog heerlijk gereden met een soepel schakelende bak zoals het een halfautomaat betaamt. Niets aan de hand en in een goed werkende staat weg gezet. De volgende ochtend leek het dus wel alsof de versnelling niet in kwam en in zijn vrij bleef staan. Bij langdurig in hoge toeren leek hij (slippend?) toch van zijn plek te komen en iets van een versnelling te hebben. Ik heb volop hydraulische druk overal, de hevel van de versnellingsbak beweegt ook bij schakelen. Ik heb nog de centrifugaal ontlucht maar dat hielp niets. Ook nog door alle versnellingen heen gelopen, ook niets. Het ontlastje knopje onder de stuurkolom nog gebruikt, ook niets.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik kan denken wat dit is…..de dag ervoor gewoon lekker rijdend en schakelend weg zetten en de volgende dag geen versnelling meer????

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 april 2018 08:33 AM
  [ # 1 ]

Uit je je koppelingsregelaar steekt een asje gekoppeld aan je carburateur ? Zit deze bevestiging nog goed vast ? verdraaid het asje als je ‘m in een versnelling zet ? Zit vast met eem boutje 10 was het….geloof ik.  Dat asje zit aan dat witte draaischijfje voor je carburateur.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 april 2018 09:10 AM
  [ # 2 ]

Deze kwam ik ook nog tegen…..  http://www.dsclub.de/forum/read.php?1,25130

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 16 april 2018 10:09 AM
  [ # 3 ]
citroen23 schreef:

Uit je je koppelingsregelaar steekt een asje gekoppeld aan je carburateur ? Zit deze bevestiging nog goed vast ? verdraaid het asje als je ‘m in een versnelling zet ? Zit vast met eem boutje 10 was het….geloof ik.  Dat asje zit aan dat witte draaischijfje voor je carburateur.

Thnx voor het meedenken en je reactie. Echter heb ik een injectie halfautomaat, kan er dus niet veel mee.

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 april 2018 10:13 AM
  [ # 4 ]

Deze koppelingsregelaar zit ook op een injectie maar dan aan de achterkant van de inlaatgallerij. Zelfde regelaar waarbij het asje goed vast moet zitten. Nummer 20 dient dus goed vast te zitten aan nummer 2

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 16 april 2018 10:29 AM
  [ # 5 ]

Aaaah thanks nogmaals. Zal eens in die richting zoeken…

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 april 2018 10:45 AM
  [ # 6 ]

Sorry, ik zie dat je nummer 20 moet veranderen in 6

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 april 2018 11:10 AM
  [ # 7 ]

Is het misschien een idee om een betere topic-titel te plaatsen? Een term als “versnellingsbak” doet mij nou niet meteen denken dat het om een ds gaat en trekt niet echt leden aan om te gaan kijken Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 16 april 2018 11:23 AM
  [ # 8 ]

Een betere topic titel altijd goed !!

Heb gezocht hoe ik deze aan kon passen, nog niet kunnen vinden. Overigens was ik in de veronderstelling als ik iets plaats in het ID/DS forum, dat het dan duidelijk was dat het gaat om een ID/DS (ongeacht topic-titel).

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 april 2018 11:24 AM
  [ # 9 ]

Als je het eerste bericht aanpast dan kun je de titel aanpassen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 17 april 2018 11:46 AM
  [ # 10 ]

ff een update. Ook nu de koppelingsregelaar gecontroleerd. Alles prima en goed werkend. Ook nog even wat aan het “gym’men” geweest met hoogte wisselingen van de DS. Ik had nog de tip gekregen dat wellicht er vervuiling in de LHM zou kunnen zitten die het euvel veroorzaken. Door veelvuldig op en neer te gaan zou eventueel een storend “vuiltje” verplaatsen.

Intussen ook wel duidelijk dat duidelijk WEL de versnelling wordt ingezet bij het schakelen met de pook, maar dat de auto vervolgens niet gaat rollen (wel heel langzaam na lange tijd veel hoge toeren)........helpt deze waarneming nog bij de probleem analyse?

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 april 2018 11:59 AM
  [ # 11 ]

Dus de koppeling koppelt niet. ( staat ontkoppeld). Dan heb je dus te maken met de centrifugaal regelaar die de druk op de koppelingscylinder regelt.
Slipt de snaar niet?
Je kan de releaar en de cylinder ontluchten. ff in het WPH opzoeken hoe dat precies moet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 april 2018 12:00 PM
  [ # 12 ]

Dat maakt zeker een verschil: Hij grijpt dus niet meer goed aan. Hetgeen betekend dat de bak eraf moet en je het setje (koppelingsplaat,drukgroep en druklager) kan controleren op gebreken.

Zie ook je 1e opmerking: Bij langdurig in hoge toeren leek hij (slippend?) toch van zijn plek te komen…
Ook de opmerking van Bogaard kan een reden zijn dat de centrifugaalregelaar en koppelingsregelaar te ruim staan cq het slippen veroorzaken. Ik zou opnieuw de basis afstelling doen. Lukt het dan nog niet dan ....kan de bak eraf.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 april 2018 01:21 PM
  [ # 13 ]

Hoe weet je dat de versnellingen ingeschakeld worden?
Als hij ook niet rijdt met de knop onder het stuur omgezet ligt het niet aan het hydraulische deel. Als je die knop namelijk omzet wordt de koppelingscilinder drukloos gemaakt en zou hij gewoon moeten aangrijpen.
Misschien iets met hevel/druklager….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 17 april 2018 04:38 PM
  [ # 14 ]

ok, het volgende idee ontstaat: mogelijke de prise-as die kaduuk is (vertanding weg) ?

Wat ik in ieder geval nog wil doen is (in volgorde):

1) de auto in stationair in z’n vrij hydraulische druk laten opbouwen
2) dan met de knop onder het stuur drukloos maken
3) motor uit
4) met de slinger aan de voorzijde van de auto door het gat in de bak steken
5) ronddraaien en kijken of de motor nu WEL of niet NIET meedraait
6) dan wordt de conclusie wel of niet de versnellingsbak eraf sleutelen

Is dit wat?

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 17 april 2018 04:40 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

Dus de koppeling koppelt niet. ( staat ontkoppeld). Dan heb je dus te maken met de centrifugaal regelaar die de druk op de koppelingscylinder regelt.
Slipt de snaar niet?
Je kan de releaar en de cylinder ontluchten. ff in het WPH opzoeken hoe dat precies moet.

Centrifugaal regelaar is ontlucht en snaar slipt niet

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook