AZ schreef:IDealist schreef:daarna laten uitlijnen bij Jansen en daarna definitief vastzetten.
Bedoel je het caster?
Ja. Jansen in Bennekom heeft die mal ook, voor hun een routineklus. Klopt dat ik de onderste draagarm handvast monteer, zodat ze nog makkelijk uit elkaar kunnen om andere vulringen te monteren indien nodig.
Ander punt: heb benzinetank erin liggen, daar alles met nieuwe bedrading, stekkers en slangen aangesloten. Deksel erop. In het WPB worden 2 situaties beschreven: met en zonder benzinefilter onder de dorpel rechts. Ik heb een nieuwe van Bosch liggen die daar past. Moet dat in een 20/21F? Of los van die vraag sowieso doen? Voordeel: hij past daar mooi. Nadeel: je vervangt hem niet in een handomdraai omdat de beplating eronder af moet. Wat ‘hoort’?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dat Bosch vierkantige losse filter is voor “injection electronique”, die dan weer niet een filter in de tank heeft.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Kijk, ik houd van origineel, vooral als het minder werk betekent….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Even wat foto-updates.
Klaar voor montage. Ben hier best trots op, want een compleet bij elkaar gescharrelde set goede draagarmen voor een break, zowel voor als achter. Dat wordt zolangzamerhand echt lastig om te vinden, c.q. erg kostbaar als je ze ad hoc moet gaan kopen:
Untitled by , on Flickr
Nieuwe lagerschaal ingeperst in Bennekom:
Untitled by , on Flickr
Want de oude waren niet meer zo mooi…:
Untitled by , on Flickr
Na beoordeling door Herman worden deze lagers vervangen. Ook nieuwe moeren, zodat er weer een verse borg-rand op zit, alles NOS!
Untitled by , on Flickr
Vet vet:
Untitled by , on Flickr
Tankdeksel in de gris rose ofwel RAL 7044 (bijna), is bij stralkboer gestraald en in de epoxy gezet:
Untitled by , on Flickr
De bitumen lekker laten zitten, denpt goed en zit er mooi op, wel nieuwe tochtstrip:
Untitled by , on Flickr
Tankcompartiment in de MS Fett gezet, dit kan prima met de kwast, pannetje met vet op inductieplaatje van de Aldi, op 120 graden ingesteld en kwasten maar!
Untitled by , on Flickr
Schone en gelakte tank erin:
Untitled by , on Flickr
Filter schoongemaakt, best veel ringetjes op elkaar:
Untitled by , on Flickr
Nieuwe aansluitingen. Alleen de ontluchtngsslang is hergebruikt. De rest is nieuw, nieuwe nylonslang naar voren.
Untitled by , on Flickr
Vlottertje met een nieuwe rubber ring erin gehangen:
Untitled by , on Flickr
Nieuwe bedrading en stekkers erop:
Untitled by , on Flickr
Poppetje gezien, kastje dicht, de bekleding eroverheen, aangepast voor een berline achterbank:
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi. Dat filter met al die ringetjes heeft een injectie dus niet. Daar steekt de rilsan slang zo de tank in en is er een apart filter onder de rechter achterdeur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het leukere werk is nu toch langzamerhand echt begonnen: opbouwwerk. Vanavond start montage draagarmstellen voor. Waar nodig met NOS onderdelen, in afstemming en op instructie van Herman Jansen. De eerste zit erin, even puzzelen maar dan valt het mee. Het wpb laat je hier in de steek was ik al voor gewaarschuwd. Daarom een goede mondelinge overdracht onder genot van een kop koffie in Bennekom.De boel zit nog niet op draaimoment vast, maar ik kan al vast tsellen dat dat armpje heel; prettig in zijn lager beweegt. Dit is heel DANKBAAR werk!
Untitled by Bas Verhagen, on Flickr
Untitled by Bas Verhagen, on Flickr
Untitled by Bas Verhagen, on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Kun jij vertellen op welke punten het WPB tekortschiet? Ik vraag dit omdat ik bij mijn break in opbouw 2 gereviseerde draagarmen heb geplaatst. En daarbij heb ik het WPB gevolgd.
Rinus
Wat bedoel je met gereviseerde draagarmen plaatsen? Dan denk ik aan kant en klare draagarmstellen, en dan gaat het over de montage op het chassis. En heb je onderstaand niet nodig. Zo ver ben ik nog niet. Het wpb is erg onduidelijk. Bijv bij de tussenring tussen achterste lager en de hevel tbv veercilionder en stab stang (die ring met die tandjes dus), heeft men het over plaats hem met de vlakke zijde naar het lager toe. Nou, ik mag hopen dat beide zijden vlak zijn! Ze bedoelen: de zijde met de vertanding moet van het lager af liggen, naar achteren dus. Dan die afstanden r en p, tussen keerring en lager: vergeet het maar. Dan zweeft die keerring dus ergens (meestal scheef) in between. Terwijl wanneer hij aanligt, de asvlakken van zowel de vertande ring als het draagarmeinde netjes in de keerring passen en dus afsluit. En zo nog meer. Handleidingen schrijven is een vak. En dat vak bestond in de jaren ‘70 nog niet. Net als reclameteksten schrijven. Is nu een studie. Daarom zijn folderteksten uit die tijd ook om je te bescheuren. Die van Peugeot zijn echt extreem komisch om te lezen
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik was inderdaad in de veronderstelling dat jij al in de fase was van het plaatsen in de auto van de “halve voortreinen”. Niet goed gelezen dus…...
Rinus
Nog een bijzonderheid van het WPB, die op mij wat inconsistent overkomt, en zo staat ie er vol mee: de bovenste draagarm moet met een koperdoorslag erin getikt worden, de onderste met een bronzen drevel…
Anyway, ik heb ze in elkaar zitten. Nu kunnen ze naar Jansen voor uitlijnen naspoor.
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dat Mike Sanders vet, stinkt dat of is het vrij geurloos? Ik gebruik tot nu toe meestal RX producten, maar die moeten een behoorlijke tijd uitdampen voor je de ruimte weer kunt/wilt betreden.
Mike Sanders vet ruikt nauwelijks, alleen als het warm is wat meer, maar als je de temp onder de 130 graden houdt valt het mee. Het bevat vaseline en nog een vetsoort. Er zitten geen oplosmiddelen in. Daarom stinkt het niet en droogt het nooit uit. Het bij kamertemperatuur dikke vet, wordt vanaf 55 graden ineens hoog vloeibaar waardoor het overal heel goed in penetreert. In de volle zon wordt je koetswerk zo 60 graden, dus je raadt het al: met voldoende vet in alle holle ruimtes krijgt je auto elke zomer een gratis inwendige na-behandeling. Ik zie het vet elke zomer weer uit kieren, afwateringsgaatjes e.d. lopen. Echt geweldig.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Klinkt goed! Dat blijven kruipen van het vet als de auto in de zon staat is zeker een pre.
Na wat APK perikeltjes Mehari weer verder met de godin. Leidingwerk dat achter de voorste draagarmen langs loopt eerst bevestigd. Tussendor met draagarm er handvast op metend, opdat alles vrij ligt en er rubber bescherming zit waar het moet. Retoueleiding lekzakken achter en rechtsvoor plus benzineleiding liggen op hun plek. Retourleiding (metaal) in rechter wielkast ligt VOOR de draagarm langs, meestal ligt hij achter langs, maar zo zat het dus gemonteerd…
Untitled by , on Flickr
Komende week verder met linkerzijde. En oja, nog wat holle ruimtes volblazen met vet.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb voor mezelf een heel goede reden om niet op deze manier te willen restaureren. Dan zou namelijk de frustratie niet beginnen bij technische aanloopproblemen, maar bij vuil. Vooral met een beige chassis… Maar ik ben blij dat je hier laat zien hoe mooi het allemaal kan, want dat is namelijk wel iets om van te genieten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!