Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Onder het motto ‘afstellen moeten we waarschijnlijk toch’ en ‘zo wordt het allemaal ook niks’ heb ik m’n vergelding gehaald door net te doen als de auto: lomp & achterlijk.
Soms moet je dus gewoon slaan.
Met een dikke ouwe schroevendraaier achter ‘t stropje van de breipen op de stabi en een 2-kilo mokertje is ‘t gelukt om die pen een millimeter of wat naar links te rossen. Daarna bleek dat het lepeltje op de hoogteregelaar inmiddels (of misschien was dat ook al wel zo, ik heb er destijds geen tweede naast gehad) wat naar binnen was gebogen, dus diezelfde schroevendraaier er dan maar achter om ‘m wat terug te dwingen. Dat kon met het bovenste draagarmlager als hevelpunt nog nét zonder de leidingen iets aan te doen. Nu ligt het kopje precies weer in die lepel én tilt de auto in de laagste stand weer keurig haar voorpootjes van de vloer als je er bokjes onder hebt. Ook schiet de boel niet meer uit elkaar in de hoogste stand. Tot zover succes. Ik heb alleen een zeer oog omdat er natuurlijk troep in gepleurd is, maar een kleinigheidje houd je altijd.
Onbehouwenheid moet soms dus gewoon gebeuren, ook bij een DS. Zometeen zet ik druk op het verhaal en zal ik kijken dat ik dat stropje nog iets natrek voor het zeker weten. De auto kan nu op bokken in de rijstand of zelfs de laagste stand en dan kun je er weer net wél een sleuteltje op zetten. Met een klein beetje geluk is de rijhoogte ook nog nagenoeg hetzelfde. Een ietsje hoger zou links zelfs nog mogen ook.
Nu is er in ieder geval allemaal weer mee te werken, dus de rest is min of meer peanuts. Worst-kaas scenario is dat de rijhoogte opnieuw moet, maar ik kan er nu in ieder geval zonder gedoe mee bij een vierkoloms hefbrug komen en da’s dus gewoon winst.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha fijn. Het hoogteverschil links en rechts klopt netjes met hoeveel een 155SR15 kleiner is dan een 185R15. Dan is zelfs dat nog goed gegaan. Vast genoeg lijkt het toch ook gewoon wel te zitten. Kortom, op het vervangen van de gepofte band (in ieder geval de binnenband) na moet dit nu klaar zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7815
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
We duimen voor je!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Concluderend heeft de klapband dus de zaak ontzet, maar is er geen structurele schade ontstaan?
Pff…. je kunt beter normaal getrouwd zijn.
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die klapband heeft niks ontzet. Dat was gewoon de binnenband die met een door de buitenband netjes gedempte droge ‘pof’ kond van z’n verscheiden deed. Het eerste wat de auto daarna doet is ironisch genoeg ongeveer 10 centimeter zakken…
Nee, die stang heeft om de een of andere reden niet goed gezeten. Ik kan aan de foto’s van de bouw wel zien dat dat in eerste instantie prima zat, maar ik ben met de rijhoogte aan het stellen geweest en daarbij zal-ie wel een paar millimeter verschoven zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dus er is geen oorzakelijk verband?
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Niet aanwijsbaar nee.
Wat wel aanwijsbaar is, is waar het lek zit in de oude binnenband:
Wat nu ook lekt: het ruitensproeiertankje. Of misschien de pomp, dat zou eventueel kunnen. Maar dan moet-ie zijn gaan hevelen. Goddank kun je daar wel gewoon mee rijden, dus dat ga ik morgen wel eens bekijken. Een nieuw pompje erin of een ander tankje, da’s goddank op zich zo gepiept.
Hoe dan ook, het houdt dus nog niet helemaal op…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10382
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kun je daar geen plakkertje voor vinden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
If you can’t fix it with ducttape…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10382
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Oeps….ik knipper even met m’n ogen en miste bijna een hele episode in dit spektakel. Wat een malheur. En lacht dat lek in die band je ook nog op zo’n laffe manier toe (het is net een omgekeerde smiley). Walgelijk.
Passen die schermen niet in een berline achterin? Dat had ik mij niet gerealiseerd. Ook niet schuin? Ik kijk niet op een krasje hoor…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Maar nog even over die klapband, was daar een corpus delicti voor aan te wijzen of gewoon ouderdom?
Wat voor buitenband heb je? een X-As met gladde binnenkant of een andere met ribbels?
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
IDealist schreef:Oeps….ik knipper even met m’n ogen en miste bijna een hele episode in dit spektakel. Wat een malheur. En lacht dat lek in die band je ook nog op zo’n laffe manier toe (het is net een omgekeerde smiley). Walgelijk.
Passen die schermen niet in een berline achterin? Dat had ik mij niet gerealiseerd. Ook niet schuin? Ik kijk niet op een krasje hoor…
Of ze erin passen? Ik denk het wel, met goede wil. Maar ik ga me lullig voelen als ik je moet bellen omdat je ze ergens bij Lemmer langs de A6 kunt halen…
Wat betreft de band: binnen- en buitenband zijn bekeken en er is helemaal niets bijzonders te zien. Dan blijft eventueel ouderdom over. De buitenband is een RetroClassic, die inmiddels normaal gesproken niet meer te ruw zijn om er een binnenband in te leggen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Twee jaar geleden, inmiddels 20000 km terug, heb ik nieuwe Nankangs met nieuwe binnenbanden laten monteren door Matterhorn bandenservice in Hilversum. Op advies van een forumlid. Zeer professionele montage van de Retro’s. Na 20000 km nog steeds een trillingsvrije en goed sturende auto.
Rinus
Ai, wat een tegenslagen weer
Succes Derk, hopelijk was dit toch wel het laatste wat je tegenkomt..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!