1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Mistlampen voor
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 01 maart 2008 02:30 PM

Ik heb een stel nieuwe “oude” mistlampen gekocht om voor te plaatsen op de GSA. Vandaag mee bezig geweest. Het zijn typen die volgens mij het mooist staan, boven op de bumper gemonteerd. Zoals jullie (wellicht) weten is de harde ondergrond onder de beschermkap van de bumper beperkt. De idee is nu om een metalen plaat onder het kunstofbumper deel te maken en daar de lampen op te bevestigen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ten tweede, op de satelliet zit de knop voor de mistlampen voor wel. Weet iemand of de bekabeling er ook al achter zit en zo ja, waar is die eventueel op te pikken in het motorruim? Of zit er slechts de loze schakelaar? Heeft iemand een goed schema daarvan want in de NL haynes staat het niet duidelijk.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 maart 2008 12:34 AM
  [ # 1 ]

Orgineel had de GSA alleen mistlampjes onder de bumper. In de bumper zie je de snijpatronen voor de kunststof bakjes die daarin horen.

Een goede metalen plaat in de bumper lijmen zal ook wel gaan. Die plaat moet dan wel voldoende groot zijn.

Niet alle satelieten van de GSA zijn gelijk: Duurdere modellen GSA hadden een uitgebreidere sateliet.

Citroen!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 04 maart 2008 09:33 PM
  [ # 2 ]

Op deze satelliet zit de schakelaar voor de mistlamp voor al wel. Ik vraag me alleen af of er dan ook al bedrading zit normaliter en zo ja, waar die ongeveer eindigt in de motorruimte. Weet iemand dat zo?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 maart 2008 09:41 PM
  [ # 3 ]

Als de bedrading voor de mistlampen voor er ligt, komt ie links en rechts voor uit de kabels bij de koplampkabels.

Citroen!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 04 maart 2008 09:55 PM
  [ # 4 ]

De bedrading ligt er niet.
Ik heb tenminste nooit draden gevonden bij mijn GSA’s die overbleven.

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 18 april 2018 10:15 PM
  [ # 5 ]

Om nog maar wat stof af te blazen.
Wil ook de lampjes eens gaan aansluiten, maar wilde het eigenlijk doen volgens het boekje.
Maar ik begrijp de functie van het onderbrekingrelais (18) niet. Uiteraard snap ik wel de functie van het maak relais (17) om de lampen te schakelen.

Wie met een GSA met originele mistlampen kan me dit uitleggen?

 

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
M_L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-2015

- GS/GSA Break Spécial
- LN/LNA 11E Cannelle
Gepost: 18 april 2018 11:48 PM
  [ # 6 ]

Ik heb ze zelf geplaatst, onder de bumper, met een universeel relais. Als de satelliet al een mist schakelaar voor de voorlampen heeft, loopt er enkel een draad vanuit de satelliet achter het tellerblok. Vanaf daar heb ik de ene draad verbonden met de (+) van de stadslichten (even doormeten met testlampje/spanningszoekertje), de andere draad naar het relais. Vervolgens een andere (+) naar het relais, met een zwevende zekering ertussen. Vanaf het relais kan je de lampen aansluiten. Schema staat doorgaans op het relais.
Dit is in weze hoe het origineel zit, enkel zullen ze dan gebruik maken van een stekker in het dashboard.

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 19 april 2018 10:28 AM
  [ # 7 ]

Jep, jouw beschrijving snap ik volledig. Maar ik vraag me af hoe het origineel is bedacht. Waarvoor zit er ook nog een onderbrekerrelais in het schema?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 19 april 2018 11:10 AM
  [ # 8 ]

Als ik me goed herinner van Lies, dan wordt de onderbreker geactiveerd door het grootlicht.
En er zaten volgens mij ophangpunten voor de mistlampen op de kinnebak. Ik weet niet zeker of die standaard zijn.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 20 april 2018 10:55 AM
  [ # 9 ]

Oke, is er een X rijder die dat kan bevestigen?

Merkte wel op dat je mistlampen achter het enkel doen als je dimlicht aan hebt. Zodra je naar grootlicht gaat gaan deze uit. Vind ik ook een vreemde situatie…

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 20 april 2018 11:30 AM
  [ # 10 ]
baroen schreef:

Op deze satelliet zit de schakelaar voor de mistlamp voor al wel. Ik vraag me alleen af of er dan ook al bedrading zit normaliter en zo ja, waar die ongeveer eindigt in de motorruimte. Weet iemand dat zo?

Je zou de mistlampsteun ook kunnen vastzetten onder een van de bouten waarmee het front op de keienvanger zit. En voor de sateliet werden indertijd ook losse knoppen geleverd om deze uit te breiden (of te repareren), maar de bedrading voor mistlampen is niet standaard aanwezig, zoals Citro-power al zegt.

Voor een correct schema (en gegevens) kun je beter een Olyslager aanschaffen, hier staat wel correcte informatie in en niet de toevallige gegevens van de ene auto die ze bij Haynes hebben gebruikt om de handleiding te maken.

Het uitschakelen van mistlicht A. bij grootlicht lijkt me niet de bedoeling, is er ergens gerommeld in de bedrading?

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 20 april 2018 11:39 AM
  [ # 11 ]
karelk schreef:

Merkte wel op dat je mistlampen achter het enkel doen als je dimlicht aan hebt. Zodra je naar grootlicht gaat gaan deze uit. Vind ik ook een vreemde situatie…

Ik weet niet of dat van fabriekswege zo is aangelegd maar op zich is het wel te begrijpen. Je mag de mistachterlichten alleen gebruiken als het zicht minder dan 50m is. Dan is er zo’n dichte mist dat groot licht niet bruikbaar is: je verblindt jezelf. Dus als het zicht zo goed wordt dat je groot licht kunt gebruiken mag je je mistachterlicht niet meer gebruiken, een handige schakeling derhalve.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 april 2018 11:42 AM
  [ # 12 ]
GS1970 schreef:

Het uitschakelen van mistlicht A. bij grootlicht lijkt me niet de bedoeling

Bij een CX serie 2 met af-fabriek mistlampen voor en achter is de originele schakeling als volgt:
. mistlampen voor alleen in te schakelen als òf parkeerlicht òf dimlicht is ingeschakeld
. mistlampen achter alleen in te schakelen als mistlampen voor zijn ingeschakeld

Waarom geen mistlampen in combinatie met grootlicht?
Als de weersomstandigheden zodanig zijn dat je grootlicht kan voeren zonder jezelf te verblinden, is het zicht dusdanig goed dat je geen mistlampen màg voeren, namelijk mistlampen voor bij minder dan 200 m zicht en mistlampen achter pas bij minder dan 50 m zicht.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 20 april 2018 02:19 PM
  [ # 13 ]

Achter horen de mistlampen te blijven branden bij grootlicht. Voor horen ze uit te gaan.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 april 2018 02:22 PM
  [ # 14 ]

Dus jij rijdt met minder dan 50 m zicht met grootlicht? Rolling Eyes

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 april 2018 08:57 PM
  [ # 15 ]

Er is nogal wat verschil tussen het gebruik van mistlampen vroeger en nu:
De huidige regels zijn dat mistlampen gevoerd mogen worden samen met dimlicht, maar niet met grootlicht.
Vroeger waren mistlampen verblindende verlichting , een bijzonder soort grootlicht, en mochten die niet met dimlicht gevoerd worden. Daarnaast had ieder land z’n eigen regels, dus als je een geimporteerde GS hebt zit het waarschijnlijk weer anders.
In Nederland is de afstand achter 50 meter en voor 200 meter, in veel andere landen is de minimal zichtafstand 100 meter, in Duitsland afhankelijk binnen-buiten bebouwde kom en snelweg..

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook