Omdat de vorige Xsara Break door een graafmachine gekraakt is maar een nieuwe (voor ons dan) gekocht. Xsara Break 1.6i 16V Bonheur uit aug 2002. Alleen daar zit geen radio in.
Eigenlijk wil ik de standaard radio van Citroen erin (RD1 of RD3). De dealer vertelde me dat dat niet kan omdat dit alleen af fabriek kan. Dan heb je namelijk ook de bediening aan het stuur erbij. Dat zou nu dus niet meer gaan. Alleen een ‘gewone’ radio is dus mogelijk.
Maar die stuurbediening is volgens mij alleen maar een extra bediening, je hebt altijd de gewone bediening op de radio zelf. Dus kan ik toch niet gewoon een RD1 of RD3 inbouwen? Geeft die dan de informatie op het display van de boordcomputer weer? Loopt ie echt vast als de stuurbediening ontbreekt?
Wie weet hoe dit werkt?
Citroën C3 Picasso 1.4
Peugeot 208 1.2 Puretech
De originele radio vindt ik mooier dan een ‘gewone’ radio, maar dat is persoonlijk. Doordat een gewone radio ook nog een display moet hebben zijn bij de RD1 en RD3 de knoppen ook gewoon lekker makkelijk te bedienen.
Is de stuurbediening niet een extra ingang voor de radio die je dan gewoon niet gebruikt?
Citroën C3 Picasso 1.4
Peugeot 208 1.2 Puretech
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Je komt ook in de knoop met de weergave op je display, dus het is echt lastige dan het in eerste instantie lijkt. Ik zou ook voor een after-market gaan, dat is echt de makkelijkste weg.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
we gaan het gewoon proberen….
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Vandaag dus niet gelukt, cry
Woensdag een nieuwe ronde, een nieuwe kans…
Citroën C3 Picasso 1.4
Peugeot 208 1.2 Puretech
Toch gelukt! D
Oude radio eruit gehaald, RD3 erin wel geluid, geen berichten op het display. Grote Citroen-computer eraan, module voor de RD3 geladen en voila alle info op het beeldscherm van de boordcomputer.
De afstandsbediening doet het dus niet, want die is er niet. Maar de auto herkend nu wel de radio en alles werkt op het display. Nog een nieuw afwerkfrontje er om heen en alles is weer mooi.
Conclusie. De bedrading is dus wel degelijk aanwezig. Ik denk ook niet dat dat in alle auto’s anders is. Citroen gaat echt niet verschillende kabelbomen erin leggen voor de verschillende versies. Waar het dan spaak loopt zijn de eindcomponenten en de software om dat alles aan te sturen. Maar de software kan dus per component apart geladen worden en dan werkt het gewoon.
Prima service daar bij Oldenhage!
Citroën C3 Picasso 1.4
Peugeot 208 1.2 Puretech
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
xsara306 schreef:
Conclusie. De bedrading is dus wel degelijk aanwezig.
Prima service daar bij Oldenhage!
Kleine noot: Je tweede conclusie is zonder meer waar…maar je eerste niet! Het bijkt zo te zijn dat toen de BPM op verschillende optie’s kwam te vervallen, Citroën een aantal Xsara’s op kenteken heeft gezet die waren uitgerust met een optionele boordcomputer. En die heb je nodig voor de fabrieksradio…. De Xsara’s die geleverd zijn in de tijd dat die regeling er nog niet was hebben geen groot display, geen bedrading daarvoor en daar kan de radio dus ook niet zonder meer in.
Gr Martijn
Citroën de Jong Hoofddorp
De Xsara die ik heb heeft gewoon standaard een boordcomputer, de ‘Bonheur’ uitvoering. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je zo’n groot scherm hebt voor de boordcomputer je dus gewoon een RD3 radio erin kan bouwen, mits de software voor de radio geladen is. Dus of je nou wel of geen stuurbediening hebt, dat maakt niet uit.
Citroën C3 Picasso 1.4
Peugeot 208 1.2 Puretech