Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Citroensmgz schreef:Er is nogal wat verschil tussen het gebruik van mistlampen vroeger en nu:
De huidige regels zijn dat mistlampen gevoerd mogen worden samen met dimlicht, maar niet met grootlicht.
Vroeger waren mistlampen verblindende verlichting , een bijzonder soort grootlicht, en mochten die niet met dimlicht gevoerd worden. Daarnaast had ieder land z’n eigen regels, dus als je een geimporteerde GS hebt zit het waarschijnlijk weer anders.
In Nederland is de afstand achter 50 meter en voor 200 meter, in veel andere landen is de minimal zichtafstand 100 meter, in Duitsland afhankelijk binnen-buiten bebouwde kom en snelweg..
Ik heb het nog eens gecontroleerd, (het was me nooit opgevallen, want hoe vaak gebruik je dat nou) maar inderdaad worden de mistlachten A. uitgeschakeld met grootlicht. Dit gaat over een (orig) NL GSA model 80. Vanaf het begin werkt het dus zo eigenlijk, want mod 79 GS heeft nog geen standaard mistlicht.
Aan schema geen gebrek, maar ik mis wel de functionele achtergrond. Mede daarom kan ik dat tweede relais nog altijd niet begrijpen.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Het eerste relais is om de mistlampen aan te zetten, want als je dit direct met een schakelaar doet is deze geen lang leven beschoren. Het tweede relais is om de stroom naar de mistlampen te onderbreken als je het grootlicht aanzet.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
karelk schreef:Tja, dan begrijp ik het gewoon niet. Hier het schema:
Wat snap je niet? Zoals ik begrijp uit het schema geldt het uitschakelen alleen voor de achterste mistlampen. De voorste blijven gewoon aan.
Opmerkelijk trouwens dat je de schakelaar voor de voorste wel op de sateliet hebt, terwijl er geen lampen gemonteerd zijn. Op mijn GSA Club heb ik op de satelliet alleen alarmlicht, achterruitverwarming en mistachterlicht. Is de satelliet ooit vervangen?
Inderdaad.
De achter mistlampen gaan nu al uit doordat de voeding van deze lampen direct over de + van de Dim-verlichting lopen, zodra je grootlicht aan doet zullen de dimlichten uitgaan en dus ook je mistlampen achter. Daar lijkt het relais eigenlijk niets mee van doen te hebben.
Ik begrijp niet waarvoor relais 18 zou moeten dienen. Wat ik ook niet begrijp is hoe de spoel van relais 18 in actie zou moeten komen. De min lijkt in serie te staan met de grootlicht lampen of het controle lampje daarvan?
Ik probeer hier enkel de logica te achterhalen….
of zou het als volgt werken:
-zodra je enkel je mistlampen voor aan hebt (en geen dim of groot licht) dat je dan de mogelijkheid krijgt om je mistlichten achter in te schakelen?
-zodra je dan grootlicht aan doet gaan je achter mistlampen weer uit, aangezien er dan geen stroom meer door de spoel van relais 18 wil lopen?
In mijn leven zijn de satellieten niet vervangen… maar ik sta nergens van te kijken, misschien dacht Jacques dat hij een X aan het klaar maken was na een weekendje absinthe
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
karelk schreef:Inderdaad.
De achter mistlampen gaan nu al uit doordat de voeding van deze lampen direct over de + van de Dim-verlichting lopen, zodra je grootlicht aan doet zullen de dimlichten uitgaan en dus ook je mistlampen achter. Daar lijkt het relais eigenlijk niets mee van doen te hebben.
Ik begrijp niet waarvoor relais 18 zou moeten dienen. Wat ik ook niet begrijp is hoe de spoel van relais 18 in actie zou moeten komen. De min lijkt in serie te staan met de grootlicht lampen of het controle lampje daarvan?
Ik probeer hier enkel de logica te achterhalen….
of zou het als volgt werken:
-zodra je enkel je mistlampen voor aan hebt (en geen dim of groot licht) dat je dan de mogelijkheid krijgt om je mistlichten achter in te schakelen?
Ik denk dat het gaat om de derde optie als ik goed kijk. Als je alleen stadslicht hebt kun je voor en achter mistlacht aan hebben, zogauw je het grootlicht weer aandoet gaat het misctlicht achter weer uit.
Het relais 18 kan zonder problemen bekrachtigd worden ondanks dat deze in serie staat met de gloeidraad van het grootlicht. De weerstand van de gloeidraad is vele malen lager dan die van de relaisspoel, zeker als de lamp koud is. Tussen de weerstand van een koude of warme gloeidraad zit al gauw een factor 5, daarom gaan gloeilampen ook altijd kapot bij inschakelen.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
karelk schreef:Ik probeer hier enkel de logica te achterhalen….
Ik heb me even in de schakeling verdiept.
Er zijn 2 mogelijke situaties.
1. de mistlampen voor staan uit
2. de mistlampen voor staan aan
In de eerste situatie zijn beide relais 17 en 18 niet bekrachtigd. De mistlampen achter kunnen nu ingeschakeld worden zodra de dimlichten zijn ingeschakeld. De voeding van de mistlampen achter wordt namelijk afgetakt van de voeding van de dimlichten en loopt via het contact in relais 18 naar de schakelaar van deze lampen. Zodra het grootlicht wordt ingeschakeld, gaat het dimlicht uit en daarmee ook de eventueel ingeschakelde mistlampen achter.
In de tweede situatie kunnen de mistlampen voor ingeschakeld worden, zodra minimaal de parkeerlichten aan staan. Door de schakelaar van de mistlampen voor wordt relais 17 bekrachtigd en daarmee ook relais 18.
Zodra het grootlicht aan staat, valt relais 18 weer af, er staat dan namelijk aan weerszijden van het spoeltje 12 V, en daarmee gaan de mistlampen achter uit, als deze ingeschakeld zijn. De mistlampen voor blijven dan wel aan.
Ook loopt de voeding van de mistlampen achter nu niet meer via de lichtschakelaar, maar er buitenom, gelijk aan de voeding van de mistlampen voor.
Helder zo?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heel verhelderend ja!
ik had in mijn hoofd een beetje kortsluiting met die minpool over relais 18. Maar dit is duidelijk zo.
Dank voor de functieomschrijving!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het werkt erg verhelderend als je wat kleurtjes gebruikt.
Groen = parkeer- en achterlicht + kentekenverlichting
Roze = dimlicht
Blauw = grootlicht
Geel = mistlicht voor
Rood = mistlicht achter
Oranje = massa
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986