IkKe schreef:Jah ik zal eens foto’s maken van welke slang precies het gaat om die als je tov de auto staat .
Die links achteraan is gescheurd.
Ik zal eens terug open doen en kijken of er iets verstropt inzit.
Maar de turbo is gewoon aan de normale luchtfilter aangesloten, of spreek ik nu over een andere darm?MVG
Ik heb even goed nagedacht over hoe het zit bij mijn turbo (geen zin erheen te gaan)
Die links achteraan is inderdaad de drukvulslang van turbo naar intercooler en als die stuk is, dan verklaart dat je vermogensverlies en rook.
`verum ipsum factum’
Ok, maar moet er zowieso nog foto’s van maken dus zal ze er hopelijk deze week nog op zetten aangezien mijn vader weg is met digicam vandaag.
jeroen_m schreef:IkKe schreef:
/edit
Daarnet even buiten gaan zien en bij de intercooler was er onderaan wel wat zwarte vloeistof te vinden, niet enorm veel, de rubberen darm naar de intercooler was ook redelijk vochtig dus misschien is het toch een lek van die darm.Voelt die zwarte vloeistof vettig? Zal waarschijnlijk motorolie zijn. Waarschijnlijk afkomstig van de carterventilatie (die mondt uit op de luchtinlaat). Ik hoop niet dat het uit de turbo komt, want dan is die waarschijnlijk aan revisie toe.
De carterventilatie komt bij een turbod uit bovenop het luchtfilter. Als de olie die weg gevolgd heeft moet die hele route ook vettig zijn.
Het lijkt me voor de hand liggender dat de turbo wat lekt. Hoeft niet fataal te zijn, maar houd wel het dunne “reactieslangetje” van de voor-onderkant van de intercooler naar de dieselpomp toe goed leeg, want als dat vol met olie staat heb je ook niet het volle turbo-gevoel.
Dat wat tussen luchtfilter en turbo zit maakt niet uit voor je turbodruk, dat wat van je turbo afkomt en naar de intercooler gaat wél, en dat zal haast wel geploft wezen; het komt wel vaker voor. Even met ductape aan de gang zolang je geen vervangende slang hebt.
Ich bin ein Breaker
Euhm ik volg niet heel goed maar heb foto’s gemaakt ter ondersteuning:
Dus het gefixte deel van de slang zie je duidelijk op de foto.
En dan rechts onder de intercooler zie je “de vochtige plek” die dus blijkbaar heel klein beetje lekt(maar ik weet niet van waar
Dan een paar foto’s van de wagen zelf (sry maar had niet echt tijd om hem te wassen ops: )
Op de volgende foto zie je duidelijk dat het slot scheefstaat doordat de deur geforceerd is geweest
IkKe schreef:Euhm ik volg niet heel goed maar heb foto’s gemaakt ter ondersteuning:
Dus het gefixte deel van de slang zie je duidelijk op de foto.
Dat is volgens mij de aanvoerslang, tussen luchtfilter en turbo. Daar zal je geen vermogenswinst aan merken.
Wel moet je echt eens het luchtfilterhuis openen (rechtsonder in beeld, met die rottige klemmetjes). Bij een verwaarloosde turbod verdrinkt het luchtfilter soms in de olie; die zuig je namelijk uit de carterventilatie als je niet uitkijkt.
Haal eerst die hele grote dikke slang van het deksel af voordat je ‘m loswipt, anders zie je nog niks.
Zit daar erg veel olie in dan moet je eerst maar eens een vers filter proberen en kijken of je dat wat porrie geeft (misschien is daardoor de aanvoerslang wel gesneuveld).
Ook wel van belang is dan een oliewissel; is de olie van onbekende leeftijd blijf er dan niet mee rijden want dat kost je gegarandeerd een turbo, en de olie zal makkelijker daar gaan waar het niet hoort (luchtfilter bijvoorbeeld).
En dan rechts onder de intercooler zie je “de vochtige plek” die dus blijkbaar heel klein beetje lekt(maar ik weet niet van waar
Die vettigheid komt vrijwel zeker van de nokkenaskeerring af. Die zit achter het snaarwiel van de HD-pomp snaar. De HD pomp ligt tussen accu en rechterkant v/h blok in.
Als je het allemaal wat beter wilt bekijken kun je de rubber flap op de intercooler (die tegen de onderkant v/d motorkap aansluit) eraf trekken; het zit met een soort raamwerkje op de intercooler geklemd.
Maak met een doekje (bij stilstaande motor…) de kop rond de nokkenaskeerring/poelie schoon en bekijk waar de olie vandaan komt.
Mogelijk is ook de klepdekselpakking verdroogd, maar de voorkant van het blok ziet er nog wel mooi droog uit en daar gaat ie juist meestal lekken.
Op lange termijn (tussen nu en een jaar) heb ik wellicht een auto te sloop in dezelfde kleur als deze. Zonder luxe stootstrips helaas.
Ich bin ein Breaker
Ok bedankt dus eerste ding dat ik zal doen is kijken naar de luchtfilter.
Er zit verse olie in want dat is uiteraard het eerste wat ik heb laten doen.
Ik heb misschien niet heel veel geld maar de auto moet betrouwbaar blijven en dat bereik je zzeker niet met een slecht onderhoud.
En je moet me maar iets laten weten wanneer je die auto op de sloop doet want er zitten nogal wat deuken rondom mijn auto.
En het interieur is ook erg gaar .
IkKe schreef:Ok bedankt dus eerste ding dat ik zal doen is kijken naar de luchtfilter.
De reactie van Karel heb ik weinig aan te voegen
Het is “standaard” dat de eerste paar lamellen van het luchtfilter aan de linkerkant nat zijn van de olie. Deze olie wordt via de carterventilatie op het filterelement geblazen. Niet al te elegante construcite IMHO. Een diesel heeft altijd wel wat carterdruk (die via dat pijpje wordt afgevoerd) en er zal dus ook altijd wel wat olie op het luchtfilter terecht komen. Dit kan er vrij ernstig uitzien (eerste 4 lamellen nat en zwart van de olie) maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Dus als dit het geval is moet ik dat kuisen met een product voor luchtfilter uit te kuisen?
(Heb nog zoiets liggen van men scooter)
IkKe schreef:Dus als dit het geval is moet ik dat kuisen met een product voor luchtfilter uit te kuisen?
(Heb nog zoiets liggen van men scooter)
Kan je doen, maar het lijkt me beter om het luchtfilterhuis en de slangelarij te kuisen en vervolgens een nieuw filterelement plaatsen.
Overigens las ik dat je je olie hebt laten verversen. Ik mag aannemen dat er toen ook een nieuw oliefilter is gemonteerd? Oliefilter vernieuwen is zomogelijk nog belangrijker dan nieuwe olie. In principe kan je per oliewisselinterval beter 2x je filter vernieuwen dan andersom. Zeker voor een turbo, daar het turbolager gesmeerd wordt door motorolie rechtstreeks vanaf het oliefilter.
`verum ipsum factum’
Luchfilterelement is van papier en niet herbruikbaar. Gewoon een nieuw filter element erin dus! Doe ook ff de onderbak ff uitkloppen of stofzuigen als er veel bladeren inzitten. De olieresten kun je wegvegen met een doekje, maaar meestal neem ik daar niet eens de moeite voor.
ok Het is weer even geleden maar ik ben terug, ik heb ondertussen zogoed mijn best gedaan om de BX terug een beetje toonbaar te maken.
De bumper heb ik terug goed gezet, motorruimte een beetje proper gemaakt.
Zoveel mogelijk electronica uitgemeten (omdat bijna niets naar behoren werkt)
En ben tot een paar conclusies gekomen:
-Alle zekeringen zijn nog ok
-Rechter bediening voor mijn ruitesproeier geeft geen contact meer.
-voorste Mistlampen NIET(!!) openschroeven
-Een hamer haalt geen blutsen uit je deur
Maarja dit even allemaal terzijde is er onlangs weer een nieuw probleem opgedoken.
Ik wou sochtends vertrekken naar school toen ik een hele plas onder auto zag staan.
Heb toen even motorkap omhoog gehaald en zag geen probleem dus heb even gestart, probleem was alvast direct duidelijk:
-geen stuurbekrachtiging
-geen achtervering
Heb die ochtend gelukkig even de C8 van mijn vader mogen gebruiken om naar school te gaan en die heeft ook ineens mijn BX naar de garage gebracht.
Achteraf bleek het gewoon door verharden van rubberen slang dat deze was gaan scheuren en het probleem was dus erg snel verholpen.
Maar heb sindsdien last van andere dingen:
Plots is vering erg stug (als hij op normale stand staat) en stuurbekrachtiging is ook erg veel moeite.
Maar het ergste van al is dat mijn koppeling plots kompleet gaar doet, het schokkelt als ik laag in de toeren zit en heb geschakeld en als ik hoger in toeren ga (gewoon het turbogebied) is het alsof de koppeling slipt.
Nu is mijn vraag kan dit liggen aan het feit dat door de lekage van mijn veringvloeistof (weet exacte naam even niet(lmh?)) dat er iets op/in mijn koppeling is gesukkeld en deze nu hierdoor slechter gaat?
Of Is de koppeling gewoon versleten? (wat normaal niet het geval kan zijn aangezien er zeer recent een nieuwe is ingezet volgens verkoper)
Dan nog klein probleempje na een tijd begint stop lamp te branden en de lamp om koelvloeistof bij te vullen, maar als ik ga kijken is deze bijna hellemaal vol en dus kan het niet zijn dat ik nog moet bijvullen, dus ik veronderstel gewoon dat de sensor een beetje gaar is?
Alvast bedankt voor jullie help.
stop lamp brand altijd in combo met andere lampjes. Kan ook lhm peil zijn. (zou meteen je veer een stuurbekrachtigings klachten kunnen verklaren)
stop brand bij :
oliepeil
kvs peil
lhm peil
en mischien nog andere dingen?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Er branden 2 lampjes stop in combinatie met het lampje dat in mijn boekje staat verklaart als koelvloeistof bijvullen.
ah, dan kan het idd iets met een contactje zijn. Ik zou toch ivm die andere klachten even lhm peil sjekken, zeker aangezien je een lek had.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ok, maar dit is wel door een citroën dealer gedaan hoor dus normaal zou dat wel goed moeten zijn, is het misschien omdat dat pas bijgevuld is dat het een beetje hard aanvoelt?
Auto blijft nu nl goed omhoog staan en zakt niet meer met zijn kont naar de grond wat ik geen slecjt punt vind.