Hoi mensen, ik denk, ik vraag het maar hier, want ergens anders heeft geen zin!
Het volgende is het geval:
de auto van mijn vriendin, een peug 205 cabrio uit 1993 start sinds een weekje of 2 met regelmaat niet. Contact aan, alle lampjes branden keurig, maar de startmotor slaat niet aan. Het rare is dat ie het de ene keer wel doet, de andere keer niet en vaak ook is het ‘s ochtends dat ie het niet doet.
Ik dacht zelf natuurlijk aan de startmotor, hoewel die in januari is vervangen door een andere 2e hands die er goed uitzag. De ANWB heeft gesteld dat het niet aan de startmotor lag, niet aan de accu of dynamo lag en ook niet aan de benzinepomp relais.
Even analystisch:
de startmotor schakelt niet in, dus de start motor
hij krijgt geen vonk om te starten, mogelijk bobine of injectiemoduul?
Kan ik nou heel makkelijk concluderen dat op het moment dat de startmotor niets doet bij het starten, dat het dan alleen maar daaraan ligt?
Wie geeft me het doorslaggevende argument voordat ik vanalles ga vervangen, want ze moet er noodgedwongen nog twee weken 3.000km mee rijden…..(doodzonde van die wagen, maar goed)
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
dat laatste klopt, en daar heb ik regelmatig vragen gesteld, maar dat forum is a) bepaald niet actief en b) duurt het weken voordat je reactie krijgt (als je pech hebt) in tegenstelling tot hier!!!! Waar ik binnen 3 minuten 3 reacties heb!!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
mocht je ‘m hierom kwijt willen: PB me maar ff
ohja, hij wordt eventueel verkocht zo tegen de zomer maar dat vertel ik je liever niet want dat druist tegen alle gevoel van redelijkheid en emotie in klote lease-auto’s !!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ik heb het stappenplan al gezien en dat staat me wel aan, toen ik m kocht startte hij namelijk nooit en heeeeel soms wel, nu is het altijd starten en met enige regelmaat niet…..Lijkt al ergens op elkaar…Nu geeft bx19trs al aan in stap 1, de bobine of ontstekingsmodule….Laat dat nou net zijn wat ik bij aankoop heb moeten vervangen, een bekend storingsprobleem is en ik gisteren maar gehaald heb om vandaag te vervangen…...
Maar goed, klinkt dat logisch? Ik bedoel, de verdelerkap krijgt geen stroom omdat de bobine kapot is, maar dat betekent toch niet dat de startmotor geen stroom krijgt? Of zitten de startmotor en de bobine samen op het contact geschakeld, zodat, wanneer je probeert te starten en de bobine kapot is, de startmotor ook niet aanslaat????
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Is ook een forum, alleen ivm een hostingprobleem daar even niet rechtstreeks te benaderen.
Let trouwens niet op de reacties van ene EW daar
malle pietje schreef:ik heb het stappenplan al gezien en dat staat me wel aan, toen ik m kocht startte hij namelijk nooit en heeeeel soms wel, nu is het altijd starten en met enige regelmaat niet…..Lijkt al ergens op elkaar…Nu geeft bx19trs al aan in stap 1, de bobine of ontstekingsmodule….Laat dat nou net zijn wat ik bij aankoop heb moeten vervangen, een bekend storingsprobleem is en ik gisteren maar gehaald heb om vandaag te vervangen…...
Maar goed, klinkt dat logisch? Ik bedoel, de verdelerkap krijgt geen stroom omdat de bobine kapot is, maar dat betekent toch niet dat de startmotor geen stroom krijgt? Of zitten de startmotor en de bobine samen op het contact geschakeld, zodat, wanneer je probeert te starten en de bobine kapot is, de startmotor ook niet aanslaat????
Als de startmotor niet draait, dan moet je nog helemaal niet denken aan dingen als brandstof of vonk. EERST die startmotor laten draaien en als ie dan niet wil aanslaan ga je verder analyseren.
Als ie nou weer eens niet start, kan het aan een paar dingen liggen.
- startrelais blijft hangen
: dit kun je soms oplossen door er een tik met een hamersteel op te geven.
- startrelais krijgt geen spanning
: probeer em eens met een draadje direct spanning van de accu te geven. Als de startmotor dan ineens wel werkt moet je denken aan een bedradingsfout of een probleem in het contactslot.
- startmotor zelf werkt niet
dan moet je de startmotor vervangen.
Het probleem in dat AX draadje is dat ie niet wil aanslaan. DAt is toch wezenlijk wat anders dan een startmotor die niet tot leven wil komen.
Wat voor motor zit er in die 205? 1.4 1.6? 1.9? TU / XU?
er zit een 1.4 injectiemotor in, volgens mij een TU blok….
en met de startrelais, bedoel je dan de injectiemodule die op een gekoeld plaatje zit onder de bobine? En het zou zomaar een draadje kunnen zijn van de startmotor, die heb ik recentelijk vervangen en heeft het keurig gedaan….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
malle pietje schreef:er zit een 1.4 injectiemotor in, volgens mij een TU blok….
en met de startrelais, bedoel je dan de injectiemodule die op een gekoeld plaatje zit onder de bobine? En het zou zomaar een draadje kunnen zijn van de startmotor, die heb ik recentelijk vervangen en heeft het keurig gedaan….
het niet willen draaien van de startmotor heeft helemaal geen ene moer te maken met de ECU. Natuurlijk kan het wel zijn dat de reeds gemonteerde startmotor een beetje gaar is, of dat het contactslot kueren heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
malle pietje schreef:er zit een 1.4 injectiemotor in, volgens mij een TU blok….
en met de startrelais, bedoel je dan de injectiemodule die op een gekoeld plaatje zit onder de bobine? En het zou zomaar een draadje kunnen zijn van de startmotor, die heb ik recentelijk vervangen en heeft het keurig gedaan….
Een startrelais zit direct op de startmotor.
aha!
Maar als ik het goed begrijp, zijn de startmotor, bobine en injectiemodule niet gekoppeld, zodat als de startmotor niet inslaat, de bobine dus niet de fout kan zijn?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:aha!
Maar als ik het goed begrijp, zijn de startmotor, bobine en injectiemodule niet gekoppeld, zodat als de startmotor niet inslaat, de bobine dus niet de fout kan zijn?
Als je contactslot op “onsteking” gaat, dan krijgen je injectiecomputer en onsteking spanning.
Als je het contactslot doordraait, krijgt je startmotor spanning (beter, je startrelais). Zodra je startrelais spanning krijgt, wordt het ronsel (het tandwiel van je startmotor) in het vliegwiel getrokken (met behulp van een elektrisch spoel) en dan wordt je startmotor zelf bekrachtigd. Dan begint de motor te draaien.
Zodra de motor begint te draaien, merken onsteking en benzineinjectie dat op en beginnen vonkjes te maken op het juiste moment en benzine in te spuiten. De motor zal aanslaan.
Maar in jouw geval begint de startmotor al niet met draaien, DUS zullen de onsteking en injectiemodule sowieso niks doen al krijgen ze spanning.
Er is een heel duidelijk verschil tusssen niet aanslaan en niet starten.
Een kapotte bobine of injectiemodule zullen de startmotor niet beletten om rond te draaien. Dat staat echt los van elkaar.
dus moet ik het toch in de startmotor zoeken….!
Jammer, want dat is een rottigere klus dan de bobine of injectiemodule, die ik nog had liggen.
Bedankt voor de tips en morgen weet ik meer!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Volgens mij hebben we te maken met twee verschillende dingen.
Om de startmotor te controleren kun je een spanningszoeker aansluiten op het kleine stekkertje van de startmotor, hier komt 12 v op te staan zodra je het contactslot in de start-stand draait, komt er wel 12 v maar hij start niet dan is de startmotor kaduuk, controleer aub ook even de massa-aansluitingen vanaf de accu en chassis naar het motorblok.
Komt er helemaal geen spanning dan is er ergens een onderbreking in het circuit van het contactslot naar de startmotor.
Geen ontsteking/injectie kan ik terugkoppelen op het draardje van de ax die niet wou aanslaan, daar staan een aantal suggesties hierover.
Ik vermoed dat het dus om twee verschillende problemen gaan, MITS de massa’s van accu-chassis-motorblok verder goed zijn (stekker’s/bedrading geoxideert?)
Succes
Emiel
ok, morgenochtend zal ik maar eens de logische stappen volgen en kijken wat ik kan vinden. Ik ga eerst maar eens naar die startmotor kijken, of alle punten nog schoon zijn en contact maken, even de 12V meten. Maar let wel, hij start dus vaker wel dan niet, maar die paar keren dat ie niet start is wel verdomd irritant! Kan dat nog wat specifiekere problemen aanwijzen? Lijkt me een elektronisch probleem wanneer ie het de ene keer wel, de andere keerniet doet….?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
De accu is zeker goed? Start eens met de lampen aan, gaan ze dan uit tijdens de startpoging?
Zomaar een (dom) idee.
grR
trouwens, wel eens geprobeerd met een hamer op de startmotor te tikken als ie niet rond wil?
Dan is er misschien een winding stuk als dit wel helpt.
malle pietje schreef:ok, morgenochtend zal ik maar eens de logische stappen volgen en kijken wat ik kan vinden. Ik ga eerst maar eens naar die startmotor kijken, of alle punten nog schoon zijn en contact maken, even de 12V meten. Maar let wel, hij start dus vaker wel dan niet, maar die paar keren dat ie niet start is wel verdomd irritant! Kan dat nog wat specifiekere problemen aanwijzen? Lijkt me een elektronisch probleem wanneer ie het de ene keer wel, de andere keerniet doet….?
Dat is wel vaker met startmotoren die de geest gaan geven. Vaak helpt een klap met een hamersteel tegen de behuizing wel even als ie niet wil starten.