Het kan altijd natuurlijk gezien ik ze niet gedemonteerd heb…
Er hangt nog steeds een bruine stekker boven de versnellingsbak te bengelen waar ik geen idee van heb waar die voor dient of waar die op moet.
We hebben een goede massa naar het chassis en de blok.
Hadden er nog eentje bij gelegd geloof ik.
Een schema zou super zijn man !
Dan kunne we wel gaan meten
Once you go French..
Mmm, houd niet over: zend je e-mail maar even middels een Pm’je. Dan zend ik ‘m wel ffff. Wanneer je ‘m dan opend middels programma paint ( o.i.d.) is hij goed te lezen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
SUPER
Bedankt voor de email !
Once you go French..
Invicta schreef:
Er hangt nog steeds een bruine stekker boven de versnellingsbak te bengelen waar ik geen idee van heb waar die voor dient of waar die op moet.
Dat zou een diagnosestekker kunnen zijn, alleen voor de garage om uit te lezen.
De injectierelais zouden ook nog problemen kunnen opleveren…
Verdelerhuis ook nog. Dat kan een zwakke vonk geven.
Bedankt voor mee te denken H@ns
Ik dacht nochthans dat de diagnose stekker een groene tweepolige was aan de relais , boven (en net iets achter) de LHM tank?
Dat is toch wat ik heb gelezen in een werkboek.
De bruine is een ‘speciale’ stekker met 2 metalen uiteinden om hem met 2 vingers te ontkoppelen zeg maar.
Is ook gebruikt geweest want dat ding is niet vuil langs binnen en contactje zelf is ook proper.
Bruine stekker met bruine draad. Ter hoogte van je bdp sensor ongeveer komt die uit de kabelboom.
Met een klein stukje draad, ik gok een cm of 8a9 lang.
Alles wat in de buurt zit is al aangesloten… op de bak vind ik ook geen aansluiting meer
Once you go French..
Niet veel succes zover
De kleurcodes blijken totaal niet overeen te komen met het schema.
Zitten heel veel groene draden daar waar er andere kleuren zouden moeten voorkomen.
Nu begin ik me stilaan af te vragen of heel dat systeem wel klopt aan die wagen?
Ze is 1 vd laatste 8v gti’s gebouwd voor zover ik begrepen heb maar de distri spanrol is van het oudere eerste type.
De DKZ heeft niet de bobine op de inlaat volgens Haynes.
Doch zit die bij deze blok erop.
Het ID plaatje op de blok spreekt over D6B
Dat ding zou toch zo moeten gereden hebben nochthans, voor zover ik begrepen heb.. Zal het eens met de eigenaar bespreken want ik raak er niet meer wijs uit
Once you go French..
overal groene draden….
Dat kan kloppen, de kleurcodes slaan op de manchetjes op de stekkertjes
ok dus wat verder kijken dan me neus lang is
Once you go French..
Als ik het goed begrijp zou jij deze combinatie hebben van inlaatkanaal en LMM (met zwart kapje erop) ??
D6A= LE3- Jetronic DKZ= motronic
Onderstaande link even in google plakken anders krijg ik ‘m niet werkend !!!
http://www.xxdave.wz.cz/Citroen BX Archives/TechGuide/m16.htm
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
@citroen23 het is idd die combinatie dat erin ligt!
Is dat de D6A of B dan?
Er zit wel een motronic ecu onder de passagierszetel.
Hetgeen wat me verward is het feit dat de ontstekingsmodule apart is?
Ken van die motronic en Jetronic systemen weinig tot niets.
Bij Renault’s van die tijd die met een centrale ecu uitgerust zijn; doet die unit alle berekeningen.
De link krijg ik helaas ook niet goed werkend… met de google results die wel werken kom ik op een onbekende taal uit ^^
Zal straks eens google translate proberen
Once you go French..
Bovenstaande foto is sowieso geen D6A. Heb je anders niet gewoon een foto voor ons zodat we precies weten wat er onder je motorkap ligt?
@Bafeijen, motor is kwa opbouw identiek aan die op de foto die citroen23 heeft gepost
Op het onderblok staat wel een ID plaatje met D6B maar voor zover ik weet kan dat een peugeot blok zijn ook hoor.
I don’t have a clue kan wel eens kijken naar de 2 voorgaande onderblokken op de ID plaatjes.
Die zijn nog aanwezig.
Er is in elk geval veel tegenstrijdige info te vinden online
Vandaar ik er ook niet meer aan uit kon na verloop van tijd.
Vandaag is er een peugeot gti kenner komen kijken, heeft al wat zaken nagelopen en nagemeten maar hij kwam er ook niet direct uit.
Hij kan wel aan de originele citroën garage handboeken raken via een collega of oud collega dus er is nog hoop voor deze bx ^^
Once you go French..
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
O die boeken zijn wel te vinden hoor. Die worden hier zo nu en dan ook aangeboden.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Een Motronic heeft geen afzonderlijke ECU voor de ontsteking, maar wel een module om de bobine aan te sturen ( dat is voornamelijk om te zorgen dat er bij een fout in de bobine geen hoogspanning terug kan lopen naar de ECU, want dan is die echt meteen kapot).
Elke L-jetronic heeft een aparte module voor de timing van de ontsteking.
Of de motor een DKZ of een D6A is zegt minder dan je denkt: Dat is wel de officiele motorcode, maar je kunt best “het ijzer” van een D6A nemen en er de motronic van een DKZ opbouwen, zul je wel een paar details moeten aanpassen.
Als je dus een Motronic ECU hebt moet je het schema van een GTI met motronic zien te vinden en dan de bedrading nalopen.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de bijdrage heren
Het is een motronic en er ligt D6 in dus de bx is al aangepast in het verleden?
We hebben wel 2 schema’s van motronic maar die komen niet helemaal overeen met hoe het in de bx zit; dat zijn allicht de verschillen waar jij het over hebt Citroensmgz?! Veronderstel ik
De bedrading is vandaag nagemeten en ook die man zei dat het in principe moet werken… dus dat is al goed gekeurd door 3de partij.
@Citroensmgz
Kan je mij nog meer info geven ivm aangepaste delen van DKZ systeem op een D6A?
Want ik heb zo’n vermoeden dat jij op het juiste spoor zit !
Maar goed ik zal het L-jetronic schema morgen eens bekijken wie weet kom ik er nog uit op een dag haha
Once you go French..