Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het zijn Fransen. Iedere centime is er één…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het gaat niet heel snel maar ondertussen zit de motor grotendeels weer in elkaar.
-zuiger en cilinderbussen waren versleten volgens het revisiebedrijf en ben toen op zoek gegaan naar een nieuwe set, er zijn verschillende verhalen over nieuwe bussen die niet evenwijdig of te ruig geboord en/of gehoond zouden zijn. Uiteindelijk heb ik een nieuwe set bij CTA gehaald, van twee revisie bedrijven is bekend dat zij daar ook de sets vandaan halen en dat gaf me voldoende vertrouwen.
De voetpakking die bij de pakkingset geleverd werd paste niet, deze was qua diameter duidelijk te ruim. Ik had deze in de uitsparing van de cilinder “gefrommeld” maar deze zou waarschijnlijk door de cilinderbus niet vlak aangedrukt worden. Ook was de hoogte van de bus t.o.v. het blok circa 0,06mm, erg krap dus.
Omdat CTA geen andere voetpakkingen kon leveren heb ik pakkingpapier 0,15mm gekocht en daaruit vier dunne ringen geknipt, geen klusje om na een paar biertjes te doen trouwens. De hoogte van de bussen t.o.v. het blok kwam nu op circa 0,11mm uit.
-De krukas was nog prima, alle tappen waren nog mooi cilindrisch en de speling van de lagers lag binnen de tolerantie. Alleen op de hoofdlager schalen zaten wat verkleuringen, deze zijn vervangen.
-De cilinderkop heb ik laten reviseren, nieuwe klepgeleiders, kleppen, zitting geslepen enz.
-De benzinepomp was zwaar gecorrodeerd en het membraam was hard geworden. Ik heb alles met glasparel gestraald en een nieuw membraam gemaakt van 1mm VITON rubber. Dit is prima benzine bestendig maar het moet nog blijken of dit bestand is tegen het veelvuldig bewegen. Ik kon er niet achter komen waar normaal de membramen van benzinepompen gemaakt worden, iemand een idee?
-Door het te vast draaien van de aftapplug in het carter zat hier een minuscuul scheurtje, deze was misschien wel te solderen maar daar heb ik een andere voor gekocht.
-Verder zijn alle bouten, moeren beugeltjes en hitteschilden opnieuw verzinkt. Diverse steuntjes en beugeltjes heb ik gestraald en gespoten in zwart, bruin of groen.
-Dynamo heb ik gedemonteerd en ook gestraald, wikkelingen door laten meten en nieuwe lagers geplaatst.
-Binnenkort ga ik de drukregelaar en de HD-pomp nakijken en in ieder geval de afdichtingen vervangen.
-De volgende stap wordt het demonteren van de versnellingsbak, de enige historie wat ik er van heb is dat de ID van Nederland naar Frankrijk gereden is, na een defecte startmotor en een lekke remleiding is deze zo blijven staan. Aannemelijk dat de bak nog wel goed is maar alle afdichtingen moeten in ieder geval toch vervangen worden.
Wordt dus vervolgd!
Citrotech heeft revisiesetjes voor benzinepompen met daarin het membraan dat jij nodig hebt.
Rinus
Goed werk en ziet er goed uit.
Ook ik heb goede ervaringen met de CTA zuigers en bussen. En ook ik heb slechte ervaringen met hun voetpakking.
Wat heb je met de nokkenas en stoterbussen gedaan?
En heb je nog iets met de oliepomp gedaan?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
De voetpakkingen die ik laatst gebruikt heb, kwamen uit een pakkingset van Glaser gekocht bij Grossouw. Die waren prima.
@ AZ, ja die membramen had ik ook gezien maar passen niet in mijn pomp, misschien had ik deze kunnen bijknippen maar er zitten in ieder geval meer gaten voor de schroeven in. Mijn pakkingset was volgens mij ook van Glaser.
@ Egbert, de nokkenas was bij te slijpen maar 0,4mm slijtage was wel erg veel, daarom heb ik daar een andere voor gekocht.
De oliepomp heb ik in de draaibank afgedraaid om iets minder speling tussen tandwiel en deksel te krijgen. En een inkeping voor een O-ring gedraaid op die plek waar de pomp in het blok zit, heb ik ergens in dit forum gelezen
Goed werk.
Leuk dat je “mijn truc” met de oliepomp gedaan hebt. Ja wat moet je in het leven als je geen beschikking over een draaibank hebt!!
Niet om je blok nu uit elkaar te halen hoor, maar voor anderen die mee lezen:
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat Grossouw in Amstelveen opnieuw geslepen en daarna opnieuw geharde nokkenassen en stoterbussen levert voor ook nog een zeer schappelijk prijs.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Amstelveen… heb de mijne er ook vandaan
Inderdaad Amstelveen . Heel bijzonder bedrijf
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Zou de voet van de pomp niet op een vlak stukje schuurpapier een paar tienden gevlakt kunnen worden bij gebrek aan een draaibank?
Afdraaien op een draaibank heeft als voordeel dat het vlak haaks op de hoofdas wordt afgedraaid. In het verleden heb ik ook wel iets gevlakt op een glasplaat met daarop een vel schuurpapier maar heb toch het idee dat het dan iets rond wordt geschuurd. Als er pakkingpapier tussen zou komen dan vangt dit de onvlakheid wel op maar bij een oliepomp is het metaal op metaal.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
douwewytske schreef:@ AZ, ja die membramen had ik ook gezien maar passen niet in mijn pomp, misschien had ik deze kunnen bijknippen maar er zitten in ieder geval meer gaten voor de schroeven in.
Klopt inderdaad. Ze bestaan wel:
https://en.shop.citroends.net/fuel-pump-membrane-set-2-sev-marchal.html
Ja inderdaad, dat is em. Deze was ik nog niet tegengekomen. Zal binnenkort een setje bestellen om op reserve te leggen en ben dan wel benieuwd wat voor rubber het is. Het originele membraam was helemaal hard maar het leek wel of er een soort vezel in zat.
De HD pomp ligt nu uit elkaar en lijkt verder goed.
Alle O-ringen wil ik in ieder geval vervangen door NBR die leverbaar zijn via Technirub.
De as afdichting hoort ook met een O-ring te gebeuren die om een bronzen ring zit.
Een mooiere oplossing zou zijn om deze afdichting te vervangen door een oliekeerring. Omdat het niet altijd te zeggen is of er over of onderdruk in dit gedeelte van de pomp heerst, lijkt het me handig om twee oliekeerringen in tegenovergestelde richting te plaatsen.
Twee ringen 12x28x5 zouden er zo inpassen, alleen moet ik het huis iets dieper uitdraaien om die 10mm (2x5mm) te krijgen.
Daarnaast is het kogellager versleten, ik heb geen meetgegevens maar het lager voelt erg “los” aan. Gelukkig is deze nog leverbaar maar hier zou eventueel een dubbelrijig lager in kunnen met iets ander maatvoering, met verbussen is dat simpel pasbaar te maken.
Heeft iemand ervaring met beide ideeen of een eventuele tips?
Er zijn revisiesetjes leverbaar. Het lager behoort niet losjes te zijn mar spelingsvrij.