cx25gtit2 schreef:le look le plus cool schreef:de laatste (gaten voor) sensoren zijn geplaatste.
nokkenas-sensor:
Je hebt al een vliegwielsensor… heb je deze input ook nodig voor timing ?
Is dat dan dubbel ?
verder mooi project !! super zoals je het aan pakt !
Wat ik begrepen heb (maar laat ik eerlijk zijn dat ik nog in het proces zit dit systeem te doorgronden) is dat het te maken heeft met precisie. Het zou met alleen het vliegwiel kunnen, maar dan heb je formeel de slag van de zuigers nog niet (krukas is 2 rondjes tegenover 1 rondje voor de nokkenas). Dat laatste doet de nokkenas-senosr dus.
Wat mij zelf dan nog verbaast is hoe die sensor meet in welke fase van de twee slagen de cilinder zich bevindt (inspuiten of vonken)...maar dat is misschien ook gewoon een kwestie van een beetje proberen en als ie gaat heb je beet (lang leven de hightech!)
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 29-08-2010
- Méhari -
- CX 25 Gti Turbo II
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI
ik kan het op je foto niet goed zien, maar één van de bouten van het nokkenas-pulley moet uitsteken of juist ontbreken anders meet de sensor 6x hetzelfde en weet ie nog steeds niet waar hij is…
Ik heb een foto bijgesloten van mijn sensor, een bout heeft ring ertussen, dat is het meetpunt. In de TunerStudio kun je aangeven hoeveel graden voor een bepaald punt dat is (voor de sequentiële injectie en direct fire).
groet
Goud
Volgens mij zit die bout ook net achter de poepie. Een van de boutjes heeft 2 extra ringetjes eronder, moet dus voldoende zijn.
Willem ik ga je nog wel even stallen voor wat vragen over de kabelbomen. Voordat ik enthousiast alles er uittrek Ik heb nu een van de twee kabelbomen al geïdentificeerd als overbodig: degene die direct op de computer bij de passagierszijde uitkomt (daar zat ook de “sub-boom” voor de injectoren op aangesloten). Maar er prikt er nog een dikke kabelboom doorheen, maar die duikt meteen weg onder het dashboard. Dat lijkt me mee eentje die verschillende metertjes aanstuurt. (ik stuur je wel wat foto’s)
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
le look le plus cool schreef:
Er liggen de verkeerde snaren om de waterpomp.
Lees hier maar even verder.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2035219/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
hmmm, toch een vlakke snaar dus. Dan zijn we al weer bij nummer drie. Want ik heb de Gates type 6213LM al geprobeerd; die is te kort (de spanrol zit dan klem tegen de poelie van de waterpomp. Deze snaren zijn van Dayco, dezelfde snaar die ervoor ook erop zat (type nummer 10A0825C).
Het probleem met die snaren is dat de breedte eigenlijk net zo nauw luistert als de omtrek. Aangezien ze voor een groot gedeelte door de grote poelies lopen betekent de breedte van een snaar dat ie dieper of ondieper in de poelie zakt. De oude snaren waren minder breed, zakte dus dieper weg en creëerde dus meer ruimte bij de spanrol.
Overigens is het een fabeltje dat je die riemen strak moet aanspannen (las ik in het handere topic). Je moeten strak zitten, maar je moet ze zeker nog kunnen bewegen (in radiale richting, dus in het vlak van de poelies). De V-vorm zorgt uiteindelijk voor grip, niet de spankracht. Op dit moment heb ik, zelfs met de nieuwe getande riem, nog het idee dat ie te strak zit. Bovendien hebt ik wat moeten zoeken met ringtjes om de waterpomppoelie niet tegen de onderdelen van de spanrol te laten lopen. Niet ideaal dus…
Met andere woorden, wie weet de juiste riemen voor de waterpomp???
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De 6213LM zouden de juiste moeten zijn, zie https://www.gatesautocat.com/drive/CITROEN/CX/MA-MA2-MA2/M25659-M25662-M25667-M25668/07-83_12-92/5863
Gebruik anders even de maataanduiding AVP10 x 825La om bij een andere fabrikant te zoeken.
Zit de spanrol mogelijk iets anders dan origineel bedoeld?
Edit: die Dayco-snaar is een AVX10x825.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het klopt dat riemen niet strak hoeven. Zeker niet als er twee naast elkaar zitten. De snaar voor de HD pomp moet wel een stukkie strakker dan de waterpompsnaar. Anders gaat ie bij op volle druk brengen, zeker slippen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
le look le plus cool schreef:
Met andere woorden, wie weet de juiste riemen voor de waterpomp???
Gates 6213MC toch gewoon?
Of heb je andere poulies gemonteerd?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet de MC, maar de LM met vlakke binnenkant.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
le look le plus cool schreef:
Wat mij zelf dan nog verbaast is hoe die sensor meet in welke fase van de twee slagen de cilinder zich bevindt (inspuiten of vonken)...
Het leuke is: dat maakt niet uit! De bobines vonken namelijk sowieso om beurten op elke slag omhoog van de zuigers 1+4 dan wel 2+3. Het zogenoemde ‘lost spark’ principe. Dus er gaat telkens één vonk verloren want die valt dan in de uitlaatslag van een van de zuigers, terwijl die andere dan compressieslag heeft.
Overigens heb ik geen idee of dit bij een VEMS/KDFI systeem ook het geval is, maar origineel dus wel.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
René Jongejan schreef:Niet de MC, maar de LM met vlakke binnenkant.
O ik monteer al jaren 6213MC’s.
Werkt perfect, nooit problemen mee.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
^^ die LM’s kreeg ik er iig met geen mogelijkheid op. En ik heb nog eens gekeken, maar er zaten ook getande riemen op de motor toen ik hem eruit takelde. Dat werkte ook.
Ik vraag me ook af wat het precies voor effect heeft? Voor de poelies zelf niks, maar voor die spanrol misschien wel. Het zou misschien tot een trilling kunnen leiden, zoals profielbanden ook meer geluid maken op de weg.
die getande riemen werken ook wel hoor (de meeste cxen hebben ze)
maar origineel waren ze vlak.
en ik weet zeker dat je spanrol minder snel slijt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Toch nog even mijn visie op deze kwestie.
De heren ingenieurs hebben deze constructie met snaren met een vlakke binnenkant bedacht, daar is een technische reden voor.
Toepassing van de versie met een getande binnenkant is naar mijn mening niet levensduurbevorderend voor het lager in de spanrol.
Voorzover ik weet is deze niet meer nieuw te koop of te reviseren, dus in het gevalletje stuk, raak je aan een gebruikt exemplaar, waarvan je maar weer moet afwachten hoe lang die heel blijft.
De 6213LM’s zijn nog gewoon te koop, niet elke automaterialenboer heeft ze op voorraad, maar binnen een paar dagen kan je ze in huis hebben.
Dan nog de vraag waarom ze bij Frans niet passen, bij Mulder en bij mij liggen ze er namelijk gewoon om.
Nu heeft Frans een getande A-snaar 10x825 erom liggen, dus net zo breed en net zo lang.
Mogelijk ligt deze door de vertanding net iets dieper in de V-groef van de riemschijven.
De riemschijf op de nokkenas en de spanrol zijn niet aftermarket te verkrijgen, dat zullen dus originele zijn.
Mogelijk wijkt de riemschijf op de waterpomp af van het originele exemplaar, groter in diameter?
Of zit de spanrol niet op de juiste wijze gemonteerd.
Dus Frans, is de riemschijf op de waterpomp of de gehele waterpomp door jou vervangen of zat deze er al op?
Dat laatste wil echter niet zeggen dat deze een originele is, kan al eerder vervangen zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij hadden de ingenieurs toendertijd helemaal geen getande riemen tot hun beschikking..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>