koppeling slijtage
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 21 maart 2006 11:25 AM

Even een vraagje: hoe kan ik het slijtageniveau controleren van de koppeling van mijn C5 2.0 Hdi?
Zit er ergens een inspectie opening ofzo?
En wat is een normale prijs voor vervanging…..

Alvast bedankt voor jullie reaktie’s

Groeten,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 22 maart 2006 01:30 PM
  [ # 1 ]

Niemand?  Shocked

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 maart 2006 08:40 PM
  [ # 2 ]

Ja toch, iemand!
Je kunt de motor starten en in z’n vrij laten lopen. Er moet geen tot weinig verschil in geluid zitten bij ingetrapt kopplingspedaal dan wel losgelaten pedaal. Controleer dat met openstaand portier.
Vervolgens kun je proberen weg te rijden in z’n 1 of 2 met (licht?) aangetrokken handrem. De wagen dient dan af te slaan.
Ook kun je vanuit lage toeren optrekken in pakweg z’n drie; hij moet dan vlot oppakken zonder te slippen. Helemaal merk je het als je een (zware) aanhanger zou trekken.
Je moet verder weten dat de koppelingspedalen relatief hoog aangrijpen bij een Diesel Citroen. Ik baseer dat op het gegeven dat ik in menig Xsara en C5 diesel rijdt, en ze vertonen allemaal dit verschijnsel. Dus dat kan m.i. geen toeval zijn. 
Van een inspectiegat of i.d. is bij mijn weten geen sprake.
De kosten? Al sla je me dood. Maar heb je geen betrouwbaar info adres? Zo niet , kan ik wel voor je informeren. Laat maar weten hier, of via een PB

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 23 maart 2006 05:58 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor je reaktie.
Momenteel koppelt hij inderdaad nog goed hoor, maar de garage vertelde me dat er weinig speling meer in de koppelling zat en adviseerde mij hem te vervangen. Kosten ca. 600,—.
Nu kan ik die mensen wel op hun blauwe ogen geloven, maar ik check dit soort dingen natuurlijk ook graag zelf even, vandaar mijn vraag.
(‘t is toch een hoop geld)

Groeten,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 23 maart 2006 06:33 PM
  [ # 4 ]
henkenanita schreef:

Bedankt voor je reaktie.
Momenteel koppelt hij inderdaad nog goed hoor, maar de garage vertelde me dat er weinig speling meer in de koppelling zat en adviseerde mij hem te vervangen. Kosten ca. 600,—.
Nu kan ik die mensen wel op hun blauwe ogen geloven, maar ik check dit soort dingen natuurlijk ook graag zelf even, vandaar mijn vraag.
(‘t is toch een hoop geld)

Groeten,
Henk

Hoeveel km gelopen?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 23 maart 2006 08:31 PM
  [ # 5 ]

zolang de koppeling niet slipt moet ge ze niet vervangen! destijds toen ik nog een ander merk van auto had nl.een van de vag groep, had de garagist me ook aangeraden om de koppeling te vervangen!een vriend van mij heeft toen ook een paar testen gedaan en raade me aan om de koppeling niet te vervangen! heb er toen nog ongeveer 70.000 km mee gereden!!!  Razz

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 24 maart 2006 11:13 AM
  [ # 6 ]

Tellerstand is 154.000 km.
Als gezegd, momenteel mankeert er niets aan, en ik houd er niet van om dingen te vervangen die nog goed zijn.

Dus we laten het voorlopig maar even zo Twisted Evil

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 24 maart 2006 10:45 PM
  [ # 7 ]
henkenanita schreef:

Tellerstand is 154.000 km.
Als gezegd, momenteel mankeert er niets aan, en ik houd er niet van om dingen te vervangen die nog goed zijn.

Dus we laten het voorlopig maar even zo Twisted Evil

inderdaad! je zal ‘t wel vlug merken als de koppeling versleten is Wink

Profiel  
 
AntonDierdorp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 30 maart 2006 12:39 PM
  [ # 8 ]

koppeling pas na 320.000 km vervangen

ik hoorde pas bij mijn garage van een c5 hdi die bij 320.000 km binnenkwam en voor het eerst open moest omdat de koppeling vervangen moest worden.
Zal ook wel afhangen van hoe erin gereden is, maar toch!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 30 maart 2006 12:47 PM
  [ # 9 ]

Re: koppeling pas na 320.000 km vervangen

AntonDierdorp schreef:

ik hoorde pas bij mijn garage van een c5 hdi die bij 320.000 km binnenkwam en voor het eerst open moest omdat de koppeling vervangen moest worden.
Zal ook wel afhangen van hoe erin gereden is, maar toch!

zo is dat!! je rijstijl doet er veel aan! als je rustig rijd en je hebt een portie geluk,dan houd ie ‘t best wel lang uit Wink

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 30 maart 2006 05:28 PM
  [ # 10 ]

Rijstijl en gebruik bepalen alles wanneer je het over de koppeling hebt, maar vlak ook de effecten van het chippen niet uit.

Nogal wat Engelsen op C5-L@Yahoo hebben hun 2.2 tot ~170pk laten opschroeven, en die zien een sterke afname van de levensduur van de koppeling. Met chippen krijg je vaak ook een minder beschaafde manier van vermogensontwikkeling en de chippers gebruiken hun extra power natuurlijk ook graag Wink

Heuvelachtig terrein icm een zware auto is natuurlijk niet ideaal. Nog erger: aanhangers. In een duurtest van de AMS deed een C8 2.2HDi (meestal volgepakt de bergen in) slechts 100.000km met een koppeling.
Omdat auto’s nu eenmaal ook in F,D en It verkocht worden hebben we in het valkke Nederland een groot voordeel.

Let op de oude 2.0HDi heeft een kleinere koppeling dan de 2.2HDi16v dat is niet voor niks (150mm vs 162mm). Ik neem aan dat de nieuwe 2.0HDi16v (met overboost en dus nog meer koppel dan de 2.2) in ieder geval net zo’n sterke koppeling heeft als de 2.2L

De nieuwe 2.2HDi16v173 zal dan wel een superzware moeten hebben om die 400Nm te kunnen verwerken. Idea

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 31 maart 2006 12:48 AM
  [ # 11 ]
eviltwin schreef:

Let op de oude 2.0HDi heeft een kleinere koppeling dan de 2.2HDi16v dat is niet voor niks (150mm vs 162mm). Ik neem aan dat de nieuwe 2.0HDi16v (met overboost en dus nog meer koppel dan de 2.2) in ieder geval net zo’n sterke koppeling heeft als de 2.2L

De nieuwe 2.2HDi16v173 zal dan wel een superzware moeten hebben om die 400Nm te kunnen verwerken. Idea

als de manuele 6bak van de 2.2 HDI dezelfde is als de 6bak van mijn 2.0 HDI dan zal die koppeling wel dezelfde zijn denk ik,alhoewel de 2.2 wel iets minder koppel heeft dan de nieuwe 2.0 HDI(de mijne heeft 320 NM aan koppel en tijdelijk met overboost zelfs 340 NM) dus kan er misschien toch al wel een aangepaste koppeling inzitten Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 maart 2006 12:58 AM
  [ # 12 ]

simpelste truuk om de koppeling te testen =::

in zn 1 en 2 normaal wegrijden,, dan bij +/- 20 kmh de koppeling intrappen.
gas erop en motor laten jagen naar ongeveer bijna max toerental,,diesel tegen de 4000 benzine rond de 5000 rpm.
opschakelen naar 4 en koppeling met beleid maar enigzins bruusk op laten komen..

als je motor stikt en netjes het werkelijke rij draai toeren bereik aan neemt in zn 4 bij 20 kmh, is er weinig mis…
slipt hij door, of gaat hij roken ,is hij aan vervanging toe…

dus je koppeling moet de motor afremmen en dwingen op het rij snelheid toeren in zn 4 uit te komen,, +- 1250 rpm…

is je koppeling zwaar of bemoeilijkt hij het schakelen,, direct vervangen denk ik dan,, het zal de 1e niet zijn die onbewust meent geld uit te sparen, en intussen zn versnellingsbak de nek omdraaid.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 31 maart 2006 08:03 PM
  [ # 13 ]

Hmmm, die van mij is wel gechipt, maar ik houd er wel een rustige rijstijl op na.
Daar zou de plaat niet extra van moeten lijden.
Ik heb even het advies van Wupke opgevolgd, en de koppeling grijpt prima Laughing

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 maart 2006 08:50 PM
  [ # 14 ]

als je een piepende koppeling hebt, en vervolgens een hoopje ellende,dan is dat je druklager,.
en waarschijnlijk als oorzaak,een versleten of zwaar gaande drukgroep.

tegenwoordig is bij normaal rijgedrag en gebruik van de koppeling, eerder de mechaniek versleten dan de koppelingsplaat.
vroegha’ was dat andersom, dan was de plaat eerder versleten, en de mechaniek nog heel.

imo,kan /kun je het beste de koppeling vervangen als hij of zwaar gaat, of het schakelen bemoeilijkt.

eea smeren of dergelijke wil mischien tijdelijk helpen, maar uiteindelijk is een goed werkende koppeling noodzaak voor het behoud van je versnellingsbak.

diverse keren gezien, dat een compleet opgereden en versleten koppeling, ook de versnellingsbak dusdanig beschadigd had, dat deze ook gereviseerd of vervangen moest worden..

de uiteindelijke kostprijs ging vaak voorbij aan de werkelijke waarde van de auto zelf..
kwestie van jezelf lang genoeg voor de gek houden, en doorrijden,voor de auto is dat dus doodrijden.

dus , zogauw je een zware linkervoet nodig hebt,, dan is vervanging op relatief korte termijn noodzaak.

piepen of sleepgeluiden bij opkomen of indrukken,,dan relatief snel vervangen.

moeizaam schakelen , dwz hard moeten drukken om in de versnelling te komen,, ZSM vervangen.

en de ouderwetse klacht van het roken stinken en slippen,,tja, maar die wisten de meeste al.

groetjes van wupke:
  Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook