Hoi,
Is er een mogelijkheid om de achtervering van een Xsara Break wat ‘hoger’ te stellen. Mijn Xsara ligt nu achter tamelijk laag en dat is niet prettig wanneer er ook nog eens lading in moet. De wielen staan nog mooi recht dus geen adalproblemen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Volgens mij moet het mogelijk zijn de torsieveer wat strakker te zetten, komt ie wat hoger te staan, wordt de vering wel wat stugger. Zijn de schokdempers niet gewoon moe?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ik had destijds bij mij gasdempers achter gezet, die monteer je in een half uurtje, is immers 2 bouten maar los en hij is eraf,
de orginele dempers gingen op den duur zo zwaar??? dat de torsie as ze gewoon niet meer uit elkaar kregen, waardoor de auto in een lage stand bleef staan, als ie geladen was, ik had dan alleen een hatchback, ook een bij komstigheid, ik was gelijk van het gekraak af op een drempel, er zijn dan ook nog dempers die progesief werken, en gas gevuld zijn speciaal voor het zware werk, hoe dieper ie zakt des te stugger wordt ie, dus onbelast is ie soepel en belast gaat ie zwaaar
Doorhangen van torsievering is een veel voorkomend verschijnsel. Je kunt de torsiestangen uitnemen en een tandje verdraaien maar de praktijk leert dat dit erg moeizaam gaat. Daarom heb ik destijds gekozen voor losse hulpveren die je er vrij eenvoudig onderzet. Er zijn complete setjes te koop met veer en schotel. Kind kan de was doen. Vervang ook gelijk die rubberen dildo want die zijn ook vaak gaar (als je ‘m al niet onderweg eens verloren bent). Als je vering zo ver ingekakt is dat je continue op die eindstop rijdt, is het zeker tijd om actie te ondernemen! Reden bij mij was inderdaad doorhangen, LPG-tank (extra gewicht) en drie kids op de achterbank. Het resultaat is behoorlijk “Duits” te noemen… en naar alle tevredenheid. 10 zakken zand is geen probleem.
Om de veren te plaatsen moet de achtertrein maximaal naar beneden hangen. Veerspanners zijn essentieel. Zie de foto’s.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Allen hartelijk dank voor de reacties. Ik ga nu even bekijken welke oplossing ik ga nemen, hulpveren of andere schokbrekers.
Ik laat het nog wel weten…
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
En toch: de achteras van de break is anders dan die van de sedan of de picasso.
Volgens mij is het wat ‘hangend’ zijn een slijtage probleem, maar los je slijtage niet op met hulpveren of andere schokbrekers. Het bekende probleem met de scheefstand van de wielen voorkom je er niet mee. Dat heb je nu nog niet zeg je, maar is een kwestie van tijd.
Als je een meer robuuste oplossing zoekt, zou ik toch eens kijken naar revisie van de achteras, en dat dan evt. in combinatie met het verzetten van de torsie as of hulpveren. Ik weet niet of de snelle leeuw dit nog doet, want deze auto’s raken steeds meer uit het straatbeeld (helaas, maar ja ik heb hem ook weggedaan uiteindelijk ivm achterasproblemen).
EDIT: zie: http://www.peugeotachteras.nl/
Of deze, hier heb ik mijn achteras laten vervangen.
Macnail, hoe liep het af?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006