Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Tja, het liep al bijna te mooi om waar te zijn…
28 Maart 2017 op naam gezet en geschorst. Toen rijbewijs gehaald + zo hard gespaard als mogelijk om dan precies op 27 Maart 2018 via Hans bij de APK te verschijnen…
De schorsing heb ik dus nog even mogen verlengen Woensdag, want helaas… Er doken toch stiekem nog een ‘handjevol’ APK puntjes boven water…
Nog altijd niets om werkelijk zorgen over te baren, heb ik me laten vertellen.
Nog qua werk, nog qua kosten.
Ik heb nog maar even geduld
Een reguliere garage had misschien al klaar geweest, maar daarbij ook zeer waarschijnlijk mijn arm eraf gedraaid, dus mij hoor je over een weekje of twee extra, vooralsnog niet klagen!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ondertussen is op andere plaatsen wel hard gewerkt aan de BX. In de Snoekfabriek bijvoorbeeld, waar wat leidingwerk is verricht!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gespot in ons mooie dorp!
En na 2 bezoeken aan garage Blokker sinds afgelopen vrijdag weer APK.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Jaja! =D
Dank voor je foto René! Heel erg leuk!! =)
Ze is dus gewoon al gespot voordat ik d’r officieel weer had overgenomen! Geweldig =)
Ik was op dat moment als een haas onderweg naar Breezand om d’r op tijd terug te halen voor CitroMobile.
Ik was zelfs zo enthousiast, dat ik d’r wel had verzekerd… maar de hele rit naar huis geschorst heb gereden…
Hopelijk volgen daar geen boete’s van…
Maar dat ik dit nog op 1 dag van te voren mee heb mogen maken, maakte de hele CitroMobile ervaring wel 2x zo spannend en leuk!
Niet alleen de eerste CitroMobile met eigen auto, maar ook op het nippertje nog door de APK gekomen!
Waarvoor mijn hartelijke dank aan Hans en Ties. Welke er toch volgens mij meer last en moeite mee en van hebben gehad dan eerst was verwacht. Maar ondanks alles alsnog voor CitroMobile klaar waren.
Ik was er niet eens meer aan toe gekomen hier even een update te posten, zo erg heb ik genoten dit weekend.
Mijn foto’s van CiMo zijn nog druk in proces en volgen later nog in het CiMo 2018 draadje. Maar hier alvast een voorschotje van de avond ervoor:
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De spot, overigens van 31-03, is van mede-BX-bezitter Thym#99, m’n jongste spruit, en op zaterdag werkzaam bij de genoemde garage, die van een zwager van mij is.
Vandaar de inside information.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Haha! Mooi dit!
Ja zo gaat dat dan in een kleiner dorp met veel liefhebbers.
Er word daar niet veel gecontroleerd zeker?
In Almere rijd ook al bijna een jaar lang een C5 Break, krakend van de pijn en permanent met de grond verzonken, zonder APK rond, en die parkeert gewoon in het hartje centrum daar en word schijnbaar nooit gecontroleerd…
In ieder geval… mijn BX is nu legaal op de weg. En hopelijk blijft ze dat voorlopig!
Het lijstje met exacte, verrichte werkzaamheden van de laatste 5 weken volgt nog…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Roadmaster 7 schreef:Er wordt daar niet veel gecontroleerd zeker?
Geen idee, bij mij staat alles op eigen erf.
Jouw bolide stond toen nog geschorst wel op de openbare weg.
Alsof je aan het boodschappen doen was in de lokale supermarkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
René Jongejan schreef:
Alsof je aan het boodschappen doen was in de lokale supermarkt.
Ja daar lijkt het zo wel op, haha!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Bij deze maar weer eens update van de huidige stand van zaken…
Als eerst nog maar even een snelle opsomming van het verrichte werk door Hans en Ties.
Nieuwe Distributieset, Retourleiding LV, Handremkabels L+R ,Remblokken voor L+R, Ruitensproeier & Ruitenwisserblad, ophangband bumper-tank + 2e Hands remschijven & blokken achter L+R.
Verder zijn er diverse veer en remleidingen opgeschuurd en getectyleerd, als ook mijn halsstarrige kachelkraan weer gangbaar gemaakt, en de connectoren van de achterlichten schoongemaakt en de massa geschuurd.
Hierna bijna zeker een hele maand zeer plezierig en probleemloos gereden, en intussen mijn eigen lijstje gebreken en opmerkingen opgesteld.
Dingen als dat er een behoorlijke bonk hoorbaar is, wanneer je remt bij het achteruit rijden… En dat er een merkbare onefffenheid is bij fiets snelheden en trillingen bij alles boven de 115 KM/h…
Dat mijn HD-Pomp het bijzonder benauwd had, en steeds benauwder werd. Tikte uiteindelijk eens op iedere 3 seconden. Soms zelfs vaker… Er heerste steeds meer en meer een behoorlijke benzinelucht in de auto, vooral bij een (bijna) volle tank, en wanneer ik stevig door had gereden… De Stuurbekrachtigingspomp o.i.d. maakt een soort aanlopend geluid bij rechtsaf slaan. (soms niet, maar meestal wel) De remdruk leidt een eigen leventje. De eerste paar kilometers zijn vaak probleemloos, en daarna word het pedaal squishy en zompig, maar de auto remt wel altijd netjes en goed. Het pedaal beweegt alleen een beetje onder je voet heen en weer met wat bijgeluiden waardoor je bij een stoplicht op een helling erg snel geneigd bent om de handrem te pakken.
Kortom… Het was maar eens tijd voor een grondige controle op verdere gebreken…
Eind Mei een afspraak gemaakt bij Van Beers in Hilversum voor een grondige check op alle niet APK gerelateerde mechanica / hydrauliek waar het volgende uit kwam:
Bonk bij remmen in achteruit komt door gare draagarmrubbers voor.
Voorraadbol zou de boosdoener moeten zijn van mijn benauwde pomp. En niet zo raar ook, met een ongevuld tweedehandsje uit 2014… Tevens is de retourleiding rechts voor nu ook geknapt… Als ook zit daar mijn veerpootleiding niet meer vast.
De stuurbekrachtiging, of wat dat geluid dan ook produceert bij rechtsaf slaan, kwam ik thuis pas achter, is ie straal vergeten na te kijken…
De remmen verklaarde die met een luchtbelletje in het systeem. Wsl niet goed ontlucht dus o.i.d.
Zoals ik al vermoedde, komt de trilling bij het rijden uit de banden, welke erg droog en vierkant zijn geworden.
De benzinelucht zou afkomstig zijn van mijn foute vulhals…
En verder merkte ie nog op dat de remleidingen achter wat roestig waren en dat mijn peilstok aan vervanging toe is…
Dus al met al nog steeds een prima BX, met wat werk…
Goed om een prio-lijstje te hebben. Kan daar alvast weer geld voor apart worden gelegd.
Na inmiddels een kleine 2 maanden op de weg begint er nu een werkelijke haat-liefdes relatie te ontstaan tussen mij en de BX. De momenten dat er niets aan de hand is, eindeloos rijgenot en tonnen positieve reacties op straat.
Man wat veert ze lekker en wat rijdt het ongelofelijk fijn! (Zolang je niet in de file staat )
Andere momenten… sta je ergens en komt er geen stroom bij de startmotor terwijl alle andere elektra het wel doet…
Dit bleek de minbekabeling van de accu naar het chassis. Welke zodanig gecorrodeerd was, dat er niet werkelijk veel stroom meer doorheen kon. Dus logisch… Afgeknipt, opgeschuurd en teruggeplaatst. Tot zover geen startproblemen door stroom tekort… Zo ook wilde er weleens een raam niet meer dicht door een storing in de connector van een knopje. Ook zo opgelost en niets om wakker van te liggen…
Maar het benzine-euvel… Dat bleek nu toch even iets anders… De ontluchtingsslang blijkt nu lek of poreus of iets, waardoor de laatste 6 a 7 liter van een volle tank, er als eerste meteen weer uit komen. T.o.v. van de vulhals, totaal aan de andere kant van de tank… Links achter… Blijkt nogal een rotklus te zijn om dit weer goed te krijgen, heb ik me laten vertellen door Wouter, en inmiddels ook door Jan van D&O Almere. Waar ik afgelopen weekend was voor een nieuwe voorraadbol op de BX-Club meeting, alsook een check voor de rest, welke aldus Jan nog perfect op druk waren, en geen vulling nodig had. Dus is alleen mijn voorraadbol vervangen.
Madame wilde niet van de brug af komen, en weigerde te starten terwijl de startmotor prachtig liep. Dit was volgens hem een contactstoring bij het relais van de brandstofpomp… Deze heeft ie even snel gangbaar gemaakt, en madame start sindsdien weer probleemloos.
Vervolgens van 1 op 2 seconden, kroop de pomp terug naar een tik op 6 seconden, en later die dag heb ik zelfs 1 op 10 gehoord…
amper 2 dagen later zijn we echter weer terug bij af… De pomp tikt weer 1 op max 3 seconden….
Kan dit nog te maken hebben met die lekke retour RV??? Of is mijn pomp toch stiekem gewoon de geest aan het geven???
Of zijn hier nog andere mogelijke oorzaken voor?
Verder had de after-market afstandsbediening van de centrale vergrendeling het al opgegeven bij Hans in de boet. Wat jammer was, maar wel prima mee te leven viel…
Maar gisteren heeft ook 75% van de rest van de centrale vergrendeling het opgegeven…
Ik kan op dit moment mijn deur incl de passagiersdeur en R.A. openen. Maar L.A blijft gewoon dicht.
En als ik de boel wil afsluiten, sluit ik alleen mijn eigen deur… De kofferbak is nu permanent open, en de rest mag met de hand op slot… Voordat ik mijn deurpanelen open begin te hannessen, heeft iemand hier enig idee waar ik het beste kan beginnen met kijken?
Ook sinds gisteren krijg ik regelmatig 2 stoplampjes in mijn dashboard wanneer ik wat steviger moet remmen…
Bij Tjerk’s nieuwe GTi ligt dit aan het toerental wat zo laag terugzakt dat ze bijna uitvalt, maar dat is hier niet het geval… Tenminste, zo lijkt het niet… Iemand suggesties???
En nouja… Inmiddels is bijna de hele BX gepolijst. De dofheid van de lak en het ingekoekte vuil zijn weg. Behalve dan de paar puntjes waar de lak mist, straalt het geheel weer aardig glanzend in de zon!
Ook heb ik dit weekend van Jan van de BX-Club organisatie een originele set Citroën windschermen gekregen. Wat voor mij als roker het ideale accessoire is voor op de BX. Staat deze BX ook nog eens erg goed naar mijn mening! Maar dat zal ongetwijfeld een smaak dingetje zijn…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Heb al even niets meer geschreven. Afgelopen zomer heerlijk genoten van de BX en uiteindelijk voor de winter in de stalling gezet en een goedkoop 106je erbij genomen voor de koude dagen…
Gisteren mijn geliefde BX weer uit de stalling gehaald, even moeite met starten. (dat ging de laatste tijd voor de stalling al: Of gewoon in een keer, of gewoon helemaal niet)
Maar gisteren na even de bougiekabels los te hebben gehaald en terug gezet startte ze in een keer, en na een klein beetje gassen liep ze wee prachtig stationair als altijd.
De hele dag probleemloos rondgereden en de vriend thuisgebracht die mijn 106 terug naar huis had gereden.
Even gegeten en een filmpje gekeken… BX start niet meer… Daar sta je dan, in Almere in de blauwe zone waar ik al ruim en breed weg had moeten zijn…
Vanochtend nieuwe bougies gehaald en erin gezet (was ook wel tijd) Maar zo gek zagen de oude er nog niet uit. Geen resultaat. blijkt ook dat de nieuwe nu niet vonken…
Op de polen van de bobine en de rotor vonden we een berg oxidatie. Opgeschuurd, teruggezet en met goede hoop de sleutel weer omgedraaid… Niks noppes nada… De startmotor draait als een zonnetje maar er vonkt niets. Rotor en verdelerkap zijn even oud als de bougies die eruit kwamen, maar volgens mij gaan die gemiddeld langer mee dan bougies?
Nu zou ik denken dat de bobine misschien dood is… ? Is dat de meest logische optie of heeft iemand nog een beter idee van wat ik zou kunnen proberen???
Ik heb inmiddels een dagkaart gekregen van een omwonende, (heel erg vriendelijk van de man) Maar vanaf 12 uur vannacht loop ik weer risico op een boete…
Intussen ga ik ook maar even wat garages bellen voor advies…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Geen vonk, eerst de kabel van de bobine loshalen aan de kant van de verdelerkap en kijken of daar wel vonk is. Nee -> bobine is dan een verdachte. Zo wel, dan is de bobine waarschijnlijk wel goed en moet je het bij rotor/verdelerkap zoeken.
Is er wel inspuiting brandstof? als je de pomp hoort en er komt benzine uit de aanvoerslang draai dan de deksel van je injectiehuis even los en kijk of de brandstof ook inspuit. Zo niet, is je BDP sensor overleden. (geen vonk en geen inspuiting). Nu moet je er wel uit komen denk ik.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Alle stekkers van de ontsteking loshalen, (bobine, verdelerhuis, eventuele ontstekingsmodule) mogelijk toch slecht contact.
Toevallig had ik hetzelfde met m’n 16TRI.
Welke stekker de boosdoener was weet in niet, maar ik kreeg weer vonk.
Vorig jaar was het ‘t relais van de benzinepomp.
Dat krijg je met bejaarden…
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Timo & Hans, Bedankt voor de tips!
Ik was helaas uiteindelijk genoodzaakt de BX thuis te laten brengen door Bergnet.
Het ging in de tijd die ik over had daar op de parkeerplaats hoe dan ook niet meer lukken zonder de juiste onderdelen.
Ik ga vandaag beginnen alle opties nog eens rustig uit te sluiten.
Gisteren nog wel even onder de achterbank bij de pomp geluisterd. Maar daar valt werkelijk geen geluid te horen…
Ik weet niet hoe duidelijk dat moet zijn, In mijn 106 is de benzinepomp erg merkbaar bij het aanzetten van het contact. Maar ik kan me niet herinneren dat ik die in de BX ooit echt duidelijk gehoord heb… Kan ik nu dan al aan de BDP sensor denken of is dat te vroeg?
Ze staat in ieder geval thuis, dus er zit in elk geval geen tijdsdruk meer op… In het ergste geval staat ze dit jaar niet op CitroMobile…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Update:
De benzine loopt gewoon. Dus dan zou het volgens jou Timo niet aan de BDP sensor liggen?
Ik heb net tevens de hoofdkabel vanaf de bobine op een losse bougie getest, geen vonk.
Vervolgens de stroom naar de bobine gemeten en kijk nu eens… Geen stroom!
Er gaat dus geen stroom de bobine in… Kijk ik nu dan naar een kabelbreuk of heeft dit eventueel alsnog met de ontstekingsmodule te maken misschien? Of een kapot relais of zekering of zo?
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
plotseling niet starten, ik zeg, ontstekings module, met een 205 al 2 keer gehad…................na vervanging, starten = lopen!