Hallo allemaal,
Eindelijk, vanmiddag na een dag werken, met het mooie zonnetje erbij de dame maar eens uit de winsterslaap gewekt. Jammer, de zagende motor doet enorm van zich gelden, waardoor rustig achteruit de garage uitrijden lastig wordt. Zal daar toch wat aan moeten doen.
Onder de dame heeft zich linksvoor in de winter een LHM-lekkage voorgedaan, gezien de groen uitgeslagen krant die eronder lag…. Geen idee wat daar de oorzaak van is, maar misschien dat één van mijn mede forummers raad weet.
Goed twee rondjes door de buurt. Geen onverdeeld succes, opschakelen verloopt nog niet gladjes. Kwestie van tijd voordat zoiets weer lekker loopt. Remmen prima, sturen gaat lekker, vering O.K.
Auto ff laten staan, schuur opgeruimd zodat de dame er weer goed in kan staan, en maar ff naar het werk gegaan om wat spullen klaar te leggen voor morgen. En natuurlijk neem je dan een omweg om weer eens te genieten van het ultieme DS gevoel. Kijk, daar de eerste drempel, met een onbetrouwbare italiaan in de kofferbak zal ik eens even laten zien wat een dame op leeftijd doet met een drempel. Inderdaad, die glijdt daar met 50+ op de teller moeiteloos overheen , waar de bestuurder van het italiaantje het dak raakt
Even op het gas (sensatie met een 23ie blok), even de 90 aantippen, en helaas remmen voor de flitspalen en de volgende drempels. Helaas, ik krijg een vreemd gevoel bij de tweede drempel. Het wordt bij de derde drempel versterkt…. en dochterlief op de achterbank heeft hetzelfde idee. Het lijkt wel of de auto links “anders” met de drempels omgaat dan de rechterkant. Hierdoor lijkt de dame wel te rollen over de lengte as, en te schommelen als een onstabiel bootje
Bij de andere volgende drempels hetzelfde gevoel
Wat zal het nu weer zijn?
Zaken die ik natuurlijk niet voor het rijden gecontroleerd heb zijn: bandenspanning van de banden, stand van de auto voor het wegrijden (maar er viel me niks op). Rare geluiden heb ik ook eens niet gehoord deze keer.
Afijn, op de terugweg zoveel mogelijk drempels gepakt, en het idee blijft dat de linker voorkant anders reageert dan wenselijk is. Het is net alsof bij het inveren de dame links minder snel terugveert als aan de rechterkant.
Mogelijke oorzaken voorzover ik weet: veerbol echt overleden na jaren trouwe dienst (HD-pomp slaat ook nog te vaak in naar mijn idee), hoogteregelaar voor die niet jofel werkt, verkeerde bandenspanning, of een vervuild hydraulisch systeem.
Wie hier meer over kan vertellen nodig ik hierbij van harte uit om te reageren.
Wat wel gepland staat voor de komende beurt is: vervangen veerbollen rondom, spoelen hydraulisch systeem en evnetueel omruilen centrifugaalregelaar. En de LHM-lekkage opsporen linksvoor.
Maar, afgezien van deze (hopelijk enige) seizoenstartproblemen geeft het wel weer een kick om even een ritje te maken met de DS!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Onder de dame heeft zich linksvoor in de winter een LHM-lekkage voorgedaan, gezien de groen uitgeslagen krant die eronder lag…. Geen idee wat daar de oorzaak van is, maar misschien dat één van mijn mede forummers raad weet.
wellicht het stuurrondsel….....is een van de eerste punten waar ik naar zou kijken.. Ook de koppelingsregelaar (het hoesje dat lekt) behoort hiertoe
en dat deinen: als de auto Sorry DS ops: stationar draait druk dan afwissslend de hoeken eens in, merk je nu verschil in demping :
dan zijn het inderdaad de bollen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoi Peter, Fijn he!
Heeft ze na de winter weer een nieuw euvel bedacht!
Lekkage kan de lekzak zijn links. Hoogte regelaar zal niet een rol om de lengte as veroorzaken. eerder denk ik aan een bol of je moet de dame eens doorsmeren en weer testen. Ook kunnen veercylinders een beetje vast gaan zitten maar dat komt bijna nooit voor.
stekte.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor deze input!
Demping zal ik even controleren, kan misschien strakjes wel even, en de lekkage kan ik dan misschien ook beter lokaliseren. Stuurrondsel verdenk ik nog niet, er is vorig jaar een nieuw stuurhuis door mijzelf ingezet , en toen lekte het daar niet (meer). Maar… je kan nooit weten.
Ik zal gericht kijken, en het resukltaat staat hier dan gauw genoeg.
In inderdaad Joris, het is een heerlijk gevoel om weer eens met de dame een blokje om te gaan, dat gebeurt veel te weinig helaas….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Mazzelpik, die van mij is nog steeds onthoofd, wil haar voor Citromobile klaar hebben.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Zo, nu eens gericht gekeken..
De uitslag als volgt: dempingtest: links achter goed, rechtsachter goed, links voor met geen mogelijkheid in te drukken zo te zien, rechtsvoor lekker soepel.
Da’s zo te zien duidelijk, nieuwe bollen….
De LHM…. niks te zien. Vreemd. De aluplaat onder de motor is wel groenig, maar da’s nog van vroegâh… toen ik nog geen eigenaar was enzo… er zat geen verse druppel aan. Dan naar achteren, langs de bodemplaat… eigenaardig, er steekt een paar mm rubberslang door de bodemplaat, in de voetenruimte van de bestuurder….. ops:
Met een verse drup groene lhm….... Volgens mij is dat de lekkage. Onder de remknop is het in de auto in elk geval droog, maar toch heb ik het idee dat de remknop hier wat olie(druk) verliest.
En dan nog die zagende motor, da’s nu zo erg dat de motor vrijwel direct na omhoogkomen en inschakelen van een versnelling na het loslaten van de rem (half automaat) wil afslaan. En zo erg was het nog niet eerder…..
Afijn, tips zijn van harte welkom en ik zal straks een garagist weer blij maken
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ds23man schreef:Mazzelpik, die van mij is nog steeds onthoofd, wil haar voor Citromobile klaar hebben.
GRG
Ooh ik dacht die is wel weer gehoofd voor 8 april
dat gaat dus niet lukken als ik het zo begrijp
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Ds23man schreef:Mazzelpik, die van mij is nog steeds onthoofd, wil haar voor Citromobile klaar hebben.
GRG
Ooh ik dacht die is wel weer gehoofd voor 8 april
dat gaat dus niet lukken als ik het zo begrijp
Het laswerk is bijna klaar, zal de website weer eens updaten, 8 april lukt niet meer denk ik.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
superpetur schreef:eigenaardig, er steekt een paar mm rubberslang door de bodemplaat, in de voetenruimte van de bestuurder….. ops:
Met een verse drup groene lhm….... makenMVG, Peter
Weet je dat zeker? Heb je toevallig ook groene koelvloeistof? Je overdrukslangetje komt ook daar ergens uit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:superpetur schreef:eigenaardig, er steekt een paar mm rubberslang door de bodemplaat, in de voetenruimte van de bestuurder….. ops:
Met een verse drup groene lhm….... makenMVG, Peter
Weet je dat zeker? Heb je toevallig ook groene koelvloeistof? Je overdrukslangetje komt ook daar ergens uit…
Dat slangetje is de overloop van het remcommando. dat remcommando zweet altijd een heel klein beetje, en om er voor te zorgen dat die olie niet in je auto loopt en de mattten groen maakt, zit dat slangetje er dus.
Bijna iedere Ds of SM heeft daar wel een druppeltje aanhangen en je hoeft je daar dus echt geen zorgen over te maken.
De lekkage is altijd aanwezig, en zelf een vers gereviseerd remcommando lekt een heel klein beetje!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hmmm….
Helaas, ik ben zo dom geweest om het abbonement op dit topic af te zeggen… dus moet nu handmatig checken.
Overloopje van het remcommando, klinkt zeer aannemelijk. volgens mijn garagist zou, als het remcommando stuk zou zijn, de hele mat nat moeten zijn van de LHM. Da’s voorzover ik nu kan nagaan niet het geval.
En inderdaad, ik heb vermoedelijk een koelvloeistof die wel eens groen geweest is. Maar de rkanten waren groen van de LHM, niet van keoelvloeistof volgens mij, want die kranten warenv et geneog om er een visje mee te bakken
Ik zal morgen eens proberen een foto te maken van het slangetje, wil morgen proberen eens wat andere zaken te gaan bekijken zoals de vulpijp naar de tank etc.
Bedankt voor de hulp tot nu toe!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Gisteren eens naar DS/ID club avond geweest, thema versnellingsbak. Leuk en leerzaam, en niog wat forummers gesproeken, dat maakt het dan weer extra leuk. Inderdaad, aan de hand van de verhalen hier herken je elkaar.
Kort en goed, de linker veerbol voor was “geploft”, en de dame is dan minder handelbaar. Dus vanochtend de garagist gebekld of ie vanmiddag misschien tijd had “om even de veerbollen eronder te zetten”....... Dat had ie, en daar was ik enorm blij mee. Dus dame gestart, maar met bekende nuk zagende motor (misschien toch een injectie onderdeel wat niet goed zit?, ds23man weet welk onderdeel ik bedoel) en ook, daar was ie weer, een stuiterend rempedaal, inclusief een duidelijk klepperend geluid. Ook vanuit het blok hydrauliek aan de schakelhendel meende ik tuikkende geluiden te horen. Niet echt best. Maar, remmen getest, geen probleem, schakelen ging redelijk dus route genomen zonder stoplichten, en met lange stukken zonder onderbrekingen. Ging bijna perfect, alleen bij het eerste stoplicht wilde madammeke niet weg, sloeg bijna af. Volgende stoplicht kon ik meeliften dat scheelde weer.
Dame bij de garagist gelijk op de brug, onderkant bekeken. Hier en daar wat owatrol en andere maatregelen nemen, maar verder ziet het er nog apk-waardig uit. volgend jaar de chasisplekken maar aanpakken dacht ik zo. Eerste veerbol eraf, linksachter. Ging perfect. Tweede veerbaol, rechtsachter. Ging iets minder perfect…. Wilde er niet af, omdat bij de kofferbak restauratie in 1994 het randje van de kofferbakbodem iets te ver onderen is blijven uitsteken. De bol komt wel een eindje los, maar kwam net niet ver genoeg. (Er zaten oudere deelbare bollen onder, van voor 73 volgens de garagist. Van die bollen die nieuw 70 euri kosten, dus die heb ik maar wee mee genomen) Na enig wurmen oude bol eraf, nieuwe bol erop. toen naar voren, linksvoor is altijd een feest met het tussenstukje, waarvoor je twee nieuwe rubbers nodig hebt, en niet maar eenjte zoals meegeleverd wordt…... Maar goed, die bol ging makkelijk los, andere erop, daarna rechtsvoor. Ook geen probleem. Ik zag mij al binnen een 15 minuten huiswaarts keren zoevend over het asfalt.
Yeah, right….
Dan komt de test om te zien of alles dicht zit. Dame gestart, ging weer foutloos, maar in één keer viel de motor stil. zonder waarschuwing vooraf, pats boem over….... HMMMMM
Weer gestart, maar opvallend was wel dat madam gelijk na stilvallen met de neus omlaag denderde…. Nieuwe startpoging, gelijk aanslaan, en madam kwam omhoog. Hoogste stand, dus rondje erom heen. Ik begon rechtsvoor, keek langs de bodem en zie een driedubbele stroom LHM onder uit de beschermplaat lopen in hoog tempo linksvoor…....
Motor stil, dame zakte gelijk weer in. Tsja, zo’n gebruikt rubber op een tussenstukje linksvoor had de garagist ook bij een eigen Ds wel eens met problemen gehad. Bol eraf, en in tussentijd werde de olievlek die eerst onder de brug lag steeds breder en breder…..
Goed, nieuwe rubbers op de bol gezet, alles aangedraaid, en starten maar . Dat was de bedoeling…..... De garagist grapte nog dat de DS het erg naar haar zin had, en dat ze blijkbaar wilde blijven…....
Met geen mogelijkheid wilde de motor nog aanslaan. Startmotor wel goed rond, even een brrr, maar zodra de benzine van de voorinspuiting op was, gebeurde er zo te zien niks meer. Daar waar ze voorheen zo vlot startte, gebeurde er nu helemaal niks. Aan alle delen van ontsteking en injectiestekkers gefrummeld, leverde niks op, bougie 1 eruit gedraaid om eens te zien of die zwart was, was ook niet het geval, benzine pomp werkte…. wat blijft er dan nog over?
Dus maar weer eens gfrummeld, weer geprobeerd en zo maar sloeg de vonk over, en liep de motor weer door. Alles aan alle kanten bekeken, maar we zijn er niet uitgekomen wat nou de oorzaak is van dit probleem. Tijd voor een proefritje om de bollen eens uit te proberen. Garage uit, einde oprit begint madam opeens te bokken en te schokken….. en dat gebeurde nog een paar keer tijdans het blokje om. Zonder waarschuwing vooraf begint de dame te hikken, en te bokken. Lijkt niet een hydraulisch probleem volgens de garagsit, maar zou injectie kunnen zijn, ietwat vuile benzine? Drab ui een niet al te volle tank? Als madammeke zo bokt, komen de wolken troep vast ook wel los van de tankbodem….. Tsja, terug onder dak in de garage niks kunnen vinden en of kunnen bedenken wat dit nu weer is….
Tips zijn welkom….
Na veel heen en weer gepraat maar besloten om toch met madammeke huiswaarts te keren. Mocht de zaak niet meer vooruit willen, kon ik altijd terugvallen op de gargaist of de ANWB, en de DS naar hem toe laten brengen. Dan rijd je niet echt prettig…. eerste stukje ging zonder hik of bok. echter, bij de eerste stop dame in de eerste versnelling, gaf een beetje gas bij en er klonken opeens dure geluiden vanuit vermoedelijk het vooronder. Bak snel in neutraal, gas los, en toen beter in de versnelling gezet, dan kom je zonder dure geluiden weg .
Opvallend, het veercomfort! Ik was voorheen al wel tevreden, maar dit is echt stukken beter. Wat dat betreft is de operatie geslaagd. Helaas, op een gegeven moent kreeg madam weer bok neigingen, die alleen met een fluwelen voetje op het gaspedaal in te tomen zijn.
Daarnet nog eens gekeken, de achterkant stond nog fier overeind, vooraknt was al deels gezakt, achterkant ingedrukt en meteen viel de kont naar beneden, maar 4 uur hooghouden is al heel wat lijkt mij.
Zaterdag tijdens de sleuteldag maar eens zien wat er allemaal aangepakt kan worden, want het mtorgedrag bevalt me niet helemaal….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
mag ik hier uit afleiden dat je zaterdag naar link gaat :
ik heb zulk rijgedrag ook gehad doordat de condensator van de verdelerinrichting sluiting met het huis maakte : zodra die dus sluiting maakt ontlaad de bobine via het verdelerhuis hetgeen betekend dat er geen vonk meer bij de bougie(s) aankomt…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb inderdaad dat voornemen om naar de sleuteldag te gaan.
Hoe en wwaarmee is nog even de vraag, want ik moet nog meer doen die dag helaas….. Maar de ochtend is voor de ds gereserveerd!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Of de massa van de contactpuntjes zijn losgetrilt!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Condensator die sluiting maakt tijdens het rijden…. zou heel goed kunnen.. daar heb ik nog niet aan gedacht, maar ik weet ook niet in hoeverre dat mogelijk is, op welke dingen moet ik dan letten?
Zo op het oog zit alles goed, heb alleen net even alle stekkertjes even los en weer vastgemaakt, ben niks vreemds tegegekomen, maar dat zegt ook niet alles.
Echter, bij het losmaken van de veerbol linksvoor kan er best een stekkertje los geschoten zijn in het bobine traject, die naderhand weer als vanzelf is vastgezet. Die controles doe je toch ook vele met de hand, stekkertje aandrukken, en pas later kijken. (weet je alleen nooit of het goed heeft gezeten voordat je begon…)
Echter, waarom gebeurt het wal in belaste toestand soms, maar niet in onbelaste toestand als je speelt met je gaspedaal?
Losse massa daar hebben we wel aan gedacht, alleen hebben we niet de specifieke massa verbindingen even gauw kunnen vinden. Hoe dat zit met massa voor contacpuntjes weet ik zo niet, daarvoor zou ik weer moeten kijken.
Als het meezit zaterdag de dame maar eens mee, kunnen we toch eens kijken. Handboeken en onderdeelboeken neem ik wel ff mee, kijkt meestal wat makkelijker.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!