Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Mocht de ophanging van het bedieningsmotortje stuk zijn, kijk dan eens hier:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235933/
Er gloort wellicht hoop…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat was niet het geval, ik weet uit betrouwbare bron dat het dak weer volledig probleemloos functioneert.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ok, René. Maar heb je mijn verhaal over die reparatie gelezen? Ik ben er nogal trots op… en blij mee….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Hallo heren,
mijn excuses voor de late reactie maar door in verband met de meivakantie op de camping ben ik er helaas nog niet aan toe gekomen. maar dan nu toch.
omdat mijn dak enkele kleine scheuren vertoonde ( op de vouwlijnen van het dak), de achterruit verwarming grotendeels en het dak niet meer functioneerde wilde ik dit graag repareren. Nu heb ik via marktplaats een 2e hands dak met achterraam voor een pluriel gekocht.
Ik heb het achterraam niet vervangen. in 1e instantie leek mij dit redelijk eenvoudig, maar het los halen van de bekabeling leek mij een zwaardere klus dan gedacht. ( de vorige eigenaar had de bekabeling aan 1 zijde ook al doorgeknipt). Ik heb mijn vingers daar nu maar niet aan gebrand.
het vervangen van het dak ging een stuk makkelijker. ik heb de dak motor gedemonteerd incl het tandwiel. daarna handmatig het dak terug gebracht over de achterruit. door het handmating activeren van de schakelaars kon ik de achterraam kantelen in de kofferbak. ik heb toen de motor met tandwiel weer gedemonteerd en hand matig het dak een stukje uit laten schuiven zodat ik de uiteinden van de kabel welke aan het dak zijn bevestigd kon loshalen. motor weer en tandwiel weer gedemonteerd. daarna de kabels er uitgehaald. ( lange kabel bijrijders kant en korte kabel bestuurders kant.)
Door het plaatsen van een tuintafel tegen de geopende kofferbak kreeg een een soort uitleg tafel. met twee man hebben wij nu voorzichtig het dak uit de cassette van het raam geschoven. (getrokken). bij het compleet er uithalen van het dak bleek dat van de laatste slider de pen die in de uiteinde blokje valt was afgebroken ( beide kanten) dit is volgens mij een bekend probleem want ook het 2e hands dakje had dit ook (toeval??)
via de citroen dealer nieuwe sliders besteld (misschien iets te duur maar binnen maar de volgende dag wel om 8.15 binnen ... dus znel weer verder
Sliders vervangen (hierbij gelet op de formaat van de sliders…) en het raam met twee personen voorzichtig weer terug gedrukt (cm voor cm) in de cassette van het achterraam. (hierbij is de toepassing van de tuintafel zeer handig). het raam goed terug gedrukt in zijn begin positie en een klein stukje weer terug getrokken.
De nieuwe draden weer terug geplaatst in de cassette en de uiteinden vast gemaakt aan het dak. daarnaar weer met twee man voorzichtig terug gedrukt in de cassette. (hierbij moet je opletten dat de laatste slider (uiteinde dak) helemaal is uitgerekt anders past deze niet in de cassette). de motor en tandwiel terug geplaatst. Daar na elektronisch het dak stap voor stap gesloten, en de reset procedure uitgevoerd.
Ik denk door de nieuwigheid ( nieuwe sliders in bestaande rail) trok het dak bij opening soms een beetje scheef. zucht… motor losgehaal, tandwiel er uit, en handmatig met twee man het dak cm voor cm geopend en gedicht. ( de sliders hebben een soort van vergrendel functie in de rail die word opgeheven wanneer de eerste slider in de tweede slider drukt.) daarna weer de motor en tandwiel gemonteerd.
het dak gaat nu wel goed open en dicht.. maar wat mij opvalt is dat bij het sluiten van het dak het tandwiel nog wel twee klikjes (van het bekende geratel) over de draad heen geeft. dit baart mij wel zorgen. ( is dit normaal?)
Wat mij opvalt is dat de buizen van de draaden in een soort rubber liggen (bij de motor) wat er voor zorgt dat de buizen flexibel zijn. Is dit voor het opvangen van trillingen? of ook de veiligheid van de draad? ( wanneer de druk van de motor te groot is dat de spanning wordt verlicht door de flexibiliteit van de buizen waardoor de mogelijkheid onstaat dat het tandwiel over de draden heen springt?
Daarnaast wil ik rene bedanken voor zijn snelle reacties waarmee ik zonder, niet verder had gekund met het vervangen van het dak.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2 klikjes bij het sluiten is niet normaal, de dakmotor hoort te stoppen zodra het dak volledig dicht is.
Mogelijk even opnieuw initialiseren?
Heb je dit overigens gedaan bij het volledig openen of volledig sluiten van het dak?
Ik lees niet terug dat je e.e.a. hebt gesmeerd, het betreft het glijden van de interslides in de rails op de bogen en op de dakcassette en het glijden van de kabels in de geleidepijpjes op de dakcassette.
Dit is van wezenlijk belang voor het zo soepel mogelijk openen en sluiten van het dak en daarmee de belasting van de overbrenging “tandwiel-kabels”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ik heb het dak gereset (30 seconden ingedrukt en daarna 2 seconden) in dichte stand.
volgens het boekje dien je bij de laatste stand ( bij dak dicht) de knop in te drukken tot dat het dak dicht is. dat doet deze bij mij ook maar stop pas bij twee klikjes ook na reset.
wat ik heb begrepen is dat de draden ( en ondervonden) dat de draden in gevet zijn. niet met de zelfde vet voor de geleider rails ( EM50-L vet) maar een vloeibare vet wat is opgenomen in de stof tussen de schuppen
de sliders waren al licht ingevet. en volgens meerdere forums en dealer zou dit voldoende moeten zijn. wel heb ik aanvullend de rails ingevet met EM50-l vet. (EM50-L vet is een wit vet wat zeer duur is, ik heb een beetje meegekregen van de dealer, bij de sliders. heeft iemand een goedkoper alternatief?)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
mwmeer schreef:Heeft iemand een goedkoper alternatief?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1978605/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het rubber blokje is onderdeel van het tandwielsetje 8484C4.
Heb je deze ook compleet vervangen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, ik vond wel dat het metalen blikje wat er er voor zorgt dat alles op zijn plek blijft niet veel druk uit oefende op het rubber. de moeren van het blikje en de motor heb ik vast geschroefd waarbij het voelde als ik de schroeven tot het einde er in heb gedraaid zonder tegendruk van het rubber te hebben.
ps ook het rubber van de motor vervangen.
—————————————————————-
waar ik nu aan zit te denken is om de geleider beugel onder het tandwieltje iets bij te buigen zodat de draden minder mogelijkheid hebben om van het tandwiel te springen.. proberen waard??
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nee heb je, ja kan je krijgen…..
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Slecht nieuws allen…. Mag de draden en tandwiel weer gaan vervangen….. Na nog een een reset uit te voeren ging het dak open maar bij sluiten ratelde hij weer als van voren…...... Al het werk voor niets geweest.
Blijf het apart vinden. Ik las op het forum dat je de kracht van de motor kan instellen via een contract moet.. klopt dat?
Kunnen we weer nieuw spul aan schaffen
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waar heb je dat gelezen?
Heb je een link o.i.d.?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In welke post dan?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Post 11