Heb vandaag geprobeerd de linker onderste draagarm te verwijderen. De bout wilde niet 1 mmm naar rechts verplaatsen. Terwijl deze wel redelijk makkelijk rond te draaien is. Heeft iemand een idee hoe ik deze bout los kan halen?
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
meschien even makelijk als je verteld van welk type je auto is, citroen snappen we dan kunnen we er een beter antwoord op geven.
Ik heb het geplaatst in de Thread van de GS/A het is een GSA. De GS en de GSA zijn het zelfde met de draagarm.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
o,ja nu zie ik het, ja ik had hem geopend vanuit de home pagina, sorry.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Aj, zo heb ik er ook één, gelukkig nog niet met speling.
Waarom moet het los, lagers stuk? In dat geval slijptol erin en lagers en bout regelen
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
mexced schreef:Heb vandaag geprobeerd de linker onderste draagarm te verwijderen. De bout wilde niet 1 mmm naar rechts verplaatsen. Terwijl deze wel redelijk makkelijk rond te draaien is. Heeft iemand een idee hoe ik deze bout los kan halen?
Het helpt als je vertelt wat je gedaan hebt om hem te lossen, dat geeft een beeld van de situatie. De methode is de moer een stukje losdraaien en dan met een hulpblokje en vuistje kijken of er beweging in komt. Bij mijn GSA heb ik de rubbers kort geleden vervangen en kwamen de bouten er als nieuw uit. Mijn andere auto’s zijn nog niet aan de beurt geweest.
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-11-2016
- Xantia 1.8 16V Millésime
Waarom zou je de draagarm moeten verwijderen, dat is niet even een klusje.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Cor1405 schreef:Waarom zou je de draagarm moeten verwijderen, dat is niet even een klusje.
Ik neem aan dat het is om de rubbers te vervangen, zou trouwens wel beide kanten tegelijk doen, bespaart je dubbel werk. Andere kant komt zeker binnenkort ook.
GS1970 schreef:mexced schreef:Heb vandaag geprobeerd de linker onderste draagarm te verwijderen. De bout wilde niet 1 mmm naar rechts verplaatsen. Terwijl deze wel redelijk makkelijk rond te draaien is. Heeft iemand een idee hoe ik deze bout los kan halen?
Het helpt als je vertelt wat je gedaan hebt om hem te lossen, dat geeft een beeld van de situatie. De methode is de moer een stukje losdraaien en dan met een hulpblokje en vuistje kijken of er beweging in komt. Bij mijn GSA heb ik de rubbers kort geleden vervangen en kwamen de bouten er als nieuw uit. Mijn andere auto’s zijn nog niet aan de beurt geweest.
Wat je aan geeft heb ik geprobeerd. In plaats van een hulpblokje heb ik een stang gebruikt. In combinatie met een moker en 2 man. Tevens heb ik het ook geprobeerd om met een lijmtang druk op de bout te zetten. En dan met de stang de moer er uit te slaan. Er kwam totaal geen beweging in. Mij ontgaat de logica, de bout is in zijn geheel namelijk makkelijk rond te draaien met een ratel. Voor degene die vroeg waarom de draagarm vervangen moet worden. Er zit spelling in de rubbers met gevolg dat de camber niet meer goed is, en de band schuin afslijt. Mijn voorbanden worden binnenkort vervangen. Zou zonde zijn als dat weer gaat gebeuren met de nieuwe band.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Er zit op de lagers speling dus die draaien heel gemakkelijk. Alleen de pijpjes waar het binnendeel van het lager op zit zijn vastgerot aan de bout, dat is hetgene wat niet los wil.
Eerste type:
tweede type:
het rode pijpjes zit vast met de bout, ze zitten er nu klem omheen gecorrodeerd. Als je de bout draait draaien ze vrolijk mee.
De enige remedie is het uitstekende brede uiteinde van de lagers doorslijpen met bout en al, en nieuwe lagers en bout gaan halen…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
MiGS schreef:Er zit op de lagers speling dus die draaien heel gemakkelijk. Alleen de pijpjes waar het binnendeel van het lager op zit zijn vastgerot aan de bout, dat is hetgene wat niet los wil:
Eerste type:
tweede type:
het rode pijpjes zit vast met de bout, die zitten er nu klem omheen gecorrodeerd. Als je de bout draait draaien ze vrolijk mee.
Dat is inderdaad logisch, bedankt voor de tip. Met andere woorden nog meer kruipolie gebruiken:-)
Als ik de draagarm vervangen krijg, ga ik kijken of ik de rubbers van de oude arm kan vervangen voor een polyurethane variant. Nu alleen nog juiste maat zien te vinden.
http://www.powerflex.nl/powerflex-road-series/
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-11-2016
- Xantia 1.8 16V Millésime
Denk dat die silent blocs niet makkelijk te koop zijn. Enige zijn de gs vereniging en chevronics. En zeker weten dat je het goed doet want je kunt het zo in de vuilnisbak gooien als het fout gaat. Bout is ook te lang, hiervoor moet je het spatbord indeuken waar de kop vd bout de carrosserie raakt. Ik heb het een keer gedaan en dat was geen makkelijk werk. Succes
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
mexced schreef:...rubbers ... vervangen voor een polyurethane variant…
Ik heb daar ook eens over nagedacht maar dat is niet zo gemakkelijk. De optie achter de link is voornamelijk auto’s met een “normale” ophanging (of antizinkbollen!). Die hebben een vrijwel vaste evenwichtsstand, de massa op de vooras wijzigt doorgaans nauwelijks. Nu heeft een bollenbak vier evenwichtsstanden, waarvan er twee heel vaak gebruikt worden, namelijk de parkeerstand (plat op de grond) en de rijstand.
Als je hier gewone silentblocs zou gebruiken geven ze of in de rijstand òf in de parkeerstand een tegenkoppel, zo’n stuk rubber werkt ook een beetje als torsieveer. Dat zal ervoor zorgen dat ze snel zullen slijten vanwege de langdurige extreme verdraaiing. Vandaar dat Bureau d’etudes bij Paulstra een combinatie heeft laten maken van een silentbloc met daarin een kunststoflager, het zogenaamde Fluidbloc.
Het rubber slijt niet zo heel snel bij die dingen, het is vrijwel altijd het oranje lagermateriaal wat barst en breekt. Als het rubber er nog goed uitziet (en het stalen oppervlak aan de binnenkant!) kun je er ook voor kiezen om alleen het binnendeel te vervangen. Helaas is dat voor jou waarschijnlijk geen optie, als de kruipolie niet werkt zul je de hele bende moeten doorhalen…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
MiGS schreef:mexced schreef:...rubbers ... vervangen voor een polyurethane variant…
Ik heb daar ook eens over nagedacht maar dat is niet zo gemakkelijk. De optie achter de link is voornamelijk auto’s met een “normale” ophanging (of antizinkbollen!). Die hebben een vrijwel vaste evenwichtsstand, de massa op de vooras wijzigt doorgaans nauwelijks. Nu heeft een bollenbak vier evenwichtsstanden, waarvan er twee heel vaak gebruikt worden, namelijk de parkeerstand (plat op de grond) en de rijstand.
Wat Migs zegt klopt, ik zou dat niet doen. De lagerfunctie is essentieel. Dit zorgt ervoor dat je aan de ene kant soepel een grote wieluitslag kunt maken, en aan de andere kant een stabiele ophanging hebt (niet de altijd enigszins flexibele van een standaard ophanging). De rode bussen vormen een geheel die precies tegen alkaar liggen, en het lager heeft ook aan de uiteinden een loopvlak. Zo kunnen de zijwaartse (naar voor en achter) krachten worden opgenomen. Als je een strak maar toch soepel weggedrag wilt hebben zul je daar rekening mee moeten houden.
Er is nu goede reproductie beschikbaar, waar veel tijd en energie in is gestoken. Ik denk dat zelf het wiel proberen uit te vinden tot teleurstelling leidt.
De bout zit inderdaad vaak muurvast geroest aan de binnen pijpjes. Dan is doorslijpen van de bout de enige weg te gaan. Heb dat “vroeger” heel vaal moeten doen.
Het kunststof lager kan je ook op een draaibank uit een geschikte kunststof draaien. NIet echt moeilijk en werkt prima.
Heb dat gedaan bij mijn Birotor, omdat de nieuwe bussen daarvan gewoon niet bestaan.
Een collega Birotor rijder heeft het op die manier ook tot volle tevredenheid opgelost.
Maar ja als je aan goede bussen voor de GS kan komen is dat simpeler.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Waar kan de bout het beste worden doorgeslepen? Want als ik de kop er afhaal dan zit er nog een aantal mm in het frame. En wat is de makkelijkste manier om de silent blocks te verwijderen? Ik zag dat er in de werkplaats handboek speciaal gereedschap voor nodig is. Ik hoop dat het clubmagazijn dit gereedschap heeft.
► Instagram •