Hoi jongens,
Ik heb denk ik een eerste probleempje ontdekt met mijn C4 uit 2005.
Ik kan de climate control (gescheiden unit) niet verstellen, d.w.z. als ik ‘m bijvoorbeeld
op de voeten zet veranderd de luchtstroming niet, de andere standen lijken ook weinig tot niets uit te maken.
Waar kan dit aan liggen?
Dit is wellicht de kachelklepmotor?
Makkelijk te vervangen?
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Wat ik me kan voorstellen is dat je kachel niet de warme lucht kan toesturen naar de benodigde uitlaten (voorruit, zijruiten, middenconsole).
Wellicht handig om te checken of de Modificatie Kit voor de verwarmingunit reeds is aangebracht in je auto (check bij de dealer).
Anders; Je hebt een modificatie kitje van Citroen/Peugeot hiervoor: 6450.XZ.—> €13.- bij je dealer.
Mod kit zorgt ervoor dat de servomotor weer de tandwiel van de kachel instelling goed pakt en dus niet gaat slippen en in 1 stand hangen…
http://www.peugeotforums.com/forums/showthread.php?t=8088
Kijk even rond op het forum, er zijn genoeg posts hierover geplaatst…
succes
Hoi Atenzaz,
Ik kan wel de temperatuur goed regelen, ook gescheiden.
Mijn probleem is dat ik de luchtstroming niet kan regelen.
De lucht komt alleen uit de vier roostertjes uit de voorkant uit het dashboard.
Als ik de luchtstroom op voeten of vooruit zet werkt dit dus niet.
Dit schijnt de kachelklepmotor te zijn, is daar ook een modificatiesetje voor dat jij weet?
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Hoi, deze kit is ook bedoeld voor de kachelunit. Het schuift over de tandwielen van de servo motor waardoor de unit weer werkt naar behoren. Dus ook de regelening van luchtstroom tussen de verschillende openingen…dus je voorruit en dashboard roosters etc.
Die modificatiekit is volgens mij alleen bedoeld voor het stellen van de warme en koude lucht! Heb ik ook gehad toen er alleen maar warme lucht werd geblazen.
Kost wel 13 euro, maar daarbij als je het laat maken ben je zo 200 tot 250 euro kwijt, omdat het dashboard open moet!
Heb zelf ook dit probleem maar welke servo is waarvoor. Links zit er 1 en rechts 2. Welke is voor de luchtstroom naar beneden te richten??? Het kitje heb ik in huis.
Ook ik heb hetzelfde probleem, bij een onlangs aangeschafte C4 uit 2008
Heeft iemand een afbeelding waar deze servo motor zit voor de luchtstroming boven en beneden, of kan iemand me vertellen waar ik het sowieso moet gaan zoeken?
Is vervanging van de motor of het plaatsen van de modificatie kit (redelijk eenvoudig) zelf uit te voeren?
bedankt….
Hier hetzelfde probleem met de regeling van de luchtstromen!
Hoeveel tijd neemt het in beslag ongeveer? zelf heb ik wel wat ervaring met de saxo interieur in en uit te bouwen… Dit was echter een fluitje van een cent, kan me voorstellen dat het met de C4 (qua interieurbouw) wat langer gaat duren. DAarnaast oppassen met het uitbouwen van bepaalde onderdelen die wellicht breekbaar zijn?
Het lijkt met dat je net zo goed alle tandwielen (mod.kitje) kunt aanpassen/vervangen, ben je verzekerd dat niet later alsnog een ander tandwiel bezwijkt.
P.s.: airco is net gemaakt, werkt naar behoren aan beide kanten! Nieuwe condensor geplaatst en systeem is afgevuld.
Gr René
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Hoi Rene,
Grote kans dat de klep die de uitstroomrichting regelt versleten is. Dit komt zo vaak voor dat Citroën er een speciaal kitje voor heeft gemaakt, het artikel nr. is 160704480. Ik had hem destijds gekocht via Ebay door te zoeken op dit nummer. Het kitje bestaat uit reparatie tandwielen om de temperatuur regeling te herstellen (heb jij dus niet nodig), maar bevat dus ook de klep waarmee de uitstroomrichting geregeld wordt (is een soort hefboom, geen tandwiel). Ik had hetzelfde probleem, toen ik de servomotor verwijderde die deze klep bedient zag het er uit als op onderstaande foto:
Wat rood omcirkeld is, is de aansluiting voor de zeskantige as van de servomotor. Zoals je kan zien is het helemaal versleten en zelfs ingescheurd, onderaan zie je stukjes kunststof liggen wat er helemaal uitgedraaid is door de zeskant as.
Dit filmpje legt uit hoe het vervangen ongeveer gaat, dit is echter gedaan bij een Peugeot 307 en bij jouw Citroën zitten de schroeven van het handschoenenkastje op net andere plekken:
Ik heb het onlangs gedaan en was vooral lang bezig met het uitbouwen van het handschoenenkastje, één schroef zat verstopt onder een airbagsticker namelijk, en als alle schroeven los zijn moet je de klep zelf loswrikken uit een soort klikscharnier wat behoorlijk vast kan zitten. Als ik het mij goed herinner heb je 3 schroeven aan de onderkant zitten (vooraan), 2 schroeven aan de voorkant (eentje onder de sticker), 4 schroeven bovenaan en twee schroeven aan de binnenkant om het kastje omhoog te houden. Pas op want het zijn verschillende maten!
Als je dit gedaan hebt schuift het handschoenenkastje er makkelijk uit en kan je ook redelijk makkelijk bij het klepje dat je moet vervangen. Na het losschroeven van de servomotor die erop zit moet je het klepje zelf met wat geweld loswrikken omdat het vastgeklikt zit.
deze toch?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Weet iemand of dit bij een c5 hetzelfde is? Daar zit namelijk weer een gescheiden regeling in. Werkt rechts goed, links niet..
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 10318
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wel met hetzelfde principe. Motortjes en klepjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
boukewerff schreef:Weet iemand of dit bij een c5 hetzelfde is? Daar zit namelijk weer een gescheiden regeling in. Werkt rechts goed, links niet..
weet ik niet maar vaak bij gescheiden delen zit er zowel links als rechts een servo-motor om de temp te regelen onafhankelijk
Goede Morgen,
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik bij servomotor aan de bestuurders kant kan komen C4GP 2008.bestuurders kant blijft warme lucht blazen.
Kan je niet gewoon knie airbag kunnen verwijderen en zo ja is dat moeilijk.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik kan je het document C5HG68P0 VERWIJDEREN - AANBRENGEN : MICROMOTOR VOOR DE VERDELING EN MENGING VAN LUCHT - LUCHTKWALITEITSSENSOR INTERIEUR” en het document ‘‘C5JG8EP0 VERWIJDEREN - AANBRENGEN : KNIE-AIRBAG VOOR BESTUURDER’’ toesturen per email, geef even een PM met je mail adres
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).