Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Status quo: ik heb 4 in Citroën & Peugeot gespecialiseerde autodemontagebedrijven per mail de vraag gesteld of ze mij de benodigde steker inclusief een stukje kabelboom kunnen leveren.
Morgenochtend hier in de regio nog bij 2 of 3 autoslopers even langs gaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Intussen al een reactie vanuit Beneden-Leeuwen.
Er wordt als mogelijkheid genoemd dat het vocht door capillaire werking via de bedrading bij de ruitensproeierpomp vandaan komt.
Als deze ook vanuit de bruine aansluiting wordt gevoed zou dat zomaar kunnen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat klinkt net als dat kvs sensor probleem dat ik beschreef….alleen andere sensor en andere vloeistof.
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hebbes! Voor € 5,-.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Dat is mooi, ik heb ook de documentatie naar je opgestuurd per mail, inderdaad komt de bedrading van de ruitenwisser sproeier van de desbetreffende stekker
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bingo! Het komt inderdaad bij het ruitensproeierpompje vandaan.
Wiel RV eraf, binnenscherm eruit, steker eraf.
Zeiknat!
Gouden tip van De Vos.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wel zorgelijk dat dit soort dingen voor komt na zoveel jaar auto-ontwikkeling….
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De uiteindelijke boosdoener, het ruitensproeierpompje! Wie had dat gedacht als je een SERVICE-melding krijgt en later het dimlicht niet meer aan gaat.
Een zeiknatte stekerverbinding dus. De vloeisof kruipt door de capillaire werking richting de BSM en hoopt daar zich op met als gevolg corrosie en uiteindelijk afbrekende contactpennen, waardoor het dimlicht uit ging.
Halverwege de transplantatie, ader voor ader omzetten en hierna de doorverbinder dicht krimpen.
Het eindresultaat, doordat ik voldoende kabelboom aan de vervangende steker had laten zitten, is het geheel iets langer dan origineel geworden, maar die overlengte is geen probleem.
De doorverbinders niet op een hoop, maar verdeeld.
En hier ging het uiteindelijk om, het dimlicht weer aan!
Weer een klus plat en dat was niet gelukt zonder:
. René H. voor de technische input in de vorm van schema’s
. De Vos Autodemontage uit Beneden-Leeuwen voor de gouden tip
. De Nollen Autodemontage uit Heerhugowaard voor de vervangende BSM en steker
. alle niet met naam genoemden voor het meedenken
Alleen nog een nieuw pompje begaan en monteren, maar dat is niet het meest lastige van deze klus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Top dat je het zo netjes gerepareerd hebt , kan je de kabel op zo’n manier leggen dat je eventuele capilaire werking onderbreekt om herhaling te voorkomen?
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Nee, je kunt dat eigenlijk niet voorkomen. De vloeistof kruipt tussen de koperstrengen in de isolatie door de hele kabel. Alleen door de isolatie over een langer deel weg te laten zou je dat onderbreken. Maar dat is ook niet wenselijk natuurlijk….
Wel denk ik dat met de huidige opzet met de extra verbindingen de kans een heel stuk is gereduceerd
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Inderdaad, capillaire zuiging werkt ook gewoon tegen de zwaartekracht in.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Oke dus gewoon goed in de gaten houden.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het ligt niet aan de constructie, maar aan de kwaliteit van de toegepaste componenten.
Dit pompje komt ook uit het land met de grootste populatie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sinds vorige week woensdag kunnen de ruiten weer besproeid worden.
Bij Brezan maar even een pompje van het fabricaat Febi Bilstein gescoord.
Omdat het binnenscherm er toch uit lag, direct maar de multiriem vervangen, onbekend was hoe oud deze was.
Wel even moeten googlen om uit te vinden hoe het tussenwiel tussen krukasriemschijf en de waterpomp ontspannen moet worden.
Dit met rubber beklede wiel loopt namelijk op de buitenkant van de multiriem.
Blijkt erg simpel te zijn, een soort “trek maar aan het touwtje”-principe.
Nu verkeerde ik in de veronderstelling dat alle motoren uit de Prince-serie een “waterpump on demand” hebben, d.m.v. een elektrisch gestuurd tussenwiel, waarmee bij koude motor de waterpomp uitgeschakeld wordt.
Maar op deze EP6 zit een vast exemplaar, d.w.z. de waterpomp draait altijd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Je zou het kruipen van vocht door de kabel wel kunnen opvangen door tussen de bestaande stekker en het sproeierpompje een extra stekkerverbinding te maken. Voor de werking van het sproeierpompje kan dat op zich prima en je kunt een geschikte industriestandaard stekker gebruiken.